2021-08-16, 16:57
Medlem
Tandvårdslagen
Paragrafen 15a

Verkar som om de får göra det

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...5_sfs-1985-125
Citera
2021-08-16, 16:57
Medlem
Jag har också råkat ut för eländet där kliniken självmant bokar in mig på en random tid.

Nej jag har aldrig godkänt något sådant.

Har hänt på fler ställen och det är lika irriterande varje gång, att stå i kö och komma ihåg skitet när man har överfyllt med familjesaker, jobb och annat att komma ihåg så ska man hitta tid att ringa på deras öppettider som är typ, måndagar och onsdagar mellan 8.00-9.00, fre stängt övriga dagar mellan kl,14.00-15.00, och då ska man ha turen att komma fram efter 15 minuter väntan i telefon.
Citera
2021-08-16, 17:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?

Min tandläkare har använt det här systemet länge , fungerar jättebra .
Passar inte tiden så boka om då , vad är problemet???
Citera
2021-08-16, 17:23
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?
Detta har hänt mig. Ringde och skällde ut de och bad de avboka samt att inte göra såna fortsatta dumheter i framtiden. Vet dock ej om det är juridiskt bindande om de gör en autobokning.
Citera
2021-08-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbe08
Tandvårdslagen
Paragrafen 15a

Där står att läsa: "Uppkommer kostnader med anledning av att patienten uteblivit från avtalat tandvårdsbesök".

Observera min fetning.
Citera
2021-08-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vilka bisarra överreaktioner i denna tråd. Jag har haft så här med min tandläkare i minst fem år. Det är bara att avboka om inte tiden passar. Kräver ingen större ansträngning.

Ett potentiellt problem med att det bokas tid utan att man godkänt det är att du kan meddelas på ett sätt som du inte är införstådd med och att du därmed inte blir varse att du har en tid bokad. Om det är så så är det ju ganska svårt att avboka tiden.

Frågan borde kanske vara hur pass tandläkaren behöver förvissa sig om att patienten har tagit emot meddelandet om att en tid är bokad. Men som påpekat skulle jag nog tro att de flesta backar från kravet om motparten hävdar att han inte blivit meddelad om tidsbokningen.
Citera
2021-08-16, 19:22
Medlem
Abwehrs avatar
Borde ligga under negativ avtalsbindning, du får kolla upp om du och tandis har en pågående kundrelation.
Här finns en arg insändare om saken: https://www.vlt.se/artikel/insandare...r-mot-reglerna
Citera
2021-08-16, 19:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Kan jag sms:a dig och be dig komma till mig ett visst klockslag och kommer du inte får du betala? Jag har inte ingått något avtal med den här näringsidkaren.

Nej, aldrig fyllt i några papper. Har haft samma mottagning i drygt 20 år, bara tandläkarna som skiftat.
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Hur har du blivit kallad tidigare år? Lapp med posten, eller har dom ringt upp dig?

Lapp med posten eller SMS är ju rätt lika, du måste "se" att du fått det.

Hos min förra tandläkare blev jag SMS-kallad några veckor innan, och fick ett nytt SMS dagen innan som påminnelse.

Såg du inte SMS-et, eller glömde du helt enkelt bort det.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Där står att läsa: "Uppkommer kostnader med anledning av att patienten uteblivit från avtalat tandvårdsbesök".

Observera min fetning.
Det kan vara så enkelt som att när du gick därifrån sist så sa receptionisten:

"Gick det bra?"
"Jodå."
"Vad bra! Då bokar in dig för kontroll så får du en kallelse om ett år!"
"Jaja, ha det bra, hej."
"Hejdå!"
Citera
2021-08-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det kan vara så enkelt som att när du gick därifrån sist så sa receptionisten:

"Gick det bra?"
"Jodå."
"Vad bra! Då bokar in dig för kontroll så får du en kallelse om ett år!"
"Jaja, ha det bra, hej."
"Hejdå!"

Just så, eller "en gång om år" då blir det återkommande.
Tidigare har det givetvis kommit motsvarande per post, då med "Ni anmodas härmed att inställa er till dental besiktning 08:30 måndag i vecka 63" följt av "uteblivenhet innebär oinskränkt betalningsansvar för inbokad tid därest ej avbokning kommit oss tillhanda senast en vecka innan."
Senast redigerad av Nordiad 2021-08-16 kl. 19:44.
Citera
2021-08-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbe08
Tandvårdslagen
Paragrafen 15a

Kanske lite OT, men hur är det med att Regionen (Region Skåne) fått för sig att alla gamla gubbar ska få sina aorta ultra-ljudsundersökta, och utan någon som helst överenskommelse får någon 65 + (som aldrig ens hört talas om denna hälsoundersökning!) ett brev hem med en tid, och om han inte bokar om eller avbeställer kommer han att faktureras med 350:-...? Inte någon förvarning, ingen information - och plötsligt ska han sitta i telefonköer om han inte vill ta "erbjuden tid" lite efter kl 8 på morgonen 8 mil hemifrån...? Därigenom inte sagt att undersökningen i sig skulle vara kass! Men vad är det för ett sätt att "inbjuda till undersökning" på...? Det borde ju finna andra sätt att kontrollera att medborgarna är lydiga på...
Citera
2021-08-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Du missar målet. Du ska inte tvingas till en aktiv handling (dvs att avboka den oombett bokade tiden) för att någon annan tycker att du ska erbjudas en tjänst. För ifall du glömmer att avboka så kommer fakturan i brevlådan för något du inte beställt. Det gränsar till bedrägeri.

I annat fall kan jag boka in dig på ”konsultation” hos mig på måndag och om du inte vill komma så måste du avboka senast fredag annars skickar jag en faktura på 499 kr som går vidare till fogden om du konstrar. Känns det som något som är okej att bli utsatt för?

Egentligen har du ju rätt, om man tittar objektivt på det så är det ju något som i andra sammanhang skulle klassats som bedrägeri. Men vi har den här sedvänjan inom sjukvårdsammanhang, att när det gäller årliga kontroller så skickas en tid, förr med brev nu mera ofta sms, passar inte tiden får man själv ta kontakt och ordna en ny tid, missad tid betalas för. Det har antagligen blivit så för att det var enklast så och för att personalens tid inte ska slösas bort genom att de väntar på patienter som aldrig dyker upp. Nu mera hade de ju tex kunnat skicka en påminnelse om att det är dags att boka tid för det årliga tandläkarbrsöket och hänvisa till nån webbsida där man själv får boka tid. Blir väl kanske så tids nog när alla gamla som inte fixar datorer och internet är borta. Men just nu har vi det systemet vi har, där de kan skicka dig en tid och strunta du i o avboka får du betala.
Senast redigerad av Mon81 2021-08-16 kl. 20:55.
Citera
2021-08-16, 20:53
Medlem
Jag skulle nog önska att man behöver kvittera bokingen om man nu vill ha det.

Råkade ut för detta när jag hade bytt jobb och fått nytt tfn missade självklart tiden och fick en faktura hemskickad gick inte att lösa bytte tandläkare bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in