2021-08-17, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
De globala 'feministiska frågorna' används mest som argumentatoriska slagträn för att motivera in offerskap, resurser och åtgärder på hemmaplan. Det finns inget intresse hos den västerländska och 'vita' feminismen att 'åtgärda' eller propagera för insatser i dessa områden. De vill ha dem kvar på plats så de kan använda deras lidande för egen vinning. Precis som med er sexuallagstiftning och traffickingoffer och prostituerade som hålls i limbo i ingemansland där de offras som honeypots för att lura in män och då samtidgt galjonsfigurer för sexuella övergrepp.

Cynism deluxe och ren och skär ondska.

Feminism = Fascism

Det är väll någonstans där man i praktiken ser skillnaden mellan internationell femenism som män betalar för (tex via bistånd eller på marken med vapen i hand som i afganistan) kontra nationella femenism som ska komma den skräninga egoistiska individen till gagn, samma pott pengar och förmåga som ska tas av, men den ena ska gagna ensjälv istället för att gagna nån annan, oavsett graden av objektivt lidande.
Citera
2021-08-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Irena Pozar skriver i Expressen om situationen för flickor och kvinnor i Afghanistan:

Hela krönikan står att finna nedan:

https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-raddar-inte-sveriges-feministiska-regering-flickorna/

Frågeställning:
Har Irena rätt i att denna fråga bör vara högprioriterad av svenska feminister? Hur pass högt ska den i så fall prioriteras i förhållande till andra feministiska frågor? Och hur ska man rent praktiskt lösa ett könskvoterat flyktingmottagande?

Personligen tror jag att det vore win-win både för de afghanska kvinnorna och för Sverige som helhet om vi kunde prioritera dem före övriga flyktingar. Den ojämna könsfördelningen som det senaste decenniets flyktingströmmar har medfört gynnar ingen och ett flyktingmottagande som prioriterar kvinnor till dess att könsbalansen återställs (eller kanske till och med tippar över svagt till kvinnlig övervikt) skulle, utöver att hypotetiskt hjälpa de mer behövande, också minska incel-/sexualbrotts-/gängbrottslighetsfenomenen som intensifierats det senaste decenniet.

Ordet är fritt.

Jag läste den där och reagerade med förvåning, detta var värre än vänligt.

Progressiva brukar inte alltid bry sig om realism och praktisk genomförbarhet. De gör sällan konsekvensanalys.

Men detta var så verklighetsfrånvänt att jag blev paff. Så illa ställt trodde jag inte det var, men tänker man som Irene förklarar det ganska mycket av deras ställningstaganden.

Skydda kvinnor var vad militären gjorde. Våld är makt, och utan motmedel till Talibanerna finns ingen annan makt i landet att räkna med. Och den feministiska vänstern har ju inte direkt varit konstruktiv i den frågan...

Citat:
Hur kan det inte från svenskt håll ha funnits en skarp plan på hur man ska skydda Afghanistans kvinnor vid ett taliban-övertagande?

Man kan fråga sig hur en sådan plan ens skulle se ut?

För att återknyta till TS så tycker jag vi skall prioritera kvinnor. Det kommer inte att gå nöd på männen i landet, det blir bara en hårdhänt diktatur, jag kan inte se att de är förtryckta på något vis.

Men kvinnorna kommer inte ur landet, det är stängt.
Citera
2021-08-17, 10:21
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja tänk få vara en tuff taliban va?

Är du själv afghan?

Nej jag är så svensk man bara kan bli.
Citera
2021-08-17, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Nej jag är så svensk man bara kan bli.
Men skulle gärna vara en sån där riktig man som de tuffa talibanerna va?
Citera
2021-08-17, 11:20
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Men skulle gärna vara en sån där riktig man som de tuffa talibanerna va?
Du tänkte inte riktigt klart nu va?

Han är svensk och du skammar honom för att han inte är lika "manlig" som talibanerna?

Säger det en del om din logik?
Citera
2021-08-17, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du tänkte inte riktigt klart nu va?

Han är svensk och du skammar honom för att han inte är lika "manlig" som talibanerna?

Säger det en del om din logik?
Om han är svensk förstår jag inte varför han utnämner talibanerna till riktiga män som har större kulor än svenskar.
Citera
2021-08-17, 11:49
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Om han är svensk förstår jag inte varför han utnämner talibanerna till riktiga män som har större kulor än svenskar.

Det är enkelt. Det handlar om att bortse från sitt eget ego och se saker objektivt hur de är. Du borde testa det någon gång.
Citera
2021-08-17, 11:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag fattar.
Vad är skillnaden på afghaner och talibaner?
Afghaner tycker inte deras frihet är värd att försvara, så de lät sig köras över på en dryg vecka.
Fast de var fler.

Sverige var också fegt under t.ex. andra världskriget och svek både danskar, norrmän och finnar, skickade tillbaka balter och judar till en säker död och hade det inte varit för finnarna, hade vi pratat ryska här idag.

Precis som talibanerna styr i afghanistan nu.

Är man inte beredd att slåss för sin frihet, är man inte förtjänt av den och de "män" vars jobb det var att skydda sina kvinnliga systrar, ligger hemma hos nån batikhäxa i Åstorp eller nån annan småstad och gör som hon säger. Eller hos Hirvonen Falk...
Citera
2021-08-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag fattar.
Afghaner tycker inte deras frihet är värd att försvara, så de lät sig köras över på en dryg vecka.
Fast de var fler.

Sverige var också fegt under t.ex. andra världskriget och svek både danskar, norrmän och finnar, skickade tillbaka balter och judar till en säker död och hade det inte varit för finnarna, hade vi pratat ryska här idag.

Är man inte beredd att slåss för sin frihet, är man inte förtjänt av den och de "män" vars jobb det var att skydda sina kvinnliga systrar, ligger hemma hos nån batikhäxa i Åstorp eller nån annan småstad och gör som hon säger. Eller hos Hirvonen Falk...

Ägnar du dig inte lite åt historieförvrängning nu? Sverige hade en ganska stor militär kapacitet under andra världskriget som var beredda att försvara landet med näbbar och klor.

Läs på lite. Det är inte enbart för att nazi-Tyskland valde att inte invadera Sverige som detta aldrig hände utan även för att nazisterna inte ville kriga mot sverige, det skulle bli för blodigt, det fanns möjlighet att idka handel istället (okej inte så bra av sverige att fortsätta exportera).

När det gäller Finland så var Sverige med där och hjälpte till. Finland fick möjlighet skicka barnen tryggt till Sverige, fick många vapen av Sverige och annat användbart material i krig samt även en del frivilliga svenskar anslöt till finska armen. Men ja, Sverige har mycket att vara tacksamt mot Finland som besegrade Sovjetunionen och blev väl det enda land som inte blev invaderat trots två attacker.

När det gäller balter, ja efter kriget utlämnades en del. Det var en plump i Sveriges historia.

Judarna, lämnades verkligen judar ut? I min historiebok står det att danska judar kunde söka skydd i Sverige i sådan omfattning att det var ganska få danska judar som dödades. Dessutom tog Sverige emot tiotusentals judar efter krigets slut.

Så jag ser inte att Sverige förtjänar så mycket skit eller att svenskar skulle vara ryggradslösa svin.

Edit: Kan förresten tillägga att det var väldigt få svenska judar som dog.
Senast redigerad av idontknowmyself 2021-08-17 kl. 12:09.
Citera
2021-08-17, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det är enkelt. Det handlar om att bortse från sitt eget ego och se saker objektivt hur de är. Du borde testa det någon gång.
Jo jag vet att du ser upp till talibaner.
Citera
2021-08-17, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag fattar.
Fast de var fler.

Härligt hur många flashbackare som ser upp till islamister.
Citera
2021-08-17, 12:39
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Jo jag vet att du ser upp till talibaner.

När det gäller mod ja. Det krävs mod för att sätta sig upp emot Usas arme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in