Citat:
Ursprungligen postat av
AlexandraIda
Jag och min exman separerade för drygt 1 år sedan och har 3 barn tillsammans, jag har även 3 barn sedan tidigare. Min exman har en ny sambo medan jag är singel. Barnen träffar sin pappa regelbundet och nyligen kom det fram att han tydligen snackar en massa skit om mig vilket jag inte kan acceptera. Han tycker att jag är en dålig förebild som ligger runt och sitter hemma och isolerar mig.
Min äldsta son och hans flickvän väntar barn vilket gör det hela ännu jobbigare. Min exman hittar på saker om mig som inte stämmer eftersom han vill hämnas och göra livet surt för mig. Vad ska jag göra? Han lyssnar inte alls utan bara ångar på i samma gamla spår. Jag är så trött på hans eviga tjat. Det känns ju inte okej att han ljuger och försöker spela ut mig mot barnen. Hur kan jag på bästa sätt förstöra för honom och hans sambo?
Fram till din avslutande mening hade jag sympati för dig. Det är givetvis inte ok att snacka skit om barnets andra förälder inför sina barn (annat än möjligtvis i specifika situationer, men inte generellt och inte på ett sätt som riskerar underminera barnets förtroende för den andra föräldern).
Dock tror jag att det här är en situation där man på sikt vinner genom att vara den större människan. Skit i din exman och hans sambo och koncentrera dig på din relation med dina barn. Förklara (lugnt och sansat) för dem varför din exmans påståenden inte stämmer utan att slänga en massa ytterligare skit på exmaken. Barnen kommer att respektera dig långt mer än om du sänker dig till hans nivå och ger dig in i pajkastningen.