2021-08-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Jag ser att skaffa barn som en investering och det går inte att jämföra med en bil.

Du låter som en som snålar in på livets goda. Så intressant att höra hur du ser barn som en investering. Tänker du att de ska bli framgångsrika youtubers och "betala tillbaka" i framtiden eller vari består "investeringen". På vilket sätt vinner du ekonomiskt på att ha barn? För själv ser jag bara utgifter, och några tennis, golfproffs eller youtubers kommer de knappast att bli heller .
Citera
2021-08-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag skulle lätt valt att åka runt i en 3-5år gammal bil, än att åka runt i bankens bil

Ok, ditt val.
Om alla hade haft samma mentalitet, exempelvis gällande bostad så skulle majoriteten av oss få bo ute i skogen eller hemma hos föräldrarna. Lite svårt för de allra flesta att casha en villa på 7 mille...
Citera
2021-08-18, 20:39
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Det väl ingen som lånar till bil nuförtiden. Privatleasing är billigare.

Snälla, ge mig källa
Citera
2021-08-18, 20:42
Medlem
Deckard-Cains avatar
Du kan väll inte jämföra blancolån med ett billån. Blancolån = lån utan säkerhet.
Billån = bilen som säkerhet.

Jag anser att det är mer ekonomiskt att låna.
Jag har en bil i miljonklassen.
Jag har mer än en miljon+ Till mitt förfogande fördelat på olika sätt.

Jag tjänar däremot mer långsiktigt att använda ett billån på 1,95% och låna miljonen. Och låta min miljon sitta kvar i fonderna som har en avkastning långt bättre än räntan (som jag även gör ränteavdrag på).

Dvs det är just nu mer ekonomiskt att låna pengar än att betala pengar. Vem är idioten?
Citera
2021-08-18, 20:52
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Dvs det är just nu mer ekonomiskt att låna pengar än att betala pengar. Vem är idioten?

Om du nu inte har ca 10milj i förmögenhet så skulle jag nog påstå att du
är mer än idiot om du kör runt i en bil i miljonklassen
Citera
2021-08-18, 20:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Ok, ditt val.
Om alla hade haft samma mentalitet, exempelvis gällande bostad så skulle majoriteten av oss få bo ute i skogen eller hemma hos föräldrarna. Lite svårt för de allra flesta att casha en villa på 7 mille...
Jag ser stor skillnad på lån till bil och boende.. har själv varit bankens hora
Citera
2021-08-18, 20:57
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Om du nu inte har ca 10milj i förmögenhet så skulle jag nog påstå att du
är mer än idiot om du kör runt i en bil i miljonklassen

Förklara varför? Vi har uppenbarligen olika inkomster och olika intressen. Du lägger säkert dina pengar på koks och kamphundar.

Bilen kostar 980k med vinterhjul osv. Jag kommer givetvis att sälja bilen om ca 24 månader och få tillbaka endel av pengarna. Bilen kostar ju inte mig en miljon.

Kostnaden på bilen är ju endast det jag förlorat på 24 månader. Och det är en kostnad jag är medveten om och har råd att avvara.

Frågan här var huruvida man ska låna eller ej. Jag förklarar enkelt att det är mer ekonomiskt att låna pengar om det är en rimlig ränta och du gör något klokt av pengarna som du annars hade för att köp bilen för.

Köper man kebab och folköl så har man problem.
Citera
2021-08-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Du låter som en som snålar in på livets goda. Så intressant att höra hur du ser barn som en investering. Tänker du att de ska bli framgångsrika youtubers och "betala tillbaka" i framtiden eller vari består "investeringen". På vilket sätt vinner du ekonomiskt på att ha barn? För själv ser jag bara utgifter, och några tennis, golfproffs eller youtubers kommer de knappast att bli heller .

Jag har vissa mål i livet som går före att köpa en bil, absolut. Mina ekonomiska mål väger tungt men det är inte allt. Jag jobbar även väldigt hårt, har flera jobb och har därför möjlighet att både investera mycket och att leva livet. De enda som inte tror att man inte kan göra båda är de som inte har det tillräckligt torrt under fötterna (ekonomi).

Jag sparar mer än genomsnittet och kan göra mer saker. Det tycker jag är ett bra liv! Man kan inte enbart leva i nuet.

Lycka kan inte vara kopplat till att låtsas att man är rik genom att ha köpt en bil som man knappt har råd med.

Lite märkligt att jämföra barn med bilar. Bilar är en materiell sak, det är inte barn. Ja, har du aldrig hört talas om uttrycket: ''Att göra en investering i sin hälsa''? Det finns med andra ord vissa saker i livet som kan vara investeringar som inte är ekonomiska.

Haha, om jag får några barn så kommer de inte ens behöva jobba för att leva ett bra liv (lyx liv) men givetvis vill jag att de ska göra det för att det är gynnsamt. Men de kommer redan ha tillräckligt för att vara i stort sätt helt ekonomiskt fria. De behöver inte bli proffs om de har en enorm pengamaskin som jobbar 24/7 åt dem haha.

Om du tycker resor, middagar och att umgås med sköna människor är att snåla in på livets goda så får det stå för dig. Jag är nöjd med hur jag lever men att köpa en bil när jag kan investera en fastighet och få en enorm avkastning på kapitalet? Nej tack.

När man tjänar mycket kan man göra båda, ja, jag tjänar helt OK .

Men givetvis ska man leva livet också men man ska inte äventyra sina resurser för att leva livet. Då hamnar man hos lyxfällan.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-18 kl. 21:17.
Citera
2021-08-18, 21:45
Medlem
Hehe jag har aldrig lånat till en bil. Däremot casha jag en bil för 300k som va helt ny.
Har aldrig mått så dåligt över ett beslut någonsin. Detta va 4 år sen och jag planerar att hålla kvar bilen i minst 6 år till för att få en hyfsat bra månadskostnad. Nästa bil blir garanterat en med 3-4 år på nacken.
Troligtvis elbil men det beror på hur marknaden ser ut då
Citera
2021-08-18, 21:52
Medlem
Många tar lån för att köpa grejer de inte behöver för att impa på folk de inte tycker om.
Citera
2021-08-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
För att de inte själv har pengarna! De behöver en fin bil för att de har små snoppar och vill imponera brudarna.
Dagens sanning!
Citera
2021-08-18, 21:54
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Sedan 1984 har Stockholmsbörsen stigit med nästan 13 procent i snitt per år så jag tror att du får tänka om.
Snittavkastning får du när du månadssparar. Ett billån tar du på en dag så blir en ganska stor tajmingrisk. Särskilt när bettet rör sig om 2 år eller 3 år. Men riktiga flashbackare lyckas såklart alltid tajma marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in