• 1
  • 2
2021-08-21, 21:38
Medlem
BAB7s avatar
Jag har lyckats ladda ner appen Renault Z.E Trip till bilens navigationsanäggning.
Med detta system kan man alltid ha koll på var de närmsta laddstationerna finns.
Med några enkla knapptryck leder sedan navigationsanläggningen dig till den valda laddstationen.

Och inte nog med det, systemet har även unika specifikationer som gäller för just den Renault modell man har, i mitt fall ZOE med AC laddkontakt.

Systemet funkar så här:
Är jag ute och kör och behöver ladda, så går jag in i bilens navigation, trycker på symbolen Z.E Trip, då får jag automatiskt fram de 12 närmsta laddstationerna som är kompatibla med min bil, dvs AC-uttag!

Trycker jag på en av laddstationerna i listan får jag upp unik info på bildskärmen, bla visas följande info:
- Adressen och en startknapp för direkt navigering dit.

-.info om vilken operatör som driver laddstationen.

- betalningsmöjligheter, tex om det behövs abonnemang eller om man kan betala med kort.

- symbol som visar vilka ladduttag laddstationen har.

- laddstationens öppettider.

- live-info som visar med en grön eller röd punkt om laddstationen är ledig eller upptagen!

Allt detta har Renault sammanställt och visas alltså i bilens navigationsanläggning!

Diskutera.
Vilka system har andra biltillverkare?
Fördelar och nackdelar?
Är det någon biltillverkare som har ett ännu bättre system?
Hur är tex Teslas system?
Senast redigerad av BAB7 2021-08-21 kl. 21:42.
Citera
2021-08-21, 21:45
Medlem
olasvenssons avatar
Jag funderar över om man (du) alltid hinner komma fram till en el-ladd-station innan batteriet är slut?
Citera
2021-08-21, 21:47
Medlem
Sett att Teslas system är riktigt bra, men vill inte kommentera det då jag inte har en Tesla själv, det får någon annan göra.

Men, för alla elbilsägare så finns ju appen A better route planner som funkar perfekt för mer eller mindre alla bilmärken. Polestar har den inbyggd vad jag vet, men för alla andra så kan man ha den appen på mobilen så blir funktionen den samma.

Man ställer in i appen vilken bilmodell man har. Sedan räknar appen ut själv hur många procent batteri man kommer ha kvar när man kommer till laddaren baserat på data insamlat från alla andra som använt appen med samma bilmodell. Den tar också hänsyn till väder, så om det spöregnar så kommer den visa lägre räckvidd vad den annars hade gjort.

Då jag inte själv har elbil vill jag inte säga mycket mer än så, men finns många bra videos på Youtube om A better route planner.
Citera
2021-08-21, 22:16
Medlem
PeterNosters avatar
Tesla har fått kritik för att man inte kan mata in Way-points i navigatorn.
Har man satt upp ett mål så kan man inte lägga till delmål efteråt. Ska visst komma en uppdatering för det. Kanske redan finns.
Det kan man t.o.m. i ABRP.
ZOE?

Tesla har fått beröm för att när man närmar sig ett slutmål så justeras batteriets temperatur för optimal laddningshastighet.
ZOE?

ABRP har dessa funktioner
Citat:
Funktioner i premiumversionen av ABRP á 5€ / månad eller 50€ / år:
Flera fordon
Min kördata
Väderprognoser
Realtidstrafik
Realtidsinformation om laddare, och prognoser.
Dela din fordonsdata
Apple Watch
Apple CarPlay
Charging notifications
Geofenceaviseringar

https://abetterrouteplanner.com/premium/

Om själva laddinformationen:
Citat:
Planeraren tar hänyn till hur upptagen nästa laddare är live, men också till prognoser över hur mycket kö det brukar vara vid olika tider och dagar.
Allt räknas in i planen.

* Tillgängligt för vissa nätverk.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-21 kl. 22:21.
Citera
2021-08-21, 23:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Sett att Teslas system är riktigt bra, men vill inte kommentera det då jag inte har en Tesla själv, det får någon annan göra.

Men, för alla elbilsägare så finns ju appen A better route planner som funkar perfekt för mer eller mindre alla bilmärken. Polestar har den inbyggd vad jag vet, men för alla andra så kan man ha den appen på mobilen så blir funktionen den samma.

Man ställer in i appen vilken bilmodell man har. Sedan räknar appen ut själv hur många procent batteri man kommer ha kvar när man kommer till laddaren baserat på data insamlat från alla andra som använt appen med samma bilmodell. Den tar också hänsyn till väder, så om det spöregnar så kommer den visa lägre räckvidd vad den annars hade gjort.

Då jag inte själv har elbil vill jag inte säga mycket mer än så, men finns många bra videos på Youtube om A better route planner.

Då måste ju den appen också kunna gå att ladda ner i bilens navigationssystem, annars är det ju helt meningslöst, om man inte vill sitta med en telefon i rutan som en idiot vill säga..
Och det går nog bara i dyrare bilar skulle jag tro, inte på bilar som ZOE, E-208, Kona etc.

En annan fördel med biltillverkarens egna material (i mitt fall Renaults) är ju att all info kring laddkontakter, KW, Kablar etc är rätt från början, sånt blir inte alltid rätt när andra aktörer ska fixa det.
Tex kan jag på Reanults egna Z.E Trip till och med ändra kabelinställningarna till om jag tex bara vill söka efter AC typ 2 uttag eller om jag också vill söka efter Schuko-uttag.
I navigatorn visas ju också om strömmen räcker hela vägen, eller om jag behöver ladda på vägen, benhöver jag ladda på vägen så visar navin lämpliga laddstationer på vägen.

I högra hörnet på navigatorn finns även en symbol som ändrar färg från rött, till orange osv som då indikerar om man kan nå laddstationen eller adressen med den strömmen man har kvar i batteriet, lyser den tex då rött så vet jag att jag måste sänka hastigheten och förbrukningen eller planera ein ett extra laddstopp, lyser den orange så når jag målet men med liten marginal etc.
Ja, det är en riktigt fin navigationsanläggning i ZOE.

Teslas system med info och inställningar i navigatorn har jag hört ska vara väldigt bra, de har generellt en fin navigationsläggning, det har man ju sett.

Men många elbilar, framförallt de som inte är konstruerade som rena elbilar från början, saknar helt möjligheten att i deras navi se i listan på laddstationer tex vilket kontaktuttag stationen har eller vilka betalmöjligheter som finns.
Senast redigerad av BAB7 2021-08-21 kl. 23:38.
Citera
2021-08-21, 23:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla har fått kritik för att man inte kan mata in Way-points i navigatorn.
Har man satt upp ett mål så kan man inte lägga till delmål efteråt. Ska visst komma en uppdatering för det. Kanske redan finns.
Det kan man t.o.m. i ABRP.
ZOE?

Tesla har fått beröm för att när man närmar sig ett slutmål så justeras batteriets temperatur för optimal laddningshastighet.
ZOE?

ABRP har dessa funktioner

https://abetterrouteplanner.com/premium/

Om själva laddinformationen:

Allt det som ABRP har, har också ZOE i sin navigator.
All kördata, fordonsdata, elbils-inställningar, laddstationer, trafik-info i realtid, väderprognoser etc, allt detta har jag i navigationsanläggnigen på min ZOE.

Batteriets temperatur kan dock inte justeras på ZOE, som det kan på Tesla.
Planera in delmål kan man nog göra på ZOE, det tycker jag att jag har sett, men jag har aldrig använt det.
Citera
2021-08-22, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har lyckats ladda ner appen Renault Z.E Trip till bilens navigationsanäggning.

Du börjar slacka av BAB7.

Förr i tiden hatade du ny bekväm teknik som fönsterhissar (men nyss hyllade du det i ett inlägg), och nu att installera appar på en smart phone?

Man känner inte alls igen ditt forna jag.

Har du/ni bytt "operatör" bakom kontot "BAB7"?

Det är den stora frågan!
Citera
2021-08-22, 08:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Allt det som ABRP har, har också ZOE i sin navigator.
All kördata, fordonsdata, elbils-inställningar, laddstationer, trafik-info i realtid, väderprognoser etc, allt detta har jag i navigationsanläggnigen på min ZOE.

Batteriets temperatur kan dock inte justeras på ZOE, som det kan på Tesla.
Planera in delmål kan man nog göra på ZOE, det tycker jag att jag har sett, men jag har aldrig använt det.

Hur är det med polenkartan?
Citera
2021-08-22, 16:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Du börjar slacka av BAB7.

Förr i tiden hatade du ny bekväm teknik som fönsterhissar (men nyss hyllade du det i ett inlägg), och nu att installera appar på en smart phone?

Man känner inte alls igen ditt forna jag.

Har du/ni bytt "operatör" bakom kontot "BAB7"?

Det är den stora frågan!

Gör dig inte löjlig!

För övrigt har jag inte laddat ner någon app på telefonen!

Jag tog ur SD-kortet från bilens navigationen, satte i det i min dator och laddade ner ZE Trip på kortet och satte in kortet i navin igen, det tog typ 10 minuter och var gjort med ett par klick på renaults egen sida där jag redan har "konto" och är inloggad, det var alltså mycket enkelt.

Jag har aldrig kritiserat navigationsanläggningen på min eller någon annan bil, tvärtom, jag har alltid sagt att jag vill ha en inbyggd navi i bilen, men annat trams behöver jag inte.
Det räcker gott med navi, radio, AC, farthållare, centrallås etc.
Citera
2021-08-22, 16:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur är det med polenkartan?

Jag har inte köpt Polen-kartan, det fungerade inte av någon anledning förra året när jag ville ladda ner den, så det blev inget.
Idag har jag Skandinavien-kartorna och Tyskland, Österrike, Schweiz kartorna.

Jag har kollat på renaults sida där kartorna finns att köpa och nu verkar det åter funka att ladda ner dom, alltså funderar jag nu på att köpa Frankrike-kartan eftrsom jag ska köra till Paris om 2 veckor.
Den kostar 45 euro.
Hela västeuropa 59 euro
Och hela Europa 69 euro.
Jag får se vilken jag köper.
Citera
2021-08-22, 19:18
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Med detta system kan man alltid ha koll på var de närmsta laddstationerna finns.
Med några enkla knapptryck leder sedan navigationsanläggningen dig till den valda laddstationen.

Och inte nog med det, systemet har även unika specifikationer som gäller för just den Renault modell man har, i mitt fall ZOE med AC laddkontakt.

Systemet funkar så här:
Är jag ute och kör och behöver ladda, så går jag in i bilens navigation, trycker på symbolen Z.E Trip, då får jag automatiskt fram de 12 närmsta laddstationerna som är kompatibla med min bil, dvs AC-uttag!

Trycker jag på en av laddstationerna i listan får jag upp unik info på bildskärmen, bla visas följande info:
- Adressen och en startknapp för direkt navigering dit.

-.info om vilken operatör som driver laddstationen.

- betalningsmöjligheter, tex om det behövs abonnemang eller om man kan betala med kort.

- symbol som visar vilka ladduttag laddstationen har.

- laddstationens öppettider.

- live-info som visar med en grön eller röd punkt om laddstationen är ledig eller upptagen!

Allt detta har Renault sammanställt och visas alltså i bilens navigationsanläggning!

Diskutera.
Vilka system har andra biltillverkare?
Fördelar och nackdelar?
Är det någon biltillverkare som har ett ännu bättre system?
Hur är tex Teslas system?

Grattis och välkommen till 2000-talet tänk att du hittade hit också BAB7.

Kändes inte helt unikt utan ja helt vanligt som vi övriga haft nu under en längre tid.

Kul iaf att du har upptäckt att det finns bättre saker än kompass och stjärnor att navigera efter.
Det borde innebära att du nu slipper åka bärgningsbil p g a "soppa torsk" flera gånger.
Senast redigerad av ForzaLeon 2021-08-22 kl. 19:20.
Citera
2021-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Gör dig inte löjlig!

För övrigt har jag inte laddat ner någon app på telefonen!

Jag tog ur SD-kortet från bilens navigationen, satte i det i min dator och laddade ner ZE Trip på kortet och satte in kortet i navin igen, det tog typ 10 minuter och var gjort med ett par klick på renaults egen sida där jag redan har "konto" och är inloggad, det var alltså mycket enkelt.

Jag har aldrig kritiserat navigationsanläggningen på min eller någon annan bil, tvärtom, jag har alltid sagt att jag vill ha en inbyggd navi i bilen, men annat trams behöver jag inte.
Det räcker gott med navi, radio, AC, farthållare, centrallås etc.

Du är såld till de amerikanska teknikimperialisterna och tech-maffian, och du kommer nu bli spårad och trackad dygnet runt!!!

(Jo, det är ju en parodi på BAB7, och inte mina egna åsikter.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in