2021-08-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jaså. Är man lite rejält byggd behöver man faktiskt upp mot 3 000, sen är nog de flesta inte heller "stillasittande". Ditt lata dvärgskrälle.

Jag ligger kring 3 000 kr men då ingår diverse goda drycker.

Mer än hälften av befolkningen har ett BMI över 25 alltså överviktiga dvs man äter mer kalorier än kroppen gör av med. Det är inte jag som kommit på att de flesta lever sina liv stillasittande i Sverige, och äter alltför mycket i förhållande till hur mycket som faktiskt spenderas i aktivitet...
Citera
2021-08-19, 20:31
Medlem
Storkök spagetti köttfärssås.
6kilo köttfärs (ca 350kr)
Andra ingredienser och spagetti 200kr

Tot 550kr för 30 måltider á la 200g köttfärs styck. Ha detta som lunch eller middag.

Kycklingfilé 8kg ( 32st fileer) 400kr
Diverse kryddor 60kr
Frysgrönsakmix 4kg 60kr

Tot 520kr för ca 30måltider.

Frukost ? Hur kräsen är du ? Kvarg Lindahls 500g 15st 275kr

Skippar du frukosten så kommer du ner billigare givetvis.

Men ja snitt 1000-1500kr för äta bra mat.
Citera
2021-08-19, 22:04
Medlem
Ingen aning vad vi faktiskt lägger då jag inte har koll, men säkert 8-10k för mig och min fru. Vi har hemkörning av matkassar, och äter ofta god mat ute flera gånger i veckan. Dyrt förvisso, men vi har mycket gott om pengar.
Citera
2021-08-19, 23:34
Medlem
Arbetslös 50 spänn om dagen.
Anställd 100 spänn om dagen

Ungefär mina nivåer, så mellan 2-3000 i månaden. Kan gärna skruva upp till 4000 ifall man har råd, men mer än så ska inte behövas
Citera
2021-08-19, 23:51
Medlem
Frukost 30 spänn
Lunch 100 spänn
Middag 60 spänn
190 spänn om dan gånger 30 dagar blir 5700 i månaden.
Det är rimligt, det är däremot inte 1500 för en vuxen man.
Citera
2021-08-20, 00:40
Medlem
OliverCromwells avatar
Jävlar vad jag verkar ligga högt jämfört med många här.

Jag är förvisso stor men att vissa kan hålla kostnaderna nere på 1 500kr på en HEL MÅNAD är minst sagt imponerande. Finns uppenbarligen hål i budgeten att täcka för att kunna spara betydligt mer pengar.

Jag brukar räkna med runt 4 000kr i månaden. Det brukar bli ganska exakt 1 000kr per vecka, så ja, ungefär 4k i månaden säger vi då.
Citera
2021-08-20, 01:45
Medlem
Danne90s avatar
Fyfan...jag inser nu att vi spenderar rätt mycket på mat.
Citera
2021-08-20, 01:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Frukost 30 spänn
Lunch 100 spänn
Middag 60 spänn

Om man inte kan laga mat och äter ute tre gånger om dagen så är det rimligt.

Börjar du dagen med en macka från Pressbyrån?
Citera
2021-08-20, 02:34
Medlem
Proras avatar
Citat:
Frukost 30 spänn
Lunch 100 spänn
Middag 60 spänn

Som svar på TS fråga om minsta matkostnad om man lagar allt själv är 1500 kr högst rimlig för en vuxen man och detta utan att behöva späka sig. Det är 50 kr om dagen.

Jag äter vanligen havregryns/rågflingegröt + 2 ägg till frukost. Går väl på 5 kr.
Står mig vanligen utan lunch.
Middag: någon form av kött -- kycklinglår, fläskkarré, köttfärssås, fiskpinnar o.s.v. Till det lite pasta eller potatis och rikligt med grönsaker. Här är det köttet som kostar, en portion potatis eller pasta kostar mindre än 5 kr. Vanliga svenska grönsaker är inte heller så dyra.

Sammantaget inte svårt att bli mätt och belåten under 50 kr om dagen, alltså under 1500 kr i månaden, under förutsättning att man lagar allt själv. Men visst händer det att jag äter ute, eller hivar in en färdigrätt i micron, eller svullar i mig rökt lax och mögelost. Men 1500 kr är ändå inte orimligt utan att behöva ge avkall på sin livskvalitet.

Jag har ätit blodpudding två gånger denna vecka. Jäkligt gott, jäkligt billigt. Man är bra dum om man går på myten att matupplevelsen ovillkorligen står i proportion till kostnaden.
Citera
2021-08-20, 10:53
Medlem
Citat:
Frukost 30 spänn
Lunch 100 spänn
Middag 60 spänn

Det låter dock väldigt dyrt. En ensamstående vuxen kan klara sig på 1500kr. Samtidigt behöver inte en måltid kosta uppåt 100kr. Bland annat kan man handla grönsaker, rotfrukter och frukt i säsong (brukar bli betydligt billigare. Sådant som morötter, gul lök och vitkål kan kosta några kronor per kilo under hösten tex). Utnyttja butikernas veckoerbjudanden. Samt göra storkok. Eller åtminstone satsa på ett recept för 4 personer/portioner, och det som blir över får bli matlådor. Kan frysas in, och man kan även ta med en matlåda till jobbet. Vid storkok etc så är det lätt att komma billigt undan. Finns även maträtter som kostar max 10kr per portion. Samtidigt går det att dricka en kopp kaffe, äta ett kokt ägg samt äta havregrynsgröt med äppelmos och mjölk för typ en femma. Så frukosten behöver inte kosta 30kr. Osv.
Senast redigerad av airsalt 2021-08-20 kl. 11:12.
Citera
2021-08-20, 13:00
Medlem
Fifan, många verkar leva som fattighjon. Blodpudding och havregrynsgröt, frysta grönsaker. Jag säger då det. Blir glad att man gjort karriär och kan äta precis vad man vill, när man vill. Har inte ätit fryst mat på minst tio år tror jag. Pga min fru som är kräsen blir det i princip bara organisk mat. Bara frukt går ju lätt på 150 spänn varje gång man handlar. En japansk sumoapelsin väl på 40 spänn styck eller något, liknande för drakfrukt eller sockervaddvindruvor.

Vi lägger $1500-2000 per månad för två på mat inklusive restauranger.
Citera
2021-08-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Fifan, många verkar leva som fattighjon. Blodpudding och havregrynsgröt, frysta grönsaker. Jag säger då det. Blir glad att man gjort karriär och kan äta precis vad man vill, när man vill. Har inte ätit fryst mat på minst tio år tror jag. Pga min fru som är kräsen blir det i princip bara organisk mat. Bara frukt går ju lätt på 150 spänn varje gång man handlar. En japansk sumoapelsin väl på 40 spänn styck eller något, liknande för drakfrukt eller sockervaddvindruvor.

Vi lägger $1500-2000 per månad för två på mat inklusive restauranger.

Fattighjon eller inte, det finns billig mat som både är god och mättande. Som havregrynsgröt som du beklagade dig över. Jag ser inte problemet. Om man gillar det så får man väl äta det oavsett vad det kostar? Även om det är billigt.

När det gäller frysta grönsaker etc så kan det vara svårt att få tag på vissa saker året runt om man vill ha det färskt. Det kanske är lättare att få tag på det året runt i USA. Men inte för oss som bor i Sverige. Tex majs, som är lättast att få tag antingen i form av konserver (majskorn) eller fryst (både majskolv och majskorn). Även sådant som svamp är väldigt säsongsbetonad. Så om man antingen plockar själv och fryser in, alternativt köper fryst, så är det väl okej? Många äter inte endast mat som är i säsong, utan vill kunna äta vissa saker året runt. Så för att vara lite realistisk så kan frysta grönsaker, svamp etc i sådana fall vara ett alternativ. Oavsett vad det kostar. Men nu brukar det vara prisvärt. Och man kan kombinera färskt och fryst, då man inte kan frysa in allt.
Senast redigerad av airsalt 2021-08-20 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in