Citat:
Ursprungligen postat av
TackAPriori
Speciellt när jag hör till exempel läkarstudenter i USA berätta om sina erfarenheter via Youtube mm så tycker jag de verkar mycket mer pressade. Undrar om svenska läkarprogram har sänkt sin nivå, eller om jag bara tar den lätta vägen och får stryk senare under klin. Dock har jag som sagt fått långt över medel på tentorna, så ser inte riktigt hur det skulle kunna vara så.
Man kan inte jämföra den amerikanska läkarutbildningen med den svenska, av flera skäl:
1. Den amerikanska utbildningen kräver att man har en undergrad, ungefär en fyraårig kandidatexamen. Amerikanska läkarstudenter är alltså äldre när de börjar och går i princip in på masternivå.
2. Deras utbildning är kortare, fyra år jämfört med våra sex. Alltså har de ett högre tempo.
3. De har ett matchningssystem där deras prestationer under utbildningen avgör vilka specialiteter de kan läsa. Givetvis blir det extremt pressat när man vet att ens framtida karriärmöjligheter hänger på tentaresultaten.
Därutöver är jag säker på att de också egentligen har mastigare kunskapskrav, sett till prekliniska ämnen. Sverige lägger större fokus på handläggning och folksjukdomar än på sulci och virulensfaktorer. Samma sak har jag uppfattat om studenter från ex. Polen, alltså att de testas hårdare på detaljkunskap men är mindre självständiga som kliniker.