2026-08-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ofta stod det tomma fodral ute på hyllorna i butiken medan själva innehållet t ex kasettbanden/disketterna samt manualerna fanns bakom disken och las i då man köpte.
Det fanns rena skylt exemplar där också som inte innehöll något spel.

Själv minns jag stor och liten i gallerian i Stockholm.
På nedervåningen där innan modeller och bilbanor höll till fick tv-spel den bästa platsen.
Kanske runt 1980. Minns inte riktigt. Oftast fanns som du sa spelet med själva kassetten eller cartridge bakom disken.
Men oftast så kopierade man av kompisar. Ett spel kostade ju typ runt 300-400kr då så det var kanske en gång per år man hade råd med det. Veckopengen var väl 10-20kr på den tiden. Hade förhandlat upp den till 25kr per vecka mot slutet av 1980-talet. Men det positiva var ju att det var lättare att få sommar jobb då. Jultidningar fick man sälja för att ha råd och jobba extra på posten. Fan dom där pengarna skulle man ha satt in på någon fond.
Citera
2026-08-17, 09:23
Medlem
st33rs avatar
På 8-bitarsttiden känns det verkligen som omslaget och förväntningarna, introskärmen och förväntningarna var minst 70% av spelupplevelsen.

Kan uppleva att det är svårt att gå tillbaka till den känslan, för nostalgikick tar slut ganska fort. Men jag antar att det finns entusiaster som verkligen anser denna tids spel överlägsna.
Citera
2026-08-18, 02:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Ja, Jan L. var väl i 40-års-åldern redan då. Han sålde 40 spel på en kassett för 100kr och jag och en kompis beställde en del av honom, bodde i Knislinge i Skåne har jag för mig om. Har för mig om han sålde på diskett också. Han verkade alltid nervös när man ringde till honom, var väl för att han var orolig för att bli upptäckt av polisen eller något.

Haha och där bor han än

Vanlig dubbeldäckare kan inte ha fungerat så bra för att kopiera det där kassetterna? Åtminstone inte de dassiga som barn hade tillgång till
Citera
2026-08-18, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Haha och där bor han än

Vanlig dubbeldäckare kan inte ha fungerat så bra för att kopiera det där kassetterna? Åtminstone inte de dassiga som barn hade tillgång till

Jan L hade ju även hemleverans av de senaste kadetterna / disketterna med spel. Han betalade ware grupper för att få in sitt intro ”Call jag for the latest games +46 44 xxx xx” haha alltså namn + telefonnummer, det var ju inte direkt så svårt för polisen ta honom. Samma var ju med bröderna (enäggstvillingar) senare bakom cdskivor.nu 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in