Citat:
Ursprungligen postat av
LeBronThurman
(...) Vem som filmat har jag tyvärr ingen som helst kunskap om, men jag sätter mina "50 cent" på att det är kvinnan jag nämnde ovan som svarande bekräftar något som sagts alldeles innan filmsnutten startade (...)
+1. Utgick jag också från, känns väldigt underligt konspiratoriskt annars, i en extremt stressig och sannolikt psykiskt krävande situation...
Citat:
Ursprungligen postat av
LeBronThurman
(...) Vi får hoppas att någon har mer faktainfo att tillföra i frågan, och även jag är lite fundersam över den korta "sekundsnutten". Är helt ointresserad av att frossa i blodvite, utan har enbart ett dokumentärt intresse i likhet med dig.
+1. Jo, skulle också, med liknande motivering, vilja se ev fortsättning. Men kanske någon faktiskt hade civilkurage att påpeka det lite opassande i att filma eller något... Snuttifieringen var hur som verkligen något man direkt reflekterade över... helt enkelt iögonfallande kort inspelning. De som (trots allt) ställer sig med telefonen och filmar sånt här (och dessutom lägger ut det på Internet) brukar ju inte dra sig för att stå i vägen för ambulanser och annat ovidkommande som kan störa integritet eller process... Det är ju "äkta"... Kan mao absolut finnas mer som kan sippra ut med tiden... Telefonen kan ju iofs ha beslagtagits av myndighetsperson som inte delade uppfattningen att alla har rätt att stå och filma var, när och hur länge som helst... tills batteriet tar slut.
Men, som någon var inne på, att polisen skulle ha läckt ensekundaren (och dessutom så snabbt!) ser jag som fullständigt osannolikt / uteslutet. 2021, i kölvattnet efter (bl a) sommarens frisöravrättning resp polismord i Gbg, mer så än någonsin... Att utryckande polis, på plats i direkt anslutning till ett dubbelmord, istället för att knyta upp "police line - don't cross"-band skulle tycka att det är motiverat att ta lite egentid och MMSa iväg en ensekundes gore-film... Och till vem / vad då? Sina grannar eller kompis-polis-bruschor? (Btw, näe, jag är inte polis).