2021-08-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Snittavkastning får du när du månadssparar. Ett billån tar du på en dag så blir en ganska stor tajmingrisk. Särskilt när bettet rör sig om 2 år eller 3 år. Men riktiga flashbackare lyckas såklart alltid tajma marknaden.

Vad snackar du om? Billånet köper du ju bilen för så vad har det med börsen att göra?
Citera
2021-08-18, 22:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Lånade till min förra bil med normal ränta, tror den var ca 3,5%. Nuvarande bil lånade jag inte en krona till. I framtiden känns det som jag kanske vill köpa en något nyare/dyrare bil men jag vet inte än. Kan tänka mig att låna max 100 000 kr till 3-4%, men på nån räntekampanj som bilförsäljarna kör ibland med 1,5% eller t.o.m. ännu mindre, då kan jag tänka mig att låna mer.
Citera
2021-08-18, 22:07
Medlem
Har många pantade kollegor i varierande ålder på jobbet.

Ena är för lat för att kolla upp saker, leasar suv för 5000kr, enbart för att åka 1.5mil till jobbet, körsträcka 700mil per år.

Den andra har precis betalt sin bil, ca 4år gammal. Köper direkt "ny" den gamla kan ju gå sönder.. lån 200k.

Sen gnälls det att bil/drivmedel är dyrt..
Citera
2021-08-18, 22:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vad snackar du om? Billånet köper du ju bilen för så vad har det med börsen att göra?

Det resonenanget byggde väl på att man investerade pengarna på börsen och lånade till bilen vilket självkkart är det bästa om man kan låna till 1% ränta vilket många kan.

Det är i regel lönsamt att ha lån om man har tillgångar på börsen som är värda minst lika mycket som lånen är stora.

Idén att man till varje pris ska vara skuldfri saknar relevans om man har tillgångar som är väsentligt störte än skulderna.

Mark Zuckerberg har bolån, varför tror ni han har det?
Citera
2021-08-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det resonenanget byggde väl på att man investerade pengarna på börsen och lånade till bilen vilket självkkart är det bästa om man kan låna till 1% ränta vilket många kan.

Det är i regel lönsamt att ha lån om man har tillgångar på börsen som är värda minst lika mycket som lånen är stora.

Idén att man till varje pris ska vara skuldfri saknar relevans om man har tillgångar som är väsentligt störte än skulderna.

Mark Zuckerberg har bolån, varför tror ni han har det?

Varför svarar du mig? Det var inte du som hade problem att förstå upplägget.
Citera
2021-08-18, 22:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Varför svarar du mig? Det var inte du som hade problem att förstå upplägget.

Förklarade vad kopplingen var mellan börsen och att låna till att köpa bil. Du undrade ju vad kopplinger däremellan var.

Eller vad var det du undrade?
Citera
2021-08-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Nya / nyare bilar har ju utrustning och finesser som äldre, billigare bilar saknar.

Sen känner jag flera som är så djävla trötta på att lägga stora summor på reparationskostnader på äldre bilar. Äldre bilar som oftast är billigare att äga -tills någonting går sönder och när nått väl går sönder så är det 8, 16, 20+ tusen i verkstadslokaler.

Så dom betalar lite hellre extra vid inköp och i fasta månadskostnader än plötsliga reparationskostnader...

Det ska va rätt mycket fel för att en äldre, normal, bil ska bli dyrare än en ny bil. Sen kan man tröttna på fel på en äldre bil, men det är ju knappast så att nyare bilar inte också har problem.
Citera
2021-08-18, 22:45
Medlem
Rätt fascinerande att se folk som på allvar anser det är ekonomiskt att ta ett bilån på 500K för man istället ska investera sina kontanta pengar på börsen.
En ekonomisk person skulle inte ta ett billån på 500K, möjligtvis skulle han/hon köpa en bil för 50K-150K (lån/kontant) och investera resten.
Citera
2021-08-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Eller också kunde du investerat i hävstångsprodukter om du VET hur börsen rör sig

Har du aldrig varit med om nedgångar på börsen inte kul att tappa tex 30%
speciellt när man sitter på ett billån på en halvmiljon

Jodå jag har varit med. Jag vet även att marknaden alltid återhämtar sig.
Citera
2021-08-19, 00:32
Medlem
För att vissa har tänkt ett steg längre när det finns billån under två procent!
Citera
2021-08-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Det väl ingen som lånar till bil nuförtiden. Privatleasing är billigare.

Privatleasa en större kombi med endast 1000-1500mil per år? Ruggigt dyrt.

Mindre bilar om man klarar sig på en sån så visst
Citera
2021-08-19, 05:31
Medlem
TattooedFuckers avatar
Folk pratar inte om ekonomi med andra de är tabu . Majoriteten har lån på sina bilar , hus , lägenhet just för de ska verka vara bättre än de är . Men majoriteten tar allt på kredit

Även bilar i 200.000 klassen tas på kredit eller leasing ...

När jag var in o köpte min första o enda Porsche cayenne å knalla ja runt i Segeltorp säkert i 20 min o när ja till slut hittar en säljare o sa den där vill jag ha . Så ska vi gå skriva papper .

Han började med att kolla på mig o tänka va e de där för en jävla tomte . Betalade halva bilen kontant och resten med banköverföring . Till råga på allt så tyckte han att jag kunde hämta bilen om några dagar så förklara att ni har fått betalt o jag tar bilen härifrån direkt och pengarna sitter redan på ert konto . Så han gick o prata me sin chef som kom o sa att jag kunde ta bilen direkt eftersom allt var grönt då den faktiskt var betald .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in