Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Jag fattar.
Vad är skillnaden på afghaner och talibaner?
Afghaner tycker inte deras frihet är värd att försvara, så de lät sig köras över på en dryg vecka.
Fast de var fler.
Sverige var också fegt under t.ex. andra världskriget och svek både danskar, norrmän och finnar, skickade tillbaka balter och judar till en säker död och hade det inte varit för finnarna, hade vi pratat ryska här idag.
Precis som talibanerna styr i afghanistan nu.
Är man inte beredd att slåss för sin frihet, är man inte förtjänt av den och de "män" vars jobb det var att skydda sina kvinnliga systrar, ligger hemma hos nån batikhäxa i Åstorp eller nån annan småstad och gör som hon säger. Eller hos Hirvonen Falk...
Ägnar du dig inte lite åt historieförvrängning nu? Sverige hade en ganska stor militär kapacitet under andra världskriget som var beredda att försvara landet med näbbar och klor.
Läs på lite. Det är inte enbart för att nazi-Tyskland valde att inte invadera Sverige som detta aldrig hände utan även för att nazisterna inte ville kriga mot sverige, det skulle bli för blodigt, det fanns möjlighet att idka handel istället (okej inte så bra av sverige att fortsätta exportera).
När det gäller Finland så var Sverige med där och hjälpte till. Finland fick möjlighet skicka barnen tryggt till Sverige, fick många vapen av Sverige och annat användbart material i krig samt även en del frivilliga svenskar anslöt till finska armen. Men ja, Sverige har mycket att vara tacksamt mot Finland som besegrade Sovjetunionen och blev väl det enda land som inte blev invaderat trots två attacker.
När det gäller balter, ja efter kriget utlämnades en del. Det var en plump i Sveriges historia.
Judarna, lämnades verkligen judar ut? I min historiebok står det att danska judar kunde söka skydd i Sverige i sådan omfattning att det var ganska få danska judar som dödades. Dessutom tog Sverige emot tiotusentals judar efter krigets slut.
Så jag ser inte att Sverige förtjänar så mycket skit eller att svenskar skulle vara ryggradslösa svin.
Edit: Kan förresten tillägga att det var väldigt få svenska judar som dog.