• 1
  • 2
2021-08-21, 00:47
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Jag vet att det självklart beror på hur mycket jag spenderar varje månad.
Det blir ca 8000 varje månad som går till mat och annat utöver bostadskostnaden. Lite mycket kanske, jag vet...

Jag undrar bara om vad ni tycker om detta eventuella bostadslån.

https://i.ibb.co/qpVqvgY/bralan.jpg
Citera
2021-08-21, 01:00
Medlem
Nej. 2/3 av dina pengar ska inte gå till boendet vid räntehöjning. Det låter orimligt tycker jag. Sen antar att de räknar på högre ränta för den borde du komma mycket närmre 1%.
Du ska göra annat än bo också. Visst är det trevligt med ett fint boende men satsa billigare tycker jag.
Citera
2021-08-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Nej. 2/3 av dina pengar ska inte gå till boendet vid räntehöjning. Det låter orimligt tycker jag. Sen antar att de räknar på högre ränta för den borde du komma mycket närmre 1%.
Du ska göra annat än bo också. Visst är det trevligt med ett fint boende men satsa billigare tycker jag.

Största problemet är hans 3% amortering som kommer av att han lånar mer än 4.5ggr sin årsinkomst.

Han behöver öka kontantinsatsen.
Citera
2021-08-21, 01:03
Medlem
dznBots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Det blir ca 8000 varje månad som går till mat och annat utöver bostadskostnaden. Lite mycket kanske, jag vet...

Inte svar på frågan, men du kan få betydligt lägre ränta. Jämför banker och ställ dem mot varandra. Kolla här https://www.finansportalen.se/snittr...CAAEgI3t_D_BwE för faktiska snitträntor, utnyttja sedan kunskapen vid förhandling.
Citera
2021-08-21, 02:15
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Hur mycket borde gå till boendet då tycker du? Jag lever ganska bra på 1/3. Däremot har jag kanske inte så lika mycket kvar att lägga på sparkontot varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Största problemet är hans 3% amortering som kommer av att han lånar mer än 4.5ggr sin årsinkomst.

Han behöver öka kontantinsatsen.

Sänks eller ökar amorteringen om jag lånar mindre? Min lön är väl ändå hyffsat OK för ett lån på 2,5-3 miljoner? Eller handlar det mer om kontantinsatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av dznBot
Inte svar på frågan, men du kan få betydligt lägre ränta. Jämför banker och ställ dem mot varandra. Kolla här https://www.finansportalen.se/snittr...CAAEgI3t_D_BwE för faktiska snitträntor, utnyttja sedan kunskapen vid förhandling.

Enligt den listan så verkar SEB ändå ligga ganska bra till. Vad jag ser i alla fall.
Citera
2021-08-21, 02:22
Medlem
fel post
Senast redigerad av Noccofocus 2021-08-21 kl. 02:25.
Citera
2021-08-21, 07:34
Medlem
Snarkarns avatar
Danske bank har bolån med 1.18% ränta.
Citera
2021-08-21, 08:55
Medlem
Citat:

Sänks eller ökar amorteringen om jag lånar mindre? Min lön är väl ändå hyffsat OK för ett lån på 2,5-3 miljoner? Eller handlar det mer om kontantinsatsen?

Amorteringsutgiften varje månad blir lägre ju lägre lån du tar, alltså ju högre kontantinsats du betalar. Men den beräknas som en konstant av det ursprungliga lånet. Däremot sänks räntekostnaden varje månad pga att du amorterar. 2,59% ränta låter saftigt dock. Kolla med SBAB typ, där borde du kunna då lägre.

För att komma under 3% amorteringskrav skulle du behöva en bruttolön på drygt 48 000kr/mån vid ett lån på 2,6 miljoner. Detta då den extra procentenheten blir aktuell när du lånar mer än 4,5x årsinkomsten.
Citera
2021-08-21, 10:26
Medlem
Vad funderar du på att köpa för 3,35?
Citera
2021-08-21, 13:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Dyrt. Borde kunna få bättre ränta. Med de siffrorna vill SBAB ha 1,54% preliminärt för 3 månader, vad det blir sedan beror på.

Tumregeln är att bostaden ska kosta 30-35% av nettoinkomsten med höjd tagen för högre räntor.
Citera
2021-08-21, 13:45
Medlem
Citat:

Räntan är helt uppåt väggarna
Citera
2021-08-22, 02:42
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Danske bank har bolån med 1.18% ränta.
Såg det. Tre års bindning.
Men verkar bara vara för de som är med i Saco/TCO. Ingen aning om jag är det.

Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Vad funderar du på att köpa för 3,35?
En bostadsrätt...?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Dyrt. Borde kunna få bättre ränta. Med de siffrorna vill SBAB ha 1,54% preliminärt för 3 månader, vad det blir sedan beror på.

Tumregeln är att bostaden ska kosta 30-35% av nettoinkomsten med höjd tagen för högre räntor.
Så 1/3 av nettoinkomsten. Det tror jag banken kan lösa genom en bunden ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in