Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Handlar det inte snarare om att förklara fenomen som varför kvinnor väljer vissa yrken och män en annan sorts yrken?

Och förklara det varför en 4 årig högskoleutbildade barnmorska har lägre i lön, än en 2 årigt utbildad ingenjör/ tekniker som servar de maskiner som barnmorskan använder i sitt jobb att rädda liv?

Fakta kvarstår....kvinnor som grupp sett har sämre ekonomi, känner sämre trygghet i samhället, får sämre behandling inom sjukvård, gör mer obetalt arbete etc etc...det finns gott om studier gjorda i detta att kolla upp, internationella och svenska.

Varför ska kvinnor förtjäna detta? Baserat på att de har den biologi de nu har?

Och du kan för övrigt, eftersom jag gissar nu att du är man, göra samma typ av iakttagelse gällande män:
ex:
Män som grupp sett har sämre hälsa, lever kortare, där stor del anses bero på att de tar huvudansvaret för försörjning (nu pratar jag inte om norden), blir oftare socialt utsatta med sämre närhet till barn och släkt.

Varför ska män förtjäna detta?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Du inser att hela din tes bygger på att lagen endast tillämpas mot t.ex. det kvinnliga könet. Nu är så inte fallet, och det kan förklaras av andra anledningar. Som att kvinnan är den som bestämmer när de vill ha sex. Så du påstår alltså att det inte finns män som säljer sex, och de blir påverkade på samma sätt som kvinnor?
Jag påstår enbart att legalisering skulle innebära att 100 av de bäst betalda aktörerna uteslutande skulle bestå av kvinnor men de får inte chansen att konkurrera på sina villkor. Marknaden för böghoror lär vara försvinnande liten jämfört med heteroversionen. Gratis pengar och så sätter staten stopp, patriarkatet patriarkatet... Ditt övriga pladder orkar jag inte avkoda och bemöta överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag har inte högre lön, pga mitt kön, jag har högre lön pga högre utbildning än mina manliga kollegor.
Alltså ingen diskriminering utan skäliga orsaker.
Och att jag som kvinna kunnat skaffa mig högre utbildning, rätt jobba med det jag nu jobbar med, samt rätt till den position jag har, samt rätt att slippa lönediskriminering baserat på mitt kön är tack vare feminism. Finns ingen annan ideologi som gjort det jobbet åt mig.

Jag skulle snarare säga att det är västerländska och svenska värderingar om frihet osv som gjort att män och kvinnor är jämlika (även om kvinnor har några fler fördelar) än feminismen. Iallafall andra och tredje vågens feminism är ju bara en massa strunt.
Citera
2021-08-21, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är inte feminist. Jag är humanist. Tr*ump har inte varit i närheten av min eventuella 35cm FB-dase (i slakt tillstånd) eller min eventuella svulstiga trånga, våta hallongrotta. Men finns det någon människa överhuvudtaget som slår honom i att ivrigt härja på sociala medier? Det är fasiken imponerande! Dessutom när han var president. Hur hade människan tid för detta?

Nej, de två damer som nämns verkar mer än bara sansade i jämförelse.
Humanist? Jag tror minsann att du är onanist. Jag ser faktiskt ingen skillnad på Trump eller valfri feminists härjande i sociala medier.
Citera
2021-08-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det fetade stycket:
ingen feminist har nånsin påstått att det inte finns biologiska skillnader mellan könen?

Kan du förklara likhetsfeminism (som tydligen är ganska vanlig i Sverige) för mig?

Jag antar att den här sidan är helt ute och cyklar?
Länk

Likhetsfeminism är den vanligaste fåran inom feminismen idag. Likhetsfeminismen menar att de skillnader som finns mellan män och kvinnor inte beror på naturen utan framförallt är skillnader som skapas och konstrueras av samhället. Genom att förändra samhället kan dessa skillnader alltså försvinna.
redan svarat på detta, scrolla uppåt.

Och notera: "skillander som finns" vilket alltså likväl kan handla om genus skillnader. av sorten...män gör vänplikt, kvinnor gör det inte. etc
Och "framförallt" dvs gäller inte allt.
Citera
2021-08-21, 16:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
vad är differansen mellan "jag har inte lägre lön" och "högre lön"?

Äger ni snubbar läsförmåga ens?

Och ja, det är definitivt! tack vare feminism.
Ett intressant motbevis på denna tes är att se vad som hände under första världskriget i Frankrike där kvinnor fick betydligt högre lön i fabrikerna än männen som dog i skyttegravarna. Det var alltså inte feminismen som orsakade denna skillnad utan helt enkelt tillgång och efterfrågan på arbetskraft.
Citera
2021-08-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Mannens hjärna är i genomsnitt större än kvinnans hjärna så givetvis finns det biologiska skillnader hur män och kvinnor fungerar.
den mänskliga hjärnan har krympt på totalen, så ja visst! vi är ju helt andra varelser som fungerar totalt olika från låt säga 50 000 år sen.

Män har större hjärtan också, jävlar du vad mäns hjärtan pumpar bättre än kvinnors.
Citera
2021-08-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jag skulle snarare säga att det är västerländska och svenska värderingar om frihet osv som gjort att män och kvinnor är jämlika (även om kvinnor har några fler fördelar) än feminismen. Iallafall andra och tredje vågens feminism är ju bara en massa strunt.

Och var kom de värderingarna ifrån? hmm?
Eller du inbillar dig kanske att vikingarna var liberaler?
Citera
2021-08-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ett intressant motbevis på denna tes är att se vad som hände under första världskriget i Frankrike där kvinnor fick betydligt högre lön i fabrikerna än männen som dog i skyttegravarna. Det var alltså inte feminismen som orsakade denna skillnad utan helt enkelt tillgång och efterfrågan på arbetskraft.
Källa på detta tack.

Och skulle det nu vara sant, så kan ju förklaringen vara så enkel att, det var så ont om arbetskraft just då, samt panik att tillverka materiell till kriget att efterfrågan höjde lönerna. Soldater har mig veterligen aldrig haft höga löner.
Citera
2021-08-21, 17:03
Medlem
Citat:
redan svarat på detta, scrolla uppåt.

Och notera: "skillander som finns" vilket alltså likväl kan handla om genus skillnader. av sorten...män gör vänplikt, kvinnor gör det inte. etc
Och "framförallt" dvs gäller inte allt.
Nja..
"Framförallt" står på fel sida.
"De skillnader som finns inte beror på....."
"utan framförallt beror på..."

Det betyder alltså att de inte alls har biologiska orsaker och att de huvudsakliga orsakerna är..... Är
Förstår du skillnaden?

Men jag vet sen tidigare att du duckar "jobbiga" argument.
Du är inte ensam om att göra så. Det är väldigt vanligt förekommande även inom andra religiösa grupper.
Citera
2021-08-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Humanist? Jag tror minsann att du är onanist. Jag ser faktiskt ingen skillnad på Trump eller valfri feminists härjande i sociala medier.

Tja, lever man som jag i flera årigt celibat så blir det "herr fröken höger" som får agera sexpartner. Jag bor ju inte i kloster. Men jag är humanist.

Jag ser stor skillnad. Är man president så har man mycket att göra. Eller bör ha det iaf. Att hinna härja på sociala medier likt en manisk bulldozer då, är imponerande! Valfria andra människor som inte har ens i närheten av presidentposition (feminister som ickefeminister) har tid att härja på sociala medier och ändå ha massivt med tid över till annat. Damerna som omnämns i tråden har jag knappt sett till i sociala medier. Förutom möjligtvis W*old, när hon uttalat sig om covid och liknande.
Citera
2021-08-21, 17:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Det är kvinnan kropp, du har ingen rätt bestämma något över andra vuxna människors kroppar.

Nej det har ingen, med tanke på ditt inlägg vad anser du då om den minoritet av män och kvinnor som erbjuder sexuella tjänster mot betalning av fri vilja? Inga lagar ska baseras på moral och Sverige behöver verkligen inget förmynderi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in