• 1
  • 2
2021-08-22, 14:45
Medlem
Artygs avatar
Jag förstår att amazon.se är långt från felfria. Dock hade de ett utmärkt pris på en SSD-hårddisk och jag valde att slå till.
Givetvis så "försvinner" denna under leverans, trots att jag betalade för prioriterad leverans.
Medan varan försvann så höjdes priset med 300kr (till ordinarie pris).

När jag fick reda på att Amazon tappat bort min vara så kontaktade jag deras support. De meddelade att de avbryter affären och återbetalar beloppet till mig (det nedsatta priset). Och att jag kan beställa varan igen (som nu kostar 300kr mer än när jag beställde det).

Jag frågade om de inte bara kan skicka en ny hårddisk, då det är exakt vad ja köpt så slipper jag betala 300kr extra. Men de vägrar och säger att deras system betalar tillbaka automatiskt och att jag måste köpa en ny för det högre priset.

Jag undrar, är detta lagligt att agera såhär eller är de bara otroligt odrägliga?
Ifall det är lagligt, så är det ett utmärkt sätt att ha lockpriser som man sen aldrig kan fullfölja. Låter mycket märkligt att man skulle få agera såhär.

Det ska tilläggas att jag aldrig kunde spåra varan hos Postnord, så jag vet faktiskt inte om de någonsin lämnade Amazons lager.
Senast redigerad av Artyg 2021-08-22 kl. 14:49.
Citera
2021-08-22, 14:52
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Jag råkade ut för samma sak i helgen. Hade beställt en produkt från Amazon.se och jag kunde spåra den via PostNord. I fredags fick jag ett mail där de hävdade att min beställning kommit bort i posten, precis när den egentligen skulle ha nått mitt ombud. Paketet finns fortfarande kvar i PostNords system och det går fortfarande att se i mina beställningar på Amazon.se. Jag vet inte riktigt vad som händer nu.
Citera
2021-08-22, 15:13
Medlem
Du kan enkelt se om varan kommit fysiskt till Postnord. Står det att Postnord fått elektronisk förhandsinformation (eller något liknande) har paketet aldrig lämnat Amazon.
Citera
2021-08-22, 15:21
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Du kan enkelt se om varan kommit fysiskt till Postnord. Står det att Postnord fått elektronisk förhandsinformation (eller något liknande) har paketet aldrig lämnat Amazon.

Varan går inte att spåra ens! PostNord ger felmeddelande när jag söker efter kolli-id.
Citera
2021-08-22, 18:56
Medlem
Det här var mycket intressant! Jag var med om exakt samma sak förra veckan, fast det gällde en annan produkt. Ska bli spännande att höra vilka teorier som finns som kan förklara detta beteende…
Citera
2021-08-22, 19:37
Medlem
Lockpriser? De "säljer" en vara till dig för x antal kronor, men den dyker aldrig upp eller försvinner (köpet har förmodligen satts på "hold" av Amazon själva). Kunden ringer upp och får då till svar att varan inte finns/"är borta" och att köpet annulleras, men att det går bra att köpa samma vara till det nytt dyrt pris.

Förmodligen går många med på köpet och det nya dyrare priset och vissa andra glömmer säkert bort att de ens gjort ett köp utan att ha fått varan. Win-Win för Amazon.
Senast redigerad av Tompa81 2021-08-22 kl. 19:39.
Citera
2021-08-22, 20:00
Medlem
Amazon i sverige låter inte som om det är lika bra som här i Usa!
Dom ersätter direkt. Inga som helst problem. Jag reklamerar något och jag har fått pengar tillbaks innan jag ens har skickat tillbaks produkten. Jag kan lägga retur packetet utanför min dörr och amazon hämtar den.
Beställer mat för hemkörning och ibland får jag fel sushi och får då tillbaks pengarna och får behålla sushin.

Max 2 dagar leverans på det du beställer ibland 1dag.
Citera
2021-08-22, 20:09
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Exakt samma sak har hänt mig förutom att det gällde grejjer till kameran. Kunde inte heller söka på numret efter jag fick mailet. Fick som du en olustig känsla i magen och nu är jag fan övertygad om att det här är satt i system.
Citera
2021-08-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Jag råkade ut för samma sak i helgen. Hade beställt en produkt från Amazon.se och jag kunde spåra den via PostNord. I fredags fick jag ett mail där de hävdade att min beställning kommit bort i posten, precis när den egentligen skulle ha nått mitt ombud. Paketet finns fortfarande kvar i PostNords system och det går fortfarande att se i mina beställningar på Amazon.se. Jag vet inte riktigt vad som händer nu.

Råkade ut för något liknande - dock ej amazon - reklamerade till Postnord som sa butiken har
fått i säck 327 greker men bara scannat in 321 visade sig ett mitt usb minne 1TB fanns i butiken
intakt - trodde denna hårdvaluta hade stulits
Citera
2021-08-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
När jag fick reda på att Amazon tappat bort min vara så kontaktade jag deras support. De meddelade att de avbryter affären och återbetalar beloppet till mig (det nedsatta priset). Och att jag kan beställa varan igen (som nu kostar 300kr mer än när jag beställde det).

Jag frågade om de inte bara kan skicka en ny hårddisk, då det är exakt vad ja köpt så slipper jag betala 300kr extra. Men de vägrar och säger att deras system betalar tillbaka automatiskt och att jag måste köpa en ny för det högre priset.

Jag undrar, är detta lagligt att agera såhär eller är de bara otroligt odrägliga?
Ifall det är lagligt, så är det ett utmärkt sätt att ha lockpriser som man sen aldrig kan fullfölja. Låter mycket märkligt att man skulle få agera såhär.

Det ska tilläggas att jag aldrig kunde spåra varan hos Postnord, så jag vet faktiskt inte om de någonsin lämnade Amazons lager.
Har du köpt en hårddisk från Amazon eller har du köpt en hårddisk från en handlare på amazons plattform? Det är en väsentlig skillnad. Det är ju ganska omöjligt att svara när du lämnar ut helt avgörande information. Är det från Amazon? Är det från en säljare på Amazons plattform? I så fall vilken typ av säljare är det? en som är FBA?

Har du köpt en vara av Amazon från t.ex deras Basic sortiment så har jag svårt att tro att dom inte skulle skicka ut en ny till dig, men majoriteten av sortimentet sköts av externa handlare så det är lite som att du skulle köpt något på Blocket och sen kräva att Blocket ska skicka ut en ny produkt(som dom själva inte ens har) till dig för att något en säljare sålt inte kommit fram till dig.

Eftersom att jag inte kan hitta någon SSD som säljs av Amazon överhuvudtaget så gissar jag på att du köpt från en säljare på Amazons plattform och sen hackar på Amazon för att du inte vet vad du håller på med. Det är klart att allt Amazon kan göra i det fallet är att göra affären ogjord och ge dig pengarna tillbaka om du kontaktar dom, hade du viljat ha en annan lösning så skulle du pratat direkt med säljaren du köpt av som faktiskt äger produkten, då hade du säkert kunnat få en ny produkt skickad till dig eftersom att dom ej vill ha missnöjda kunder eftersom att returer och ersättningar är sånt som skadar deras säljarprofil på plattformen.
Citera
2021-08-23, 06:51
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Har du köpt en hårddisk från Amazon eller har du köpt en hårddisk från en handlare på amazons plattform? Det är en väsentlig skillnad. Det är ju ganska omöjligt att svara när du lämnar ut helt avgörande information. Är det från Amazon? Är det från en säljare på Amazons plattform? I så fall vilken typ av säljare är det? en som är FBA?

Har du köpt en vara av Amazon från t.ex deras Basic sortiment så har jag svårt att tro att dom inte skulle skicka ut en ny till dig, men majoriteten av sortimentet sköts av externa handlare så det är lite som att du skulle köpt något på Blocket och sen kräva att Blocket ska skicka ut en ny produkt(som dom själva inte ens har) till dig för att något en säljare sålt inte kommit fram till dig.

Eftersom att jag inte kan hitta någon SSD som säljs av Amazon överhuvudtaget så gissar jag på att du köpt från en säljare på Amazons plattform och sen hackar på Amazon för att du inte vet vad du håller på med. Det är klart att allt Amazon kan göra i det fallet är att göra affären ogjord och ge dig pengarna tillbaka om du kontaktar dom, hade du viljat ha en annan lösning så skulle du pratat direkt med säljaren du köpt av som faktiskt äger produkten, då hade du säkert kunnat få en ny produkt skickad till dig eftersom att dom ej vill ha missnöjda kunder eftersom att returer och ersättningar är sånt som skadar deras säljarprofil på plattformen.

Amazon är säljaren.
Citera
2021-08-23, 11:10
Medlem
miikoss avatar
Enligt svenska konsumentköplagen, så har man rätt till täckningsköp vid hävda köp.

Man har rätt att få varan till priset den stållde till. Om de inte har varan kvar och man måste köpa till dyrare pris hos annan säljare, så ska säljaren som hävde köpet betala mellanskillnaden.

Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
Borde vara liknande regler i andra länder i EU.

Att Amazonz system inte kan ändra ett pris är inte köparens problem.

Kan ju vara svårt att göra något om de vägrar dock. Annat än att stämma i domstol.

ARN möjligen men har för mig att köpet måste anse en viss summa då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in