2021-08-16, 12:58
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nix, det hr jag inte.

Jag vill veta om de har rätt att debitera mig om jag uteblir. Jag kan ju ha bytt telefonnummer om jag exempelvis har företagstelefon och bytt jobb/slutat. Isåfall hade jag ju missat kallelsen.

Nej.

Jag förstår mycket väl att det går att avboka tiden, min fråga gällde om de har rätt att debitera om jag uteblir ett besök jag inte initierat till.

Ja dom har rätt till det
Citera
2021-08-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Ja dom har rätt till det

Förutsatt att någon form av överenskommelse finns. Den behöver dock inte vara skriftlig, räcker med ett kort "Då kallas ni till undersökning om ett år" vid senaste besök, ni svarar "blir bra så". Misstänker att det ofta går till så, hur de kallar är inte säkert att det framgått, men det är ju inte frågan om en kungörelse i Post- och inrikes tidningar ändå!
Citera
2021-08-16, 13:13
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?

Svar: JA.
Citera
2021-08-16, 13:19
Medlem
Telestos avatar
Jag skaffade ny tandläkare nu i våras. Fyllde i en papper med lite blandade uppgifter. Namn, adress, personnummer, allergier mm.
Och mitt mobilnummer, med en kryssruta typ "kallelse via SMS".

Men det behöver ju inte varit så för dig.
Citera
2021-08-16, 13:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Har hänt mig också ett flertal gånger. Tandläkaren aviserar via sms att de har bokat den och den tiden på det datumet, utan att öht fråga mig innan om det är ok.

Verkar vara något nytt tandläkarna har börjat med.
Nej, det är inget nytt system, förr fick man en kallelse i brevlådan med samma villkor - det enda som ändrats är att nu sker det med SMS.
Citera
2021-08-16, 13:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Svar: JA.
Kan jag sms:a dig och be dig komma till mig ett visst klockslag och kommer du inte får du betala? Jag har inte ingått något avtal med den här näringsidkaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Jag skaffade ny tandläkare nu i våras. Fyllde i en papper med lite blandade uppgifter. Namn, adress, personnummer, allergier mm.
Och mitt mobilnummer, med en kryssruta typ "kallelse via SMS".

Men det behöver ju inte varit så för dig.
Nej, aldrig fyllt i några papper. Har haft samma mottagning i drygt 20 år, bara tandläkarna som skiftat.
Citera
2021-08-16, 13:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Ja dom har rätt till det
Varför, på vilka grunder?
Citera
2021-08-16, 15:12
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Kan jag sms:a dig och be dig komma till mig ett visst klockslag och kommer du inte får du betala? Jag har inte ingått något avtal med den här näringsidkaren.

Nej, aldrig fyllt i några papper. Har haft samma mottagning i drygt 20 år, bara tandläkarna som skiftat.

Hur har du blivit kallad tidigare år? Lapp med posten, eller har dom ringt upp dig?

Lapp med posten eller SMS är ju rätt lika, du måste "se" att du fått det.

Hos min förra tandläkare blev jag SMS-kallad några veckor innan, och fick ett nytt SMS dagen innan som påminnelse.

Såg du inte SMS-et, eller glömde du helt enkelt bort det.
Citera
2021-08-16, 15:22
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutsatt att någon form av överenskommelse finns. Den behöver dock inte vara skriftlig, räcker med ett kort "Då kallas ni till undersökning om ett år" vid senaste besök, ni svarar "blir bra så". Misstänker att det ofta går till så, hur de kallar är inte säkert att det framgått, men det är ju inte frågan om en kungörelse i Post- och inrikes tidningar ändå!

Ja det är precis så det brukar gå till i slutet av ett besök. Men jag gissar att folk som ts är såna som glömmer bort det eller inte riktigt lyssnar ordentligt. Behöver inte skrivas på nåt jäkla papper.
Citera
2021-08-16, 15:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Min tandläkare bokar mig via en e-tjänst, och jag får ett sms med tiden då jag ska komma. Om jag inte avbokar 24 timmar innan besöket debiteras jag. Detta är ingen funktion jag bett om. Har de rätt att ta betalt om jag inte dyker upp?

Jag skällde ut dem när de gjorde det mot mig sedan har de inte gjort det igen, det var flera år sedan.
Citera
2021-08-16, 15:43
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:

Jag är inte här för att tjafsa om tölpiga småsaker. Du ställde en fråga och jag besvarade den korrekt. Du har fått rätt svar av mig, sen vad du vill göra med det är upp till dig.
Citera
2021-08-16, 16:20
Medlem
C.B.G.s avatar
https://www.tandlakartidningen.se/ar...-uteblivanden/

Citat:
Som en följd av kritiken ändrade landstinget – i dag Region Värmland – sina rutiner. Numera debiterar folktandvården endast för uteblivna besök när det finns en sådan överenskommelse med patient eller vårdnadshavare att det är fråga om ett avtalat besök.

Från den 12 mars 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in