Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
??
"Likhetsfeminism är den vanligaste fåran inom feminismen idag. Likhetsfeminismen menar att de skillnader som finns mellan män och kvinnor inte beror på naturen utan framförallt är skillnader som skapas och konstrueras av samhället. Genom att förändra samhället kan dessa skillnader alltså försvinna."

jag läser...likhetfem. menar att skillnaderna som finns...olika löner, olika bla bla...inte beror så mycket på naturen utan betydligt mer på konstruktioner.,..och ja jag håller med.

Hade man menat att skillnader enkom handlar om konstruktioner, så hade man väl för fasen skrivit det?

Likhetsfeminism är den vanligaste fåran inom feminismen idag. Likhetsfeminismen menar att de skillnader som finns mellan män och kvinnor är skillnader som enkom skapas och konstrueras av samhället. Genom att förändra samhället kan dessa skillnader alltså försvinna.

Right?

Säg mig VARFÖR tror du man INTE skriver så? Någon aning?

Som sagt lär er läsa och förstå den faktiska innebröden av vad som står där, annars måste jag ju fan tolka det så att ni är fjuniga 12 åriga småkillar.
Det är möjligt att du läser så, men det betyder fortfarande inte att det står så.
Det står:
Likhetsfeminismen menar att de skillnader som finns mellan män och kvinnor inte beror på naturen....
Det spelar ingen roll vad olikheterna framförallt beror på, för det är klargjort innan att det iallafall inte beror på naturen.

Likhetsfeminism är den vanligaste fåran inom feminismen idag. Likhetsfeminismen menar att majoriteten av de skillnader som finns mellan män och kvinnor inte beror på naturen utan framförallt är skillnader som skapas och konstrueras av samhället. Genom att förändra samhället kan dessa skillnader alltså försvinna.

Right?

Säg mig VARFÖR tror du man INTE skriver så? Någon aning?

Hade dom menat att det nästan inte beror på naturen så hade man väl för fasen skrivit det?

Jag vet inte hur ni fick lära er på era genusutbildningar på Södertörns högskola, men på Stockholms universitet fick vi lära oss att det är viktigt att vara tydlig.

Vissa saker tolkas faktiskt bättre logiskt än känslomässigt.
Citera
2021-08-21, 17:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Att du har fel i sak och blandar ihop helt olika saker, är ditt problem inte mitt...

Märkligt hörredu, att DO jobbar aktivt med lönediskriminering och hittar fall, OM nu detta inte skulle existera

https://www.do.se/silo/soksida/?searchQuery=lönediskriminering&searchTypeID=1&isN ewSearch=1

Du menar att DO fantiserar ihop fall eller hur?
Du gör ett misstag som tror att samma arbetsuppgifter ska ge samma lön, du måste prestera lika bra också och där faller det.
Citera
2021-08-21, 17:29
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Och förklara det varför en 4 årig högskoleutbildade barnmorska har lägre i lön, än en 2 årigt utbildad ingenjör/ tekniker som servar de maskiner som barnmorskan använder i sitt jobb att rädda liv?
Därför att kommunala/regionala verksamheter betalar sämre än privata. Det handlar inte om kvinnor.
Citat:
Fakta kvarstår....kvinnor som grupp sett har sämre ekonomi, känner sämre trygghet i samhället, får sämre behandling inom sjukvård, gör mer obetalt arbete etc etc...det finns gott om studier gjorda i detta att kolla upp, internationella och svenska.
Som man bäddar får man ligga. Vill kvinnor tjäna mer pengar så får man ju välja yrken som betalar mer. Detta ska ju knappast vara något problem då kvinnor springer om män på universiteten.
Citat:
Varför ska kvinnor förtjäna detta? Baserat på att de har den biologi de nu har?
Ja, man förtjänar ju det man väljer att utbilda sig till. Sedan kanske vår feministiska regering bör lägga mer pengar på att höja lönerna för barnmorskor, men det verkar ju inte så intressant.
Citat:
Och du kan för övrigt, eftersom jag gissar nu att du är man, göra samma typ av iakttagelse gällande män:
ex:
Män som grupp sett har sämre hälsa, lever kortare, där stor del anses bero på att de tar huvudansvaret för försörjning (nu pratar jag inte om norden), blir oftare socialt utsatta med sämre närhet till barn och släkt.

Varför ska män förtjäna detta?
Dessa problem verkar handla om yrken män väljer, detta stöttar jag till hundra procent. Män som jobbat hårt och slitit ut sig är det inget fel på. Det är priset man får betala för ett väl utfört arbete. Sedan bör självfallet sjukvården förbättras (för alla) så att män får den vård de behöver. Det finns inget självändamål att livslängden för män och kvinnor ska vara lika, självfallet inte.
Senast redigerad av Auswanderer 2021-08-21 kl. 17:32.
Citera
2021-08-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mycket enkel förklaring. Den manliga teknikern jobbar på en konkurrensutsatt marknad. Detta verkar många ha svårt att förstå.
Om kvinnor själva finge betala sina förlossningar på en differentierad marknad så skulle vi se en enormt mycket större spridning på barnmorkelönerna. Nu förordar jag inte detta, utan jag accepterar att vi som jobbar inom offentlig sektor med arbeten som inte är konkurrensutsatta har lägre löner än personer men motsvarande längd på utbildningen i privat sektor. Det finns egentligen bara ett undantag från detta och det är läkarlönerna.
Varför skulle kvinnor betala själva för sina förlossningar?
Då tycker jag hellre att män kan betala själva för sin åldringsvård, sjukdom och/ eller barndom.
Låt oss släppa ut det det obetalda arbetet på "marknaden", så får vi se vad kvinnors arbeten verkligen. är värda.
Vad kostar det egentligen att ta hand om ett barn i 18 år i arbetstid, förlorad inkomst etc etc.
Citera
2021-08-21, 17:33
Medlem
Citat:
För att de kan bestämma själva.

Jepp. Bravo. Du har förstått det hela till sist. Nu ska vi se om du förmår dra en bioligisk/demografisk slutsats av detta faktum
Jag tillåter mig tvivla. 😀
Citera
2021-08-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Att du har fel i sak är ditt problem inte mitt. Det har gjorts ett flertal studier om just lönediskriminering i Sverige och den existerar inte oasvett hur mycket din alternativa verklighet försöker tro annat.
Att det kan finnas enskilda arbetsgivare som behandlar folk illa är inte samma sak som en omfattande lönediskriminering för den existerar inte.
Det alla dessa undersökningar kommit fram till är samma sak. Kvinnor tjänar sämre för man väljer annorlunda. Kvinnor väljer sämre betalda jobb inom offentlig sektor. Kvinnor VÄLJER att jobba mindre osv...

Det komiska är det som kallas jämställdhetsparadoxen. Ju mer jämställt ett land är ju större skillnader. Det har skitit sig ordentligt för er feminister med andra ord

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskning-man-och-kvinnor-mer-olika-i-jamstallda-lander

Citat:
Att du har fel i sak och blandar ihop helt olika saker, är ditt problem inte mitt...

Märkligt hörredu, att DO jobbar aktivt med lönediskriminering och hittar fall, OM nu detta inte skulle existera

https://www.do.se/silo/soksida/?searchQuery=lönediskriminering&searchTypeID=1&isN ewSearch=1

Kan du inte spela spelet utan att fuska?
Vem påstod att det inte fanns några fall alls?
Citera
2021-08-21, 17:34
Medlem
Citat:
Med tanke på idioterna på detta forum som inte ens kan läsa innantill, tolka en artikel eller studie korrekt, debatterar som fånar etc , som domineras av män, så njaeee.

Du verkar väldigt smart själv.
Citera
2021-08-21, 17:35
Medlem
Citat:
Varför skulle kvinnor betala själva för sina förlossningar?
Då tycker jag hellre att män kan betala själva för sin åldringsvård, sjukdom och/ eller barndom.
Låt oss släppa ut det det obetalda arbetet på "marknaden", så får vi se vad kvinnors arbeten verkligen. är värda.
Vad kostar det egentligen att ta hand om ett barn i 18 år i arbetstid, förlorad inkomst etc etc.
Jag sade att jag inte förordade detta. Jag sade också att vi som jobbar i offentlig sektor får acceptera låga löner om vi inte har yrken som är konkurrensutsatta. Men du kanske inte förmådde läsa så långt
Citera
2021-08-21, 17:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla. De fick veta om programmet när det blev tillfrågade att medverka. De blev varken så upprörda att de gjorde en video om det eller startade en tråd på Flashback om det.
Men dom har skrivit artiklar & skitpostat på Twitter om det.

Inte för att jag bryr mig då jag givetvis inte tittar på SVT, men det skadar givetvis inte att upplysa allmänheten om hur sinnessjuka feminister är. Som tror att biologi är en patriarkal konspiration.
Citera
2021-08-21, 17:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Hur många fall hittar man per år?

Edit:

Snabbgoogling gav denna artikek från 2015:

https://arbetet.se/2015/03/09/farre-kvinnor-anmaler-diskriminering/

Citat:
Men när det gäller lönediskriminering har DO inte fått några anmälningar på flera år.
Senast redigerad av RedX 2021-08-21 kl. 17:42.
Citera
2021-08-21, 17:39
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Du menar att dessa mentalsjuka feminister som lever på twitter inte rasar över precis allt? Dom är som Pavlovs hundar.
Och SD bara pang i fällan och måste följa feministerna så de kan reagera på allt som dom gör.

Det är som när typ Expo ger sig ut på jakt för att hitta främlingsfientlighet i precis allt.
Citera
2021-08-21, 17:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja visst, det var ju nu "vita män" enkom som slet i sitt anletes svett för att plocka bomullen, kaffet, teet, kakaon, kryddorna, sockerbetorna etc etc som skapade de enorma rikedomar som i sin tur ledde till industrialiseringens början i Storbritannien.
Och det har ju enkom varit vita män som skapat alla människor som nu utgjort allt värt kallas grund för mänsklighetens hela existens. Jepp serru...ingen annan har bidragit ett skit, utan bara suttit och rullat tummarna och väntat på att "vita män" ska fixa allt.
Utan vita män hade du levt i en talibantillvaro. Tack vara hur kvinnor röstar så kommer du att få uppleva detta snart igen.
Ring inte mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in