Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Du missar målet. Du ska inte tvingas till en aktiv handling (dvs att avboka den oombett bokade tiden) för att någon annan tycker att du ska erbjudas en tjänst. För ifall du glömmer att avboka så kommer fakturan i brevlådan för något du inte beställt. Det gränsar till bedrägeri.
I annat fall kan jag boka in dig på ”konsultation” hos mig på måndag och om du inte vill komma så måste du avboka senast fredag annars skickar jag en faktura på 499 kr som går vidare till fogden om du konstrar. Känns det som något som är okej att bli utsatt för?
Egentligen har du ju rätt, om man tittar objektivt på det så är det ju något som i andra sammanhang skulle klassats som bedrägeri. Men vi har den här sedvänjan inom sjukvårdsammanhang, att när det gäller årliga kontroller så skickas en tid, förr med brev nu mera ofta sms, passar inte tiden får man själv ta kontakt och ordna en ny tid, missad tid betalas för. Det har antagligen blivit så för att det var enklast så och för att personalens tid inte ska slösas bort genom att de väntar på patienter som aldrig dyker upp. Nu mera hade de ju tex kunnat skicka en påminnelse om att det är dags att boka tid för det årliga tandläkarbrsöket och hänvisa till nån webbsida där man själv får boka tid. Blir väl kanske så tids nog när alla gamla som inte fixar datorer och internet är borta. Men just nu har vi det systemet vi har, där de kan skicka dig en tid och strunta du i o avboka får du betala.