2021-08-17, 12:43
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Irena Pozar skriver i Expressen om situationen för flickor och kvinnor i Afghanistan:

Hela krönikan står att finna nedan:

https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-raddar-inte-sveriges-feministiska-regering-flickorna/

Frågeställning:
Har Irena rätt i att denna fråga bör vara högprioriterad av svenska feminister? Hur pass högt ska den i så fall prioriteras i förhållande till andra feministiska frågor? Och hur ska man rent praktiskt lösa ett könskvoterat flyktingmottagande?

Personligen tror jag att det vore win-win både för de afghanska kvinnorna och för Sverige som helhet om vi kunde prioritera dem före övriga flyktingar. Den ojämna könsfördelningen som det senaste decenniets flyktingströmmar har medfört gynnar ingen och ett flyktingmottagande som prioriterar kvinnor till dess att könsbalansen återställs (eller kanske till och med tippar över svagt till kvinnlig övervikt) skulle, utöver att hypotetiskt hjälpa de mer behövande, också minska incel-/sexualbrotts-/gängbrottslighetsfenomenen som intensifierats det senaste decenniet.

Ordet är fritt.
Haha självfallet kommer den feministiska regeringen inte att prioritera kvinnor och barn. Feminister och kvinnor vill ju inte ha mer konkurrens än nödvändigt, eller hur? Dock tar de gärna inte kaos-blattar och män i massor. Det är ju så spännande liksom.

Vad konkret i feministiskt väg har den >>feministiska<< regeringen gjort i Sverige? Känner sig kvinnor tryggare på gatorna idag än förr? Har gruppvåldtäkterna minskat? Vad har regeringen gjort?

Man kan bara ta sig för pannan när kvinnor ska leka regering.
Citera
2021-08-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vill man komma åt obalansen mellan könen som uppstått i de sista åren på grund av den stora flyktingströmmen, så gör man det genom att skicka hem de som inte har asylskäl. Det räcker med det för att uppnå balans igen.

Intressant, har du källa på detta? Jag säger varken eller men jag vet att mansöverskottet bland unga är extremt, tydligen på liknande nivåer som i Indien och Kina enligt en amerikansk-svensk forskare som skrev om detta redan 2017/2018 i GP. Ska se om jag hittar den, jag själv säger varken eller men situationen framstår ju som ljusare om det vore såpass enkelt att bara skicka hem de utan asylskäl.
Citera
2021-08-17, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
När det gäller mod ja. Det krävs mod för att sätta sig upp emot Usas arme.
Jag antar att du tycker exempelvis kommunister är riktiga män också.
Citera
2021-08-17, 13:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Intressant, har du källa på detta? Jag säger varken eller men jag vet att mansöverskottet bland unga är extremt, tydligen på liknande nivåer som i Indien och Kina enligt en amerikansk-svensk forskare som skrev om detta redan 2017/2018 i GP. Ska se om jag hittar den, jag själv säger varken eller men situationen framstår ju som ljusare om det vore såpass enkelt att bara skicka hem de utan asylskäl.
De flesta som kommer har inte asylskäl. De stannar inte med asyl, utan som papperslösa eller ensamkommande - vilket är något annat.
Citera
2021-08-17, 13:12
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag antar att du tycker exempelvis kommunister är riktiga män också.

Det beror på. Men de flesta män i Sovjetunionen var då mer manliga än de flesta av dagens svenska män.
Citera
2021-08-17, 13:28
Avslutad
Citat:
Det beror på. Men de flesta män i Sovjetunionen var då mer manliga än de flesta av dagens svenska män.
Du kanska ska skaffa helskägg, turban och en sån där pyjamasliknande dräkt och ansluta dig till de riktiga männen?

Jag vet inte om det finns några talibaner i Sverige men IS-krigare kan du säkert ansluta dig till. De blir nog stolta över att höra att de är riktiga män till skillnad från svenskar.
Citera
2021-08-17, 13:37
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Du kanska ska skaffa helskägg, turban och en sån där pyjamasliknande dräkt och ansluta dig till de riktiga männen?

Jag vet inte om det finns några talibaner i Sverige men IS-krigare kan du säkert ansluta dig till. De blir nog stolta över att höra att de är riktiga män till skillnad från svenskar.

Bra ide! Då får jag ju 72 jungfrus för mig själv när jag kommer till himlen med.
Citera
2021-08-17, 13:46
Avslutad
Citat:
Bra ide! Då får jag ju 72 jungfrus för mig själv när jag kommer till himlen med.
Japp, som bara riktiga män får.
Citera
2021-08-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, Sverige har inte en feministisk regering, politiken som drivs är inte utifrån ett feministiskt perspektiv och partierna som ingår har inte en feministisk ideologi som grund.
Det är en lika osann och populistisk utfästelse som det var när Reinfeldt och moderaterna låtsades vara ett arbetarparti.

Ja men så må vi vel konstatere at regeringskanceliet udsender populistiske og osann meddelelse.
Citera
2021-08-17, 15:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Irena Pozar skriver i Expressen om situationen för flickor och kvinnor i Afghanistan:

Hela krönikan står att finna nedan:

https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-raddar-inte-sveriges-feministiska-regering-flickorna/

Frågeställning:
Har Irena rätt i att denna fråga bör vara högprioriterad av svenska feminister? Hur pass högt ska den i så fall prioriteras i förhållande till andra feministiska frågor? Och hur ska man rent praktiskt lösa ett könskvoterat flyktingmottagande?

Personligen tror jag att det vore win-win både för de afghanska kvinnorna och för Sverige som helhet om vi kunde prioritera dem före övriga flyktingar. Den ojämna könsfördelningen som det senaste decenniets flyktingströmmar har medfört gynnar ingen och ett flyktingmottagande som prioriterar kvinnor till dess att könsbalansen återställs (eller kanske till och med tippar över svagt till kvinnlig övervikt) skulle, utöver att hypotetiskt hjälpa de mer behövande, också minska incel-/sexualbrotts-/gängbrottslighetsfenomenen som intensifierats det senaste decenniet.

Ordet är fritt.
Tack, Irena Pozar visar med all önskvärd tydlighet att feminism inte har ett endaste litet smack att göra med jämställdhet, eftersom det bara är kvinnorna som behöver räddas.

Sverige ska hålla sig långt ifrån hela området Afghanistan.
Vi har ingenting där att göra, det finns ingen diplomatisk beskickning och den nya islamistiska nationen vill troligen inte ha samröre med oss heller.
Citera
2021-08-17, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja men så må vi vel konstatere at regeringskanceliet udsender populistiske og osann meddelelse.
Populistisk gegga - ja.
Citera
2021-08-17, 16:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Härligt hur många flashbackare som ser upp till islamister.
Det är inte att se upp till dem. Kan du inte hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in