2021-08-17, 16:16
Medlem
Hade de afghanska kvinnorna och flickorna kunnat ta sig hit på egen hand så hade säkert feministiska organisationer brytt sig, liksom öppna era hjärtan människorna och alla som tjänade pengar på asyl boendena. Men med tanke på att de inte kan ta sig hit för egen maskin, och ingen bryr sig givetvis tillräckligt för att samla ihop pengar för att åka ner till Afghanistan och rädda flickorna från förtryck och våld, så är det som det är. Hade skäggbarnen inte kunnat ta sig hit på egen hand så hade inte batikhäxorna gått samman och skramlar ihop några miljoner för att åka ner och hämta hit dem heller. Det är lätt att vara god när de man ska rädda kommer till en, inte så lätt däremot om det kostar pengar och besvär.
Hade väl hellre sett att de hundratalsmiljoner som staten lagt på asyl och migration sen 2015 lagts på att några riktiga humanister åkte ner till Afghanistan det året och plockade med sig några tusen riktiga föräldralösa, de 5-6-7-8 åringar som drar runt och letar skräp de kan sälja så de får ETT mål mat den dagen, det hade varit riktig godhet.
Senast redigerad av Mon81 2021-08-17 kl. 16:41.
Citera
2021-08-17, 16:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ägnar du dig inte lite åt historieförvrängning nu?
Nej. Jag kan utveckla ad nauseam, om du verkligen vill.
Jag misstänker att du köpt "den av sossarna tillrättalagda skolversionen av historien", men jag har läst vidare.
Citat:
Sverige hade en ganska stor militär kapacitet under andra världskriget som var beredda att försvara landet med näbbar och klor.
Kapacitet är högst teoretiskt till det faktiskt prövas. Jag vet, man sa att "Sveriges beredskap var god", men det är enligt flera som granskat detta efteråt lite av en illusion. Jag har ett boktips åt dig. Det här är en svensk tiger, av Aron Flam.
Det finns många fler från andra perspektiv.
Citat:
Läs på lite. Det är inte enbart för att nazi-Tyskland valde att inte invadera Sverige som detta aldrig hände utan även för att nazisterna inte ville kriga mot sverige, det skulle bli för blodigt, det fanns möjlighet att idka handel istället (okej inte så bra av sverige att fortsätta exportera).
De behövde aldrig invadera oss eftersom vi caterade med tåg och andra transporter över från Norge till Finland.
Det var aldrig ett hot att det skulle bli blodigt mellan Sverige och Tyskland. Hälften av Sverige stod ju för helskotta på deras sida. Även inom S. Man nominerade Hitler till Nobels fredspris 1939.

Ja, både stålindustrin och Bofors gick som tåget, men även andra företag som SKF osv gick bra.
Eller i ärlighetens namn, nästan hela Sveriges ekonomi tog ett glädjeskutt med kriget och tiden efteråt. Inte förrän andra halvan av sjuttiotalet började vi tappa fart, då resten av Europa kom ikapp, konkurrerade och Asien började bygga ännu billigare och "acceptabel" kvalitet. Idag är vi sönderskattade och få förstår att det vi lever av idag är resterna av en tid som varit och lika få begriper att vi inte kan leva vidare som vi gör för lånta pengar.
Vi hade tänkt oss att leva vidare som kunskapsnation, men vi har en av Europas sämsta skolor och snart en majoritet utlänningar på bidrag från kulturer "långt" ifrån vår egen.[/quote]
När det gäller Finland så var Sverige med där och hjälpte till. Nej, Sverige vägrade faktiskt hjälpa till. De som gick över var frivilliga som sökte sig dit själva.
Ja, krigsbarn kom över och föräldrarna tog sig tillbaks för att möta ryssen eller hålla gården igång. Men jag vet inte hur mycket du vet om hur de här ungarna ofta behandlades?
Citat:
Finland fick möjlighet skicka barnen tryggt till Sverige, fick många vapen av Sverige och annat användbart material i krig samt även en del frivilliga svenskar anslöt till finska armen.
Vad vet du om de vapen och den inte passande ammunition man fick?
Den kostade en hel del finska liv.
Citat:
Men ja, Sverige har mycket att vara tacksamt mot Finland som besegrade Sovjetunionen och blev väl det enda land som inte blev invaderat trots två attacker.
Sant. Och det var inte det första sveket. 1809 var det tidigare, då man gav bort Finland till ryssen i hopp om att få behålla Norge, men det funkade inte heller. Och precis som idag, överskattade gurra 4 Sveriges förträfflighet som krigsmakt, men blev fälld som en bitch av hovjägmästaren Greiff på borggården och fick sitta i husarrest på Gripsholm medan han avsattes.
Citat:
När det gäller balter, ja efter kriget utlämnades en del. Det var en plump i Sveriges historia.

Judarna, lämnades verkligen judar ut? I min historiebok står det att danska judar kunde söka skydd i Sverige i sådan omfattning att det var ganska få danska judar som dödades. Dessutom tog Sverige emot tiotusentals judar efter krigets slut.
Du får ta mig på orden, plumparna är ganska många och ganska fula, så den här överkompensationen som "humanitär" stormakt, kommer alltid ringa falskt för mig. Osar det katt, flyr man... Precis som gurra 4.
Citat:
Så jag ser inte att Sverige förtjänar så mycket skit eller att svenskar skulle vara ryggradslösa svin.
För över 200 år sen, vilka var det som gav Sverige dess rykte som stormakt? Jo, Kalle 9 gick österut. Men vilka var det som gick till Ingermanland osv? Husarer och Hakkapeliter, Åbo beridna osv.
Citat:
Edit: Kan förresten tillägga att det var väldigt få svenska judar som dog.
Tja, ingen tror jag ens har frågat eller påstått något sånt.
Senast redigerad av Pansarvecket 2021-08-17 kl. 16:44.
Citera
2021-08-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De flesta som kommer har inte asylskäl. De stannar inte med asyl, utan som papperslösa eller ensamkommande - vilket är något annat.

Vad har du för siffror på detta? Missförstå mig inte jag vet att det finns mer än nog som är här utan asylskäl men siffrorna ifrån migrationsverket och SCB talar ju sitt tydliga språk ang de vi vet är här på mer eller mindre korrekta grunder. Vad jag frågar är vart får du dina siffror ifrån ang att det hade räckt att kasta ut de utan asylskäl för att komma till bukt med mansöverskottet?
Citera
2021-08-17, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är inte att se upp till dem. Kan du inte hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt?
Jaså, är det nåt fel på riktiga män nu? Du kanske är en av dem som hävdar den toxiska manligheten?
Citera
2021-08-17, 17:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Vad har du för siffror på detta? Missförstå mig inte jag vet att det finns mer än nog som är här utan asylskäl men siffrorna ifrån migrationsverket och SCB talar ju sitt tydliga språk ang de vi vet är här på mer eller mindre korrekta grunder. Vad jag frågar är vart får du dina siffror ifrån ang att det hade räckt att kasta ut de utan asylskäl för att komma till bukt med mansöverskottet?
Vad talar de för tydligt språk?
Vi vet att många av de som kommer med papper på att de är födda i Afghanistan aldrig satt sin fot där - utan kommer hit från Iran och Pakistan t ex.
Det brukar man ju också framhålla när någon skall utvisas .. den stackarn har ju aldrig satt sin fot i Afghanistan ... ändå söker de sig hit pga kriget där och söker asyl.

Det är väl rätt givet att man slutat visa upp de siffrorna redan innan gymnasiereformen drogs igenom .. De flesta i Sverige skulle ju uppfatta dem som mycket stötande.
Citera
2021-08-17, 21:52
Medlem
Citat:
Vad talar de för tydligt språk?
Vi vet att många av de som kommer med papper på att de är födda i Afghanistan aldrig satt sin fot där - utan kommer hit från Iran och Pakistan t ex.
Det brukar man ju också framhålla när någon skall utvisas .. den stackarn har ju aldrig satt sin fot i Afghanistan ... ändå söker de sig hit pga kriget där och söker asyl.

Det är väl rätt givet att man slutat visa upp de siffrorna redan innan gymnasiereformen drogs igenom .. De flesta i Sverige skulle ju uppfatta dem som mycket stötande.

https://scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asyl.html

Dessa siffror visar ju på att det varje år sedan 2000 oavsett land invandrat fler män än kvinnor i olika grader, även om skillnaden bara är 20 000 mellan grupperna så blir det i det långa loppet väldigt mycket människor, utöver då alla utan asylskäl. Så jag är väldigt intresserad utav att få veta vilka siffror du förhåller dig till när du säger att man "enbart" hade behövt sparka ut de utan asylskäl?
Citera
2021-08-17, 23:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
https://scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asyl.html

Dessa siffror visar ju på att det varje år sedan 2000 oavsett land invandrat fler män än kvinnor i olika grader, även om skillnaden bara är 20 000 mellan grupperna så blir det i det långa loppet väldigt mycket människor, utöver då alla utan asylskäl. Så jag är väldigt intresserad utav att få veta vilka siffror du förhåller dig till när du säger att man "enbart" hade behövt sparka ut de utan asylskäl?
Jag förhåller mig bl a till de siffrorna som visar att många inte hade asylskäl men ändå finns i Sverige ...
Du får gärna visa siffror på att dessa utvisats.

Jag förhåller mig också till siffrorna från invandrande män från bl a Marocko, där många är "ensamkommande" men ingen har asylskäl - men det går inte att utvisa dem.

Utvisa de män som kommit hit utan asylskäl så kommer balansen mellan män/kvinnor i unga åldrar förbättras avsevärt.
Citera
2021-08-18, 04:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Personligen tror jag att det vore win-win både för de afghanska kvinnorna och för Sverige som helhet om vi kunde prioritera dem före övriga flyktingar. Den ojämna könsfördelningen som det senaste decenniets flyktingströmmar har medfört gynnar ingen och ett flyktingmottagande som prioriterar kvinnor till dess att könsbalansen återställs (eller kanske till och med tippar över svagt till kvinnlig övervikt) skulle, utöver att hypotetiskt hjälpa de mer behövande, också minska incel-/sexualbrotts-/gängbrottslighetsfenomenen som intensifierats det senaste decenniet.

Det låter som att du haft en helt fantastisk sexfantasi - som går ungefär såhär:

Det kommer hit x-antal tiotusentals afghanska tjejer mellan 15-25. Skitsnygga unga afghanska tjejer såklart, smala välformade, söta ansikten. Av någon anledning blir dessa tjejer helt enormt kåta på Sveriges källarpojkar (incels) och arabiska/afrikanska/balkan gängmedlemmar. Dessa low lifes kommer såklart de afghanska tjejerna att böna och be ska gifta sig med dem. En enorm korv- och knullfest bryter ut och vips är Sveriges svåra problem med sexualbrottslighet och gängkriminalitet som bortblåst.

För nu sitter de psykopatiska gängmedlemmarna hemma med sina fina afghanska fruar och x-antal barn och äter tacos på fredagar och tittar på folkkära artister på teve.

För helvete.........

I verkligheten blir det såhär. Vi får hit x-antal tiotusentals afghanska tjejer och kvinnor i varierande åldrar, vissa har redan barn, de etablerar sig i Sverige, får permanenta uppehållstillstånd. Efter ett tag tar de hit sina män, eller så hittar släkten afghanska män åt dem. Sen kommer det hit ännu fler afghanska män med pissig kvinnosyn och stora svårigheter att anpassa sig.

Snipp snapp slut.

Och vem fan ska stå nere i Afghanistan som nån jävla Mengele och peka - "du höger, du vänster"
Senast redigerad av Jenny9 2021-08-18 kl. 04:20.
Citera
2021-08-18, 04:16
Medlem
Jenny9s avatar
Personligen tycker jag såhär.

Sverige har redan tagit emot ett extremt högt antal asylsökande och flyktingar. Per capita.

Vi har redan stora problem med misslyckad integration och en totalt ansvarslös invandringspolitik.

0 stycken tycker jag att Sverige ska emot.

Det blossar upp konflikter och krig hela tiden runtom i världen, det kan ju orimligen vara så att Sverige har ansvar för alla dessa offer.

Mitt hjärta blöder för dem, men Sverige är duktiga på långsiktigt biståndsarbete, låt oss satsa på det istället. Istället för att ta av biståndet för att hjälpa ett fåtal som lyckas ta sig hit.
Senast redigerad av Jenny9 2021-08-18 kl. 04:18.
Citera
2021-08-18, 08:29
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det låter som att du haft en helt fantastisk sexfantasi - som går ungefär såhär:

Det kommer hit x-antal tiotusentals afghanska tjejer mellan 15-25. Skitsnygga unga afghanska tjejer såklart, smala välformade, söta ansikten. Av någon anledning blir dessa tjejer helt enormt kåta på Sveriges källarpojkar (incels) och arabiska/afrikanska/balkan gängmedlemmar. Dessa low lifes kommer såklart de afghanska tjejerna att böna och be ska gifta sig med dem. En enorm korv- och knullfest bryter ut och vips är Sveriges svåra problem med sexualbrottslighet och gängkriminalitet som bortblåst.

För nu sitter de psykopatiska gängmedlemmarna hemma med sina fina afghanska fruar och x-antal barn och äter tacos på fredagar och tittar på folkkära artister på teve.

För helvete.........

I verkligheten blir det såhär. Vi får hit x-antal tiotusentals afghanska tjejer och kvinnor i varierande åldrar, vissa har redan barn, de etablerar sig i Sverige, får permanenta uppehållstillstånd. Efter ett tag tar de hit sina män, eller så hittar släkten afghanska män åt dem. Sen kommer det hit ännu fler afghanska män med pissig kvinnosyn och stora svårigheter att anpassa sig.

Snipp snapp slut.

Och vem fan ska stå nere i Afghanistan som nån jävla Mengele och peka - "du höger, du vänster"

Intressant.

Större delen av ditt inlägg är en könsrollsreverserad version av det den stereotypa Flashback-SD’aren har skrivit det senaste decenniet.

Oavsett vad man tycker om incels och lågstatusmän i allmänhet så ÄR den skeva könsfördelningen ett samhällsproblem. Hur många män ser du inte spy galla över kvinnor här inne exempelvis? Hur många av dem tror du är homosexuella? Eller framgångsrika bland kvinnor? Få, om ens någon skulle jag säga. Misogyni bottnar till 99% i faktumet att kvinnor är de som avgör om en (heterosexuell) man anses acceptabel som partner eller ej. De som blir bortvalda tenderar ta ut sin frustration på kvinnor som grupp.

Benägenheten att begå sexbrott är avsevärt lägre (om än inte noll) bland män som har en stadig relation. Benägenheten att söka manlig gemenskap i kriminella gäng ökar när utsikterna att få en relation med en kvinna är små. Samtliga dessa samhällsproblem skulle i vart fall mildras om könsfördelningen i yngre åldrar vore mer jämn, eller tippade över något mot kvinnlig övervikt. Även om vi helt och hållet bortser från huruvida afghanska kvinnor har skyddsbehov eller ej så ligger det i vårt eget intresse att jämna ut könsfördelningen.

Jag har lite svårt att förstå varför du är så raljant. Tror du inte att den skeva könsfördelningen har några implikationer alls på samhället? Eller att antagandet här är att alla problemen skulle försvinna över en natt om bara könsfördelningen jämnades ut?

När det gäller Mengeleaspekten så vill jag understryka att vi redan idag har en sådan process, det är bara det att det inte är en person utan ett geografiskt avstånd som avgör vem som får och inte får komma hit. De afghanska kvinnorna har ytterst små möjligheter att ta sig hit jämfört med de afghanska männen. I synnerhet om de har barn med sig.

Nu verkar du inte vilja ta in några invandrare alls, och det är väl ett perspektiv man kan ha, men ska man tänka realistiskt så inser du väl själv att det inte är det som kommer att ske? Och då är frågan om vi ska ha ett system som mildrar eller förvärrar den situation vi redan har idag med skev könsfördelning i de yngre åldersgrupperna.

Och återigen, detta helt undantaget den moraliska aspekten av att afghanska kvinnor rimligtvis har större skyddsbehov än afghanska män.
Citera
2021-08-18, 08:47
Medlem
Citat:
Jag förhåller mig bl a till de siffrorna som visar att många inte hade asylskäl men ändå finns i Sverige ...
Du får gärna visa siffror på att dessa utvisats.

Jag förhåller mig också till siffrorna från invandrande män från bl a Marocko, där många är "ensamkommande" men ingen har asylskäl - men det går inte att utvisa dem.

Utvisa de män som kommit hit utan asylskäl så kommer balansen mellan män/kvinnor i unga åldrar förbättras avsevärt.

Jag bad om länkar inte tomma åsikter. Ge mig länkar eller knip igen. Vad jag säger är att jag tvivlar på att de hade räckt. Manöverskottet var ett problem redan innan 2015 och den "vanliga" invandringen har inte precis hjälpt.
Citera
2021-08-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Intressant.

Större delen av ditt inlägg är en könsrollsreverserad version av det den stereotypa Flashback-SD’aren har skrivit det senaste decenniet.

Oavsett vad man tycker om incels och lågstatusmän i allmänhet så ÄR den skeva könsfördelningen ett samhällsproblem. Hur många män ser du inte spy galla över kvinnor här inne exempelvis? Hur många av dem tror du är homosexuella? Eller framgångsrika bland kvinnor? Få, om ens någon skulle jag säga. Misogyni bottnar till 99% i faktumet att kvinnor är de som avgör om en (heterosexuell) man anses acceptabel som partner eller ej. De som blir bortvalda tenderar ta ut sin frustration på kvinnor som grupp.

Benägenheten att begå sexbrott är avsevärt lägre (om än inte noll) bland män som har en stadig relation. Benägenheten att söka manlig gemenskap i kriminella gäng ökar när utsikterna att få en relation med en kvinna är små. Samtliga dessa samhällsproblem skulle i vart fall mildras om könsfördelningen i yngre åldrar vore mer jämn, eller tippade över något mot kvinnlig övervikt. Även om vi helt och hållet bortser från huruvida afghanska kvinnor har skyddsbehov eller ej så ligger det i vårt eget intresse att jämna ut könsfördelningen.

Jag har lite svårt att förstå varför du är så raljant. Tror du inte att den skeva könsfördelningen har några implikationer alls på samhället? Eller att antagandet här är att alla problemen skulle försvinna över en natt om bara könsfördelningen jämnades ut?

När det gäller Mengeleaspekten så vill jag understryka att vi redan idag har en sådan process, det är bara det att det inte är en person utan ett geografiskt avstånd som avgör vem som får och inte får komma hit. De afghanska kvinnorna har ytterst små möjligheter att ta sig hit jämfört med de afghanska männen. I synnerhet om de har barn med sig.

Nu verkar du inte vilja ta in några invandrare alls, och det är väl ett perspektiv man kan ha, men ska man tänka realistiskt så inser du väl själv att det inte är det som kommer att ske? Och då är frågan om vi ska ha ett system som mildrar eller förvärrar den situation vi redan har idag med skev könsfördelning i de yngre åldersgrupperna.

Och återigen, detta helt undantaget den moraliska aspekten av att afghanska kvinnor rimligtvis har större skyddsbehov än afghanska män.

Tycker nog Jenny har en viss poäng.
Tycker du inte det är lite obehagligt att "rädda" Afghanska flickor och kvinnor från ett afghanskt patriarkalt kvinnohat över till västsidans kvinnohat?

Män som hatar kvinnor... för att dessa inte vill knulla, bilda par eller reproducera sig med just dem eller för att kvinnor inte vill acceptera den sunkig kvinnosyn eller kvinnoroll som männen i fråga tycker de är "biologiskt skapta" för, eller för att nån skäggig gubbe i skyn har "bestämt det så" får ju faktiskt ta ett eget ansvar för sina liv och tankar.

Och inte förvänta sig att kvinnor ska "lösa" dilemmat med att inte få sina visioner och "kvinnofantasier" att stämma med verkligheten via att offras åt dem.

Incels av sorten: sitter i källren och spyr galla över kvinnor, vet du, de förtjänar faktiskt inte någon kvinna, lika lite som talibaner förtjänar kvinnor.

Kvinnor ska alltså få asylrätt för de behöver detta, och inte för att lösa problem för incels.

Och mansöverskottet i världen på ca 200 miljoner män, måste ju lösas med att man slutar hata och nedvärdera kvinnor till döds.
Så mer feminism tack.
Senast redigerad av Merapi 2021-08-18 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in