• 1
  • 2
2021-08-16, 09:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?
Citera
2021-08-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?

Finns nog ett godkännande från dig i det finstilta där du sagt ja till det.
Citera
2021-08-16, 09:19
Medlem
Bizmarcks avatar
Ett uteblivet besök är också ett besök.
Betala bara, pengarna går till nåt bra!
Achmaed behöver gratis tandvård!
Citera
2021-08-16, 09:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makesens
Finns nog ett godkännande från dig i det finstilta där du sagt ja till det.
Nej, jag har inte skrivit under något avtal i något sammanhang hos dom.
Citera
2021-08-16, 09:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Du har inte gått med på att bli kallad varannat år för kontroll/hygeinist? Jag har gjort det och får då kallelser som den du beskriver, fick det inte innan.
Citera
2021-08-16, 09:25
Medlem
Alezandaars avatar
Ja du har tackat ja till att bli kallad och om det är via e-tjänst spelar ingen roll det är samma sak som att du får hem ett brev. Och samma villkor gäller. Är ju bara att ringa och säga att tiden inte passar så får du en ny om det är så. Vad är problemet?
Citera
2021-08-16, 09:26
Medlem
Jon.Holmss avatar
Har hänt mig också ett flertal gånger. Tandläkaren aviserar via sms att de har bokat den och den tiden på det datumet, utan att öht fråga mig innan om det är ok.

Verkar vara något nytt tandläkarna har börjat med.
Citera
2021-08-16, 09:44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Nej, jag har inte skrivit under något avtal i något sammanhang hos dom.
Ingen tandvårdsförsäkring?
Konstigt i så fall. Innan jag tecknade min blev jag aldrig kallad efter jag avbokat mitt första besök som inte var avgiftsfritt.
Citera
2021-08-16, 09:54
Medlem
Ghastens avatar
Du är skriven på den mottagningen så du får en tid helt enkelt. Om du inte vill ha en tid ha ingen tandläkare utan boka när du vill.
Citera
2021-08-16, 11:01
Medlem
Citat:

Svaret är självklart nej!
Jag har själv råkat ut för detta jag svarade dem då i ett mail samma dag som de tyckte att jag skulle dykt upp att jag EJ hade för avsikt att komma och ej heller hade för avsikt att betala för något jag ej bett om. Dessutom skrev jag att de kunde räkna med att bli polisanmälda om de valde att gå vidare med detta!
Jag fick svar tämligen omgående med en ursäkt och att de tagit bort min bokning, och att jag var välkommen att boka tid själv hos dem när det passade mig.
Citera
2021-08-16, 11:07
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Svaret är självklart nej!
Jag har själv råkat ut för detta jag svarade dem då i ett mail samma dag som de tyckte att jag skulle dykt upp att jag EJ hade för avsikt att komma och ej heller hade för avsikt att betala för något jag ej bett om. Dessutom skrev jag att de kunde räkna med att bli polisanmälda om de valde att gå vidare med detta!
Jag fick svar tämligen omgående med en ursäkt och att de tagit bort min bokning, och att jag var välkommen att boka tid själv hos dem när det passade mig.

Samma gäller mig, råkat ut för detta flera gånger i olika delar av landet (flyttat runt).
Alltid samma visa. Bara vara hård, rakt och rättvis.
De har ingen rätt att boka in människor som inte bett om det, än mindre ta betalt för något som inte är beställt.
Citera
2021-08-16, 12:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du har inte gått med på att bli kallad varannat år för kontroll/hygeinist? Jag har gjort det och får då kallelser som den du beskriver, fick det inte innan.
Nix, det hr jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Vad är problemet?
Jag vill veta om de har rätt att debitera mig om jag uteblir. Jag kan ju ha bytt telefonnummer om jag exempelvis har företagstelefon och bytt jobb/slutat. Isåfall hade jag ju missat kallelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ingen tandvårdsförsäkring?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vilka bisarra överreaktioner i denna tråd. Jag har haft så här med min tandläkare i minst fem år. Det är bara att avboka om inte tiden passar. Kräver ingen större ansträngning.
Jag förstår mycket väl att det går att avboka tiden, min fråga gällde om de har rätt att debitera om jag uteblir ett besök jag inte initierat till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in