• 3
  • 4
2021-08-16, 22:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ett potentiellt problem med att det bokas tid utan att man godkänt det är att du kan meddelas på ett sätt som du inte är införstådd med och att du därmed inte blir varse att du har en tid bokad. Om det är så så är det ju ganska svårt att avboka tiden.

Frågan borde kanske vara hur pass tandläkaren behöver förvissa sig om att patienten har tagit emot meddelandet om att en tid är bokad. Men som påpekat skulle jag nog tro att de flesta backar från kravet om motparten hävdar att han inte blivit meddelad om tidsbokningen.

Jag försöker förtvivlat minnas hur det gick till vid övergången från brev till e-post för min egen del. Mitt minne är att jag blev tillfrågad om jag ville ha kallelserna på sms eller e-post men jag skulle inte våga svära på det i domstol. Min känsla är iaf att jag aldrig varit i närheten av att bli meddelad på ett sätt som jag inte var införstådd med.

Hur som helst måste någon form av förfrågan från tandläkarmottagningen ske. Att bara plocka ett mobilnummer från Eniro eller Hitta.se är rejält chansartat.
Citera
2021-08-16, 23:57
Medlem
Kalla tandläkaren till en diskussion om saken på Källaren Fimmelstången.

Kommer han inte så skicka honom en räkning för uteblivet besök och hota med kronofogden
Citera
2021-08-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Svaret är självklart nej!
Jag har själv råkat ut för detta jag svarade dem då i ett mail samma dag som de tyckte att jag skulle dykt upp att jag EJ hade för avsikt att komma och ej heller hade för avsikt att betala för något jag ej bett om. Dessutom skrev jag att de kunde räkna med att bli polisanmälda om de valde att gå vidare med detta!
Jag fick svar tämligen omgående med en ursäkt och att de tagit bort min bokning, och att jag var välkommen att boka tid själv hos dem när det passade mig.

Skönt att höra. Våra tandläkare gör samma sak, via papperspost. Förr reste vi mycket i längre perioder. Inget jag vill betala när jag kommer hem.
Citera
2021-08-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag försöker förtvivlat minnas hur det gick till vid övergången från brev till e-post för min egen del. Mitt minne är att jag blev tillfrågad om jag ville ha kallelserna på sms eller e-post men jag skulle inte våga svära på det i domstol. Min känsla är iaf att jag aldrig varit i närheten av att bli meddelad på ett sätt som jag inte var införstådd med.

Hur som helst måste någon form av förfrågan från tandläkarmottagningen ske. Att bara plocka ett mobilnummer från Eniro eller Hitta.se är rejält chansartat.

Otvivelaktigt är att TS' frågeställning är fallet där han inte godkänt att bli kallad (via SMS). Jag kommer heller inte riktigt ihåg hur det gick till när jag godkände att bli kallad eller ens om jag gjorde något sådant godkännande, vare sig det rörde sig om brev eller SMS.

Oavsett tycker jag nog att det måste finnas ett avtal i grunden då ett meddelande (vare sig det är SMS eller brev) i sig kan utgöra ett avtal. Grunden för att kunna utkräva TS på avgift är att det har funnits ett avtal där han förbinder sig att betala för en tandläkartid.

Min misstanke är att tandläkarens möjlighet att styrka ett sånt avtal i många fall är ganska begränsad. Vad domstol skulle säga om saken kan man väl bara spekulera i, men det är i ett sånt läge kanske inte så säkert att tandläkaren står på sig ifall man t.ex. hävdar att man inte fått kallelsen.

Tillägg: jag tycker också att om man är tillräckligt ny hos tandläkaren bör de ha ett GDPR-medgivande och som sådant bör syftet med kontaktuppgifterna inkludera kallelser och det bör ju om GDPR inte hanteras av en klåpare vara formulerat så att det håller som grund för att ta ut avgift om man inte dyker upp på sin tid.
Senast redigerad av prostetnic 2021-08-17 kl. 08:57.
Citera
2021-08-17, 08:36
Medlem
Jag har fått frågan muntligt när jag varit på besök hos läkare. Det är lätt missa vad frågan egentligen betyder och komma ihåg att man sagt ja för två år sen eller hur länge det dröjer innan en kallelse kommer.

Men detta är etablerat arbetssätt hos tandläkare. De säger att man ska komma på regelbundna besök och när det är dags så skickar de en kallelse med bokad tid.

Som kund har man då ett ansvar att avboka tiden ifall man inte vill eller kan komma.

Observera att det här betyder inte att det är fritt fram för andra brancher att plötsligt göra likadant och sedan kassera in avgifter fast kunden inte kom. Jag har förresten vid åtminstone ett tillfälle glömt bort kallelsen och då hände inget mer än att de skickade ut en ny. Men de har rätt att ta ut en avgift även om man inte kommer. Samma inom sjukvården i övrigt.

Sedan har åren gått och nu får man även påminnelse-sms (iallafall av den tandläkare jag har) någon dag innan. Detta har jag märkt att ganska många använder sig av när man bokat tid någonstans vilket är praktiskt när man får bokade tider som kan ligga månader in i framtiden.
Citera
2021-08-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Där står att läsa: "Uppkommer kostnader med anledning av att patienten uteblivit från avtalat tandvårdsbesök".

Observera min fetning.

Helt korrekt.

Samtidigt tror jag inte det är ett jätte problem, tandläkare vill ju ha patienter?

Har man bara en vettig förklaring så tror jag de stryker skulden, är nog mest ett sätt att få in pengar från struliga patienter som bokar tider men inte kommer för flera behandlingar...
Citera
2021-08-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nej, jag har inte skrivit under något avtal i något sammanhang hos dom.

Ingen har skrivna avtal om att kallas på regelbundna kontroller hos sjukvård eller tandvård. Det är muntliga överenskommelser som tandläkare och läkare journalför som "Kallas om 1 år". Om någon sådan överenskommelse inte görs så skriver man "Pat. återkommer själv vid behov." eller "Patienten vill inte komma hit fler gånger." eller "Patienten vill endast komma om akut behov uppstår."

Har du fått en kallelse på SMS så ska du avboka om du inte vill ha tiden. Frikort gäller inte för ersättning för uteblivna besök.

Andra verksamheter där man har bokade tider har samma villkor: Du betalar om du inte avbokar tiden hos hårfrisör eller fotvårdare.

Så du betalar den räkning du har fått.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in