Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Jag försöker förtvivlat minnas hur det gick till vid övergången från brev till e-post för min egen del. Mitt minne är att jag blev tillfrågad om jag ville ha kallelserna på sms eller e-post men jag skulle inte våga svära på det i domstol. Min känsla är iaf att jag aldrig varit i närheten av att bli meddelad på ett sätt som jag inte var införstådd med.
Hur som helst måste någon form av förfrågan från tandläkarmottagningen ske. Att bara plocka ett mobilnummer från Eniro eller Hitta.se är rejält chansartat.
Otvivelaktigt är att TS' frågeställning är fallet där han inte godkänt att bli kallad (via SMS). Jag kommer heller inte riktigt ihåg hur det gick till när jag godkände att bli kallad eller ens om jag gjorde något sådant godkännande, vare sig det rörde sig om brev eller SMS.
Oavsett tycker jag nog att det måste finnas ett avtal i grunden då ett meddelande (vare sig det är SMS eller brev) i sig kan utgöra ett avtal. Grunden för att kunna utkräva TS på avgift är att det har funnits ett avtal där han förbinder sig att betala för en tandläkartid.
Min misstanke är att tandläkarens möjlighet att styrka ett sånt avtal i många fall är ganska begränsad. Vad domstol skulle säga om saken kan man väl bara spekulera i, men det är i ett sånt läge kanske inte så säkert att tandläkaren står på sig ifall man t.ex. hävdar att man inte fått kallelsen.
Tillägg: jag tycker också att om man är tillräckligt ny hos tandläkaren bör de ha ett GDPR-medgivande och som sådant bör syftet med kontaktuppgifterna inkludera kallelser och det bör ju om GDPR inte hanteras av en klåpare vara formulerat så att det håller som grund för att ta ut avgift om man inte dyker upp på sin tid.