• 1
  • 2
2021-08-15, 19:45
Medlem
Vill avverka en jävla massa träd som är i vägen för utsikten. Grannen är en hippie och trädkramare av rang så därför kan jag inte smyga ut med motorsågen.

Så förutom att kapa träden, vad har jag för alternativ? Finns det någon giftplugg som är effektiv? Att skala bark runt stammarna är inte att tänka på då det rör sig om många träd.

Mvh
Citera
2021-08-15, 20:00
Medlem
Du kan ”ficka” dem istället. https://www.skogssverige.se/finns-de...d-ringbarkning
Här kan du läsa lite om det.
Citera
2021-08-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyr
Vill avverka en jävla massa träd som är i vägen för utsikten. Grannen är en hippie och trädkramare av rang så därför kan jag inte smyga ut med motorsågen.

Så förutom att kapa träden, vad har jag för alternativ? Finns det någon giftplugg som är effektiv? Att skala bark runt stammarna är inte att tänka på då det rör sig om många träd.

Mvh

Eftersom du nämner oret "smyga", så tolkar jag det som att träden juridiskt är grannens, vilket då innebär att det också är han och ingen annan som bestämmer om de skall vara kvar eller inte.
Ett alternativ för dig är då att istället flytta.

Om du likväl bestämmer dig för att förgifta träden, så hav i åtanke de snillen som givit sig på att just förgifta träd med ampuller, bara för att åka fast och bli dömda att punga ut med rejäla summor i skadestånd, som har sträckt sig mellan allt från 18 000 - 50 000.
Bara så att du känner till konsekvenserna.
Citera
2021-08-15, 20:24
Bannlyst
Citat:

Mvh
Riv av barken och gör bitmärken på det, om din granne frågar så säg att det säkert var rådjur som gjorde skadan. Uppdatera gärna hur du läste det
Citera
2021-08-15, 20:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorgardinen
Riv av barken och gör bitmärken på det, om din granne frågar så säg att det säkert var rådjur som gjorde skadan. Uppdatera gärna hur du läste det

Han kan gå runt och rådjursskälla och själv bita i träden. Det tycker jag är en bra lösning.

Ser grannen det kan han nog inte tro det är sant.

Försök ha en slags pälsförklädnad med.
Citera
2021-08-15, 20:36
Medlem
Gingers avatar
Lägg en lapp i brevlådan där det står

jordens vänner event. Tillsammans räddar vi Naturen
Kom till Punggatan 6 kl 16.20 den 32 Maj i Säffle för att demonstrera mot att onda företaget Koldioxid AB släpper ut så mycket växthusgaser så att Isbjörnarna drunknar.
Ta med egen gitarr. Vegankost enbart.

När personen väl är borta några dagar så hinner du ju såga ner helvetet.
Citera
2021-08-15, 20:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Gör som trädmördaren i Göteborg, ringbarka.
Citera
2021-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Du kan ”ficka” dem istället. https://www.skogssverige.se/finns-de...d-ringbarkning
Här kan du läsa lite om det.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Eftersom du nämner oret "smyga", så tolkar jag det som att träden juridiskt är grannens, vilket då innebär att det också är han och ingen annan som bestämmer om de skall vara kvar eller inte.
Ett alternativ för dig är då att istället flytta.

Om du likväl bestämmer dig för att förgifta träden, så hav i åtanke de snillen som givit sig på att just förgifta träd med ampuller, bara för att åka fast och bli dömda att punga ut med rejäla summor i skadestånd, som har sträckt sig mellan allt från 18 000 - 50 000.
Bara så att du känner till konsekvenserna.

Nej det är inte grannens träd. Men gubben vill gärna att de står kvar för att de ”skyddar mot vinden”.

Hur lyckas man åka fast om man smyger in tex giftplug eller skalar bark?

Citat:
Ursprungligen postat av Dekorgardinen

Haha! Kanonbra idé!
Citera
2021-08-15, 20:47
Medlem
Citat:

Mvh

Finns det möjlighet att borra, så kan du döda trädet med gift och dölja borrhålet.

Men mest troligt är du varken kreativ, händig eller flink. Därför kommer inget att hända och träden stå kvar. Så får du fortsätta reta dig på trädkramaren.
Citera
2021-08-15, 20:50
Medlem
Citat:
Tack!

Nej det är inte grannens träd. Men gubben vill gärna att de står kvar för att de ”skyddar mot vinden”.

Hur lyckas man åka fast om man smyger in tex giftplug eller skalar bark?

Haha! Kanonbra idé!

Se till att ingen ser dig då och sen är det bara att neka och göra en Svensk o spela dum.

Men det krävs lite stake mellan benen... Har du inte det är det kört.
Citera
2021-08-15, 21:32
Medlem
Citat:
Tack!

Vem äger träden!?
Citera
2021-08-15, 22:19
Medlem
Du vill ha utsikt och grannen tycker om trädet som dessutom ger lite skydd mot vinden. Varför anser du att just din åsikt är den rätta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in