• 1
  • 2
2021-08-22, 19:58
Medlem
Zoe har ju, med lite mickel, android auto så abrp åter igen
https://canze.fisch.lu/android-auto-...ldest-of-zoes/
https://www.youtube.com/watch?v=fqHVPU0TxLg&
Citera
2021-08-22, 23:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Grattis och välkommen till 2000-talet tänk att du hittade hit också BAB7.

Kändes inte helt unikt utan ja helt vanligt som vi övriga haft nu under en längre tid.

Kul iaf att du har upptäckt att det finns bättre saker än kompass och stjärnor att navigera efter.
Det borde innebära att du nu slipper åka bärgningsbil p g a "soppa torsk" flera gånger.

Ja, det är en bra extra hjälp om man behöver söka efter en laddare när man är ute och kör.

Men jag kommer även i fortsättningen göra som jag alltid gjort innan när jag ska ut på långtur, som tex nu när jag ska köra till frankrike, - jag sätter mig en kväll vid köksbordet och skriver upp adresserna i min anteckningsbok till alla de laddstationerna där jag ska ladda på vägen.

Skriver även alltid ner två reservstationer i närheten, dvs totalt tre laddstationer för att vara på den säkra sidan, som bekant är de ofta defekta, upptagna eller annat.
På en sådan resa som jag ska ut på nu, blir det ganska många laddstationer att skriva ner i anteckningsboken, blir säkert 25-30 laddstationer denna gången.

Så visst, ZE Trip appen i all ära, men man ska endast se den som ett komplement.
Papper och penna är fortfarande förstahandsvalet när det gäller att skriva upp var man ska ladda.
Senast redigerad av BAB7 2021-08-22 kl. 23:29.
Citera
2021-08-22, 23:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Du är såld till de amerikanska teknikimperialisterna och tech-maffian, och du kommer nu bli spårad och trackad dygnet runt!!!

(Jo, det är ju en parodi på BAB7, och inte mina egna åsikter.)

Renault använder sig inte av teknik från de amerikanska Big-Tech bolagen.

Alla kartor i navigationen och livetjänster som trafikinformation i realtid etc kommer från TOM-TOM.
Och övrig datatrafik kommer från Renault.

Renault har som sagt inga samarbete med The Big Tech överhuvudtaget!
Citera
2021-08-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Gör dig inte löjlig!

För övrigt har jag inte laddat ner någon app på telefonen!

Jag tog ur SD-kortet från bilens navigationen, satte i det i min dator och laddade ner ZE Trip på kortet och satte in kortet i navin igen, det tog typ 10 minuter och var gjort med ett par klick på renaults egen sida där jag redan har "konto" och är inloggad, det var alltså mycket enkelt.

Jag har aldrig kritiserat navigationsanläggningen på min eller någon annan bil, tvärtom, jag har alltid sagt att jag vill ha en inbyggd navi i bilen, men annat trams behöver jag inte.
Det räcker gott med navi, radio, AC, farthållare, centrallås etc.

Makalöst hur en person som knappt vet vad en scanner är och än mindre vet hur den fungerar klarar av ovanstående

En uppgift värdig,hur uttryckte du dig,en data tekniker.

Och en app? Sådan skit? Har du smakat starkt?

Men sedan blir jag lugn när jag läser vidare. Då kommer ju penna&papper fram där adresser skrivs ned.
Nu väntar jag på hur du kommer till insikt att navigationssysten är ren skit och att det givna valet för den moderne mannen är självklart Taxikartan eller GulaSidorna när det ska navigeras bakom ratten!
Citera
2021-08-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och en app? Sådan skit? Har du smakat starkt?

Men sedan blir jag lugn när jag läser vidare. Då kommer ju penna&papper fram där adresser skrivs ned.
Nu väntar jag på hur du kommer till insikt att navigationssysten är ren skit och att det givna valet för den moderne mannen är självklart Taxikartan eller GulaSidorna när det ska navigeras bakom ratten!

Japp. Misstänker att du har rätt i att BAB7 egentligen vill klippa ut kartorna från Gula Sidorna och köra efter det. Så att han inte kan förföljas av "big tech-bolagen", eller elektronik som riskerar att gå sönder.
Citera
2021-08-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Japp. Misstänker att du har rätt i att BAB7 egentligen vill klippa ut kartorna från Gula Sidorna och köra efter det. Så att han inte kan förföljas av "big tech-bolagen", eller elektronik som riskerar att gå sönder.

Jag har undrat varför vissa är så rädda för storbolagen. Vissa som BAB7 säger att de ska minsann inte veta vart jag har kört eller var jag befinner mig.

Men för det första, ingen hos Google, Apple, Tesla osv kommer tänka, undrar vad jag ska göra nu, kanske jag ska kolla var BAB7 befinner sig? Ingen gör det, men de lagrar informationen ja, men inte av de anledningar som vissa verkar tro.

För det andra, vad gör det om företag lagrar dessa uppgifter? Har de som är rädda något att dölja kanske? I länder där det finns övervakningskameror överallt så klagar också vissa på att de är övervakade, men det borde bara vara kriminella som bryr sig om det. Sverige har också kameror i oroliga områden som polisen använder sig av, men om polisen ser mig gå förbi en sådan kamera, varför skulle jag bry mig?

På samma sätt bryr jag mig inte om att Googles system vet om att jag var i Motala igår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in