• 1
  • 2
2021-08-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Varan går inte att spåra ens! PostNord ger felmeddelande när jag söker efter kolli-id.
Då har det aldrig skrivits ut en adresslapp som överförts till Postnord. I samma ögonblick adresslappen skrivs ut, skickas den till Postnord via EDI. Amazon har inte packat varan. Kolla så det skall gå från Amazons lager, och inte från deras samarbetspartner.
Citera
2021-08-23, 11:45
Medlem
Du uppger att Amazon är säljare.

Jag har inte läst eventuella specifika avtalsvillkor.

Min text nedan ska läsas i ljuset härav.

Du (konsument) har ingått avtal med med Amazon (näringsidkare) om köp av en vara till visst pris.

Ett exemplar av varan synes ha skickats men på väg till dig ”försvinner” varan. Det beror inte på dig.

Amazon har fler exemplar av samma vara på lager men nu är deras ordinarie pris 300 kr högre per vara än vad ni avtalat. Amazon vill nu häva ert ursprungliga avtal och erbjuder dig samtidigt att ingå ett nytt avtal avseende varan men då till ordinarie pris. Deras system påstås vara uppbyggt på det sättet, uppger Amazon.

Juridiskt sett har jag svårt att se hur Amazon skulle ha rätt att agera så. Ursprungligt avtal gäller, att det först skickade exemplaret försvann är inte ditt ansvar (om nu inget annat anges i ert specifika avtal). Då är det för Amazon att nu skicka ett nytt exemplar enligt ursprungligt avtal (pris). Hur deras system ang återbetalningar osv är uppbyggt då varar ”försvinner” spelar ingen roll, är systemet felaktigt får de ändra systemet.

Om någon har mer insyn i eventuella specifika avtalsvillkor som Amazon tillämpar mot konsumenter i Sverige och hur denna procedur är tänkt att fungera och även hålla för ett juridisk trycktest får gärna informera härom. Följer med intresse i så fall.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-08-23 kl. 11:47. Anledning: Felstavat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in