Hej! Jag har fått in confiterad lök otaligt många gånger. Varje gång är det en hel stor lökskiva kan man säga. Ponera att du delar en vanlig gul lök och tar av lagren en efter en.
Hur gör man nu detta? Jag har googlat men hittar ingenting. Det är en lätt tillagad process som ska ta lång tid tydligen men mer har jag inte hittat?!
Jag tänker att jag ska prova att ”fritera” men på låg värme och inte alls så högt som man behöver ha när man friterar och jag kommer använda vanlig olivolja, inte ankfett.
Det är väl helt enkelt en skiva lök eller smålökar som saltas och får sjuda länge och långsamt helt täckt i någon form av fett (inte smör eller olja och inte friteras)
Har aldrig ätit det men confiterad anka.
Tillaga långsamt i olivolja, smör eller djurfett. Det ska vara helt täckt av fett. I en kastrull på låg värme eller i ugnen på ca 120 C. Räkna med 30-90 min. Löken ska vara glansig och helt mjuk samt lite brynt i kanterna (tycker jag). Tillsätt gärna hårda örter typ rosmarin eller timjan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!