Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Frukost 30 spänn
Lunch 100 spänn
Middag 60 spänn
190 spänn om dan gånger 30 dagar blir 5700 i månaden.
Det är rimligt, det är däremot inte 1500 för en vuxen man.
Som svar på TS fråga om minsta matkostnad om man lagar allt själv är 1500 kr högst rimlig för en vuxen man och detta utan att behöva späka sig. Det är 50 kr om dagen.
Jag äter vanligen havregryns/rågflingegröt + 2 ägg till frukost. Går väl på 5 kr.
Står mig vanligen utan lunch.
Middag: någon form av kött -- kycklinglår, fläskkarré, köttfärssås, fiskpinnar o.s.v. Till det lite pasta eller potatis och rikligt med grönsaker. Här är det köttet som kostar, en portion potatis eller pasta kostar mindre än 5 kr. Vanliga svenska grönsaker är inte heller så dyra.
Sammantaget inte svårt att bli mätt och belåten under 50 kr om dagen, alltså under 1500 kr i månaden, under förutsättning att man lagar allt själv. Men visst händer det att jag äter ute, eller hivar in en färdigrätt i micron, eller svullar i mig rökt lax och mögelost. Men 1500 kr är ändå inte orimligt utan att behöva ge avkall på sin livskvalitet.
Jag har ätit blodpudding två gånger denna vecka. Jäkligt gott, jäkligt billigt. Man är bra dum om man går på myten att matupplevelsen ovillkorligen står i proportion till kostnaden.