Hans teorier har lagt grunden till den moderna ekonomiska vetenskapen och kapitalistiska ekonomin och den är liberal.
Adam Smith beskrev enbart hur marknader fungerade och sådana har funnits i tusentals år. Men jag förstår vilket som inte vad det har med trådens ämne att göra. Marknadsekonomin är inte ifrågasatt.
Observera att vi idag gör precis tvärtom - lämnar kvar sedelpressen stående på "fullt ös" och låter Rb skapa extrem inflation. Sedan när hela skiten kraschar är det ju bättre att Ingves får skulden än någon - gudbevars, mer eller mindre "liberal", politiker.
Vad menar du? Hur skapar Rb inflation? Riksbanken har sedelpressen i min värld. Inflation skapas av successiva prisförändringar hos konsumenter och producenter - inte riksbanken.
Vad menar du? Hur skapar Rb inflation? Riksbanken har sedelpressen i min värld. Inflation skapas av successiva prisförändringar hos konsumenter och producenter - inte riksbanken.
Så du menar att en negativ realränta på fem procent (fullkomligt unikt i världhistorien) och rekordstora obligationsköp inte är inflationsdrivande..???
Så du menar att en negativ realränta på fem procent (fullkomligt unikt i världhistorien) och rekordstora obligationsköp inte är inflationsdrivande..???
Jag lade betoningen på fel ord när jag läste ditt inlägg. Nu ser jag hur du menade.
Jag skapar den här tråden föranledd av diskussioner i tråden nedan. Det handlar främst om basala brister i liberalers kunskaper om makroekonomi. Alltifrån Kvantitetsteorin till hur bytesbalans hänger ihop med sparande och investeringar. För att inte tala om alla självmotsägelser och trovärdighetsunderskott som liberalismen innehåller på det ekonomiska området. Då tänker jag primärt på liberalers besatthet av lågt skattetryck som på något mystiskt sätt ska kombineras med demokrati eller någon liknande egalitär flumlösning. Möjligen rör det sig om kollektiv Dunning-Kruger för vare sig fakta, akademiska länkar, empiri och enkla logiska resonemang tycks bita på liberaler.
Fast Bertil Ohlin var en liberal politiker. Han fick faktiskt Nobelpriset ( ja Sveriges riksbanks pris till Nobels minne) i ekonomi. Det är nog glest med Nobelpristagare bland sverigedemokrater kan man tro.
Fast Bertil Ohlin var en liberal politiker. Han fick faktiskt Nobelpriset ( ja Sveriges riksbanks pris till Nobels minne) i ekonomi. Det är nog glest med Nobelpristagare bland sverigedemokrater kan man tro.
Vad har SD med ämnet att göra? Kålsuparteorier om SDare får du ta i en annan tråd.
Vad har det med ämnet att göra? Vill du påskina att liberaler generellt har ekonomikunskaper i Nobelprisklass?
Nej det påstår jag inte. Men du hävdade i rubriken att liberaler har bristande ekonomikunskaper. För att falsifiera den tesen räcker det att plocka fram ett exempel på motsatsen. Du får ändra rubriken till att de flesta liberaler ……