Citat:
Ursprungligen postat av
Xitars
Du låter som en som snålar in på livets goda. Så intressant att höra hur du ser barn som en investering. Tänker du att de ska bli framgångsrika youtubers och "betala tillbaka" i framtiden eller vari består "investeringen". På vilket sätt vinner du ekonomiskt på att ha barn? För själv ser jag bara utgifter, och några tennis, golfproffs eller youtubers kommer de knappast att bli heller

.
Jag har vissa mål i livet som går före att köpa en bil, absolut. Mina ekonomiska mål väger tungt men det är inte allt. Jag jobbar även väldigt hårt, har flera jobb och har därför möjlighet att både investera mycket och att leva livet. De enda som inte tror att man inte kan göra båda är de som inte har det tillräckligt torrt under fötterna (ekonomi).
Jag sparar mer än genomsnittet och kan göra mer saker. Det tycker jag är ett bra liv!
Man kan inte enbart leva i nuet.
Lycka kan inte vara kopplat till att låtsas att man är rik genom att ha köpt en bil som man knappt har råd med.
Lite märkligt att jämföra barn med bilar. Bilar är en materiell sak, det är inte barn. Ja, har du aldrig hört talas om uttrycket: ''Att göra en investering i sin hälsa''? Det finns med andra ord vissa saker i livet som kan vara investeringar som inte är ekonomiska.
Haha, om jag får några barn så kommer de inte ens behöva jobba för att leva ett bra liv (lyx liv) men givetvis vill jag att de ska göra det för att det är gynnsamt. Men de kommer redan ha tillräckligt för att vara i stort sätt helt ekonomiskt fria.
De behöver inte bli proffs om de har en enorm pengamaskin som jobbar 24/7 åt dem haha.
Om du tycker resor, middagar och att umgås med sköna människor är att snåla in på livets goda så får det stå för dig. Jag är nöjd med hur jag lever men att köpa en bil när jag kan investera en fastighet och få en enorm avkastning på kapitalet? Nej tack.
När man tjänar mycket kan man göra båda, ja, jag tjänar helt OK

.
Men givetvis ska man leva livet också men man ska inte äventyra sina resurser för att leva livet. Då hamnar man hos lyxfällan.