Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Sett att Teslas system är riktigt bra, men vill inte kommentera det då jag inte har en Tesla själv, det får någon annan göra.
Men, för alla elbilsägare så finns ju appen A better route planner som funkar perfekt för mer eller mindre alla bilmärken. Polestar har den inbyggd vad jag vet, men för alla andra så kan man ha den appen på mobilen så blir funktionen den samma.
Man ställer in i appen vilken bilmodell man har. Sedan räknar appen ut själv hur många procent batteri man kommer ha kvar när man kommer till laddaren baserat på data insamlat från alla andra som använt appen med samma bilmodell. Den tar också hänsyn till väder, så om det spöregnar så kommer den visa lägre räckvidd vad den annars hade gjort.
Då jag inte själv har elbil vill jag inte säga mycket mer än så, men finns många bra videos på Youtube om A better route planner.
Då måste ju den appen också kunna gå att ladda ner i bilens navigationssystem, annars är det ju helt meningslöst, om man inte vill sitta med en telefon i rutan som en idiot vill säga..
Och det går nog bara i dyrare bilar skulle jag tro, inte på bilar som ZOE, E-208, Kona etc.
En annan fördel med biltillverkarens egna material (i mitt fall Renaults) är ju att all info kring laddkontakter, KW, Kablar etc är rätt från början, sånt blir inte alltid rätt när andra aktörer ska fixa det.
Tex kan jag på Reanults egna Z.E Trip till och med ändra kabelinställningarna till om jag tex bara vill söka efter AC typ 2 uttag eller om jag också vill söka efter Schuko-uttag.
I navigatorn visas ju också om strömmen räcker hela vägen, eller om jag behöver ladda på vägen, benhöver jag ladda på vägen så visar navin lämpliga laddstationer på vägen.
I högra hörnet på navigatorn finns även en symbol som ändrar färg från rött, till orange osv som då indikerar om man kan nå laddstationen eller adressen med den strömmen man har kvar i batteriet, lyser den tex då rött så vet jag att jag måste sänka hastigheten och förbrukningen eller planera ein ett extra laddstopp, lyser den orange så når jag målet men med liten marginal etc.
Ja, det är en riktigt fin navigationsanläggning i ZOE.
Teslas system med info och inställningar i navigatorn har jag hört ska vara väldigt bra, de har generellt en fin navigationsläggning, det har man ju sett.
Men många elbilar, framförallt de som inte är konstruerade som rena elbilar från början, saknar helt möjligheten att i deras navi se i listan på laddstationer tex vilket kontaktuttag stationen har eller vilka betalmöjligheter som finns.