Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Wikipedia säger 27,9%.
Jag är medveten om att det finns en massa kollektiva varor som inte kan finansieras på en marknad, försvar och rättsväsende exempelvis. Skatten kan alltså inte bli noll.
Dessutom är jag inte negativ till att det finns en viss typ av grundskydd (garantipension exempelvis) för att vi i vår gemensamma miljö skall slippa tiggare och uteliggare drällande på gatorna. (Nu har Sverige i och för sig lyckats ordna både hög skattekvot och massor av tiggare, men Sverige är ett Sonderfall, med ovanligt inkompetenta politiker.)
Jag skulle varit oerhört nöjd om Sverige sedan 1960-talet (innan Palme och hans lärjungar började förstöra landet) utvecklats som Schweiz.
Istället för att diskutera procentsatser är det kanske bättre att diskutera vad som inte borde skattefinansieras.
Exakt. Att som TS påstå att skattetrycket borde sjunkit "från motsv 5-10 % av BNP" är bara fantasier...
Bara ett rimligt stort försvar kostar motsv 3 % av BNP (låg i Sverige på 4 under kalla kriget, nu ska det väl upp till motsv två tror jag mig läst).
Dessutom kräver ett modernt samhälle att saker som en fungerande infrastruktur ofta kräver någon form av statlig inblandning. Privatiserad skola och elmarknad har ju funkat jättebra... ...eller inte. Vill TS införa en privatisering av vägnätet får han gärna introducera en rimlig modell för det???
30 procents andel av BNP för de offentliga utgifterna tycker jag är rimligt och där 20 procent utgörs av offentlig konsumtion och transferingar av enkom 10% -> ett grundskydd, inte mer.