Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Ägnar du dig inte lite åt historieförvrängning nu?
Nej. Jag kan utveckla ad nauseam, om du verkligen vill.
Jag misstänker att du köpt "den av sossarna tillrättalagda skolversionen av historien", men jag har läst vidare.
Citat:
Sverige hade en ganska stor militär kapacitet under andra världskriget som var beredda att försvara landet med näbbar och klor.
Kapacitet är högst teoretiskt till det faktiskt prövas. Jag vet, man sa att "Sveriges beredskap var god", men det är enligt flera som granskat detta efteråt lite av en illusion. Jag har ett boktips åt dig. Det här är en svensk tiger, av Aron Flam.
Det finns många fler från andra perspektiv.
Citat:
Läs på lite. Det är inte enbart för att nazi-Tyskland valde att inte invadera Sverige som detta aldrig hände utan även för att nazisterna inte ville kriga mot sverige, det skulle bli för blodigt, det fanns möjlighet att idka handel istället (okej inte så bra av sverige att fortsätta exportera).
De behövde aldrig invadera oss eftersom vi caterade med tåg och andra transporter över från Norge till Finland.
Det var aldrig ett hot att det skulle bli blodigt mellan Sverige och Tyskland. Hälften av Sverige stod ju för helskotta på deras sida. Även inom S. Man nominerade Hitler till Nobels fredspris 1939.
Ja, både stålindustrin och Bofors gick som tåget, men även andra företag som SKF osv gick bra.
Eller i ärlighetens namn, nästan hela Sveriges ekonomi tog ett glädjeskutt med kriget och tiden efteråt. Inte förrän andra halvan av sjuttiotalet började vi tappa fart, då resten av Europa kom ikapp, konkurrerade och Asien började bygga ännu billigare och "acceptabel" kvalitet. Idag är vi sönderskattade och få förstår att det vi lever av idag är resterna av en tid som varit och lika få begriper att vi inte kan leva vidare som vi gör för lånta pengar.
Vi hade tänkt oss att leva vidare som kunskapsnation, men vi har en av Europas sämsta skolor och snart en majoritet utlänningar på bidrag från kulturer "långt" ifrån vår egen.[/quote]
När det gäller Finland så var Sverige med där och hjälpte till. Nej, Sverige vägrade faktiskt hjälpa till. De som gick över var frivilliga som sökte sig dit själva.
Ja, krigsbarn kom över och föräldrarna tog sig tillbaks för att möta ryssen eller hålla gården igång. Men jag vet inte hur mycket du vet om hur de här ungarna ofta behandlades?
Citat:
Finland fick möjlighet skicka barnen tryggt till Sverige, fick många vapen av Sverige och annat användbart material i krig samt även en del frivilliga svenskar anslöt till finska armen.
Vad vet du om de vapen och den inte passande ammunition man fick?
Den kostade en hel del finska liv.
Citat:
Men ja, Sverige har mycket att vara tacksamt mot Finland som besegrade Sovjetunionen och blev väl det enda land som inte blev invaderat trots två attacker.
Sant. Och det var inte det första sveket. 1809 var det tidigare, då man gav bort Finland till ryssen i hopp om att få behålla Norge, men det funkade inte heller. Och precis som idag, överskattade gurra 4 Sveriges förträfflighet som krigsmakt, men blev fälld som en bitch av hovjägmästaren Greiff på borggården och fick sitta i husarrest på Gripsholm medan han avsattes.
Citat:
När det gäller balter, ja efter kriget utlämnades en del. Det var en plump i Sveriges historia.
Judarna, lämnades verkligen judar ut? I min historiebok står det att danska judar kunde söka skydd i Sverige i sådan omfattning att det var ganska få danska judar som dödades. Dessutom tog Sverige emot tiotusentals judar efter krigets slut.
Du får ta mig på orden, plumparna är ganska många och ganska fula, så den här överkompensationen som "humanitär" stormakt, kommer alltid ringa falskt för mig. Osar det katt, flyr man... Precis som gurra 4.
Citat:
Så jag ser inte att Sverige förtjänar så mycket skit eller att svenskar skulle vara ryggradslösa svin.
För över 200 år sen, vilka var det som gav Sverige dess rykte som stormakt? Jo, Kalle 9 gick österut. Men vilka var det som gick till Ingermanland osv? Husarer och Hakkapeliter, Åbo beridna osv.
Citat:
Edit: Kan förresten tillägga att det var väldigt få svenska judar som dog.
Tja, ingen tror jag ens har frågat eller påstått något sånt.