2022-11-07, 13:10
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
2/3:delar av a-traktorerna är trafikfarliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-trafikfarliga

Inte ett dugg förvånad. Förutom att höja hastigheten så håller de ju på med en massa styling som inte direkt förbättrar väghållning, sikt etc. Upplysta doftflaskor i vindrutan, dekaler i bakruta, tonade sidorutor, bort med all fjädring osv...

Synas, höras, sticka ut men samtidigt följa trenderna. Viktigt för ungdomar och tämligen harmlöst när det gäller kläder och mode men potentiellt livsfarligt när det handlar om fordon.
Citera
2022-11-07, 13:14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Inte ett dugg förvånad. Förutom att höja hastigheten så håller de ju på med en massa styling som inte direkt förbättrar väghållning, sikt etc. Upplysta doftflaskor i vindrutan, dekaler i bakruta, tonade sidorutor, bort med all fjädring osv...

Synas, höras, sticka ut men samtidigt följa trenderna. Viktigt för ungdomar och tämligen harmlöst när det gäller kläder och mode men potentiellt livsfarligt när det handlar om fordon.
Förutom att de berått mod modifierar fartbegränsarna och hjulupphängningarna för att sänka dem är nästan alla 740-epor tvärslut och allvarligt angripna av rost.
Citera
2022-11-07, 18:00
Medlem
carminaburanas avatar
Idag på väg hem så var det först en kö på ca 25 bilar bakom en A traktor, och sen när jag skulle åka och handla, var det på motsatt sida en kö på 57 bilar. Fattar inte dom här jävla ungarna att de får svänga av och släppa förbi vanlig trafik nånstans? Det är ju livsfarlig!
Citera
2022-11-07, 18:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja, det är klart att det är större risk att dö om du krockar med ett träd i 100 km/h jämfört med om du promenerar i 5 km/h. Men den främsta anledningen till att dödsolyckorna har minskat i Sverige är inte att vi har sänkt hastigheten på vägarna. Forskarna är eniga om att det är teknisk utveckling som har gjort bilarna säkrare, och att vi har fått säkrare vägar, som har minskat de allvarliga olyckorna.

Att tillåta A-traktorerna att köras i 40 km/h istället för 30 km/h skulle vara positivt för alla trafikanter, och det skulle inte leda till fler dödsolyckor, speciellt inte om man kombinerar det med krav på säkerhetsbälte och en sittplats per passagerare.
På vilket sätt är säkerhetsbälte och en passagerare per säte säkrare för den som blir påkörd av en 15-åring som kört upp på moped?
30 eller 40 km/h har stor betydelse vid en krock med oskyddade trafikanter.
Citera
2022-11-07, 23:14
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Att tillåta A-traktorerna att köras i 40 km/h istället för 30 km/h skulle vara positivt för alla trafikanter, och det skulle inte leda till fler dödsolyckor, speciellt inte om man kombinerar det med krav på säkerhetsbälte och en sittplats per passagerare.

Nä, det skulle inte vara positivt för "alla trafikanter" att låta A-traktorerna köra 33 % högre hastighet.

Jag hamnar nästan dagligen bakom dessa fordon, men det gör mig inte så mycket. Jag är sällan så stressad att jag inte klarar av att köra i 30 km/h en stund innan jag kan klämma mig förbi, och jag är verkligen inte så stressad att det skulle göra stor skillnad för mig om kön bakom traktorn gick 10 km/h fortare.

Däremot så skulle det antagligen vara negativt både för barnen i traktorerna och personerna som de krockar med om de skulle göra detta i högre hastighet. Det skulle antagligen bli fler olyckor också. Jag har ingen lust att bli påkörd av en 15-åring i en stylad V70, men om jag ändå måste bli det så får han gärna hålla en så låg hastighet som möjligt.

Beträffande bälte så finns det ju inget som hindrar dem från att använda sådana redan idag. Ingen tvingar dem att sitta åtta personer i framsätet heller, utan det går utmärkt att framföra en A-traktor med bara en eller två personer i. Folk kan gärna få börja tänka lite själva.
Citera
2022-11-08, 18:47
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Idag på väg hem så var det först en kö på ca 25 bilar bakom en A traktor, och sen när jag skulle åka och handla, var det på motsatt sida en kö på 57 bilar. Fattar inte dom här jävla ungarna att de får svänga av och släppa förbi vanlig trafik nånstans? Det är ju livsfarlig!
På vilket sätt skulle en kö på 57 bilar vara en fara för livet?
Citera
2022-11-08, 22:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
På vilket sätt skulle en kö på 57 bilar vara en fara för livet?
Därför att man alltid har folk som inte vågar köra om, och nån som tror att de hinner köra om 2-3 bilar innan mötande trafik kommer, eller så kanske bilen framför bestämmer sigattköra om och i frustration missar att blinka ut, etc. Finns många sätt det kan vara en fara för livet.
Citera
2022-11-08, 22:51
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Därför att man alltid har folk som inte vågar köra om, och nån som tror att de hinner köra om 2-3 bilar innan mötande trafik kommer, eller så kanske bilen framför bestämmer sigattköra om och i frustration missar att blinka ut, etc. Finns många sätt det kan vara en fara för livet.
Men då är det ju bilarna och förarna av dessa som är en trafikfara!
Citera
2022-11-08, 23:48
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Men då är det ju bilarna och förarna av dessa som är en trafikfara!

Nej, så funkar det inte
Citera
2022-11-10, 08:44
Medlem
zoombos avatar
Kanske den här lagen kan tillämpas:
16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.” Det här innebär att en förare som kör med avsevärt lägre hastighet än den högsta tillåtna kan begå brott.
Nu får ju inte dessa leksaker gå fortare än 30 men om man skulle bygga på lagtexten med tillägget att om man upptäcker att ens framfart bildar en bakomvarande kö och ingen omkörning av ens eget fordon är möjligt så är man skyldig att med jämna mellanrum avvika från sin rutt för att släppa fram bakomvarande fordon.
En yrkesförare som kör ett långsamtgående fordon brukar med jämna mellanrum göra så; köra in på en P-ficka eller liknande för att släppa fram kön. Samarbete i trafiken kallas det. Sånt fattar inte en 15-åring utan dom tycker det är ballt att ha makten när dom ligger och såsar.
Citera
2022-11-12, 14:06
Medlem
Är det spikat nu att det blir ett förbud?? NÄR kommer ett definitivt besked?
Citera
2022-11-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Är det spikat nu att det blir ett förbud?? NÄR kommer ett definitivt besked?

Verkar vara lite förvirring runt detta. Enl EU-s regelverk får inte sk A-traktorer förekomma. Sverige har någon form av dispans som skall "omförhandlas" efter årsskiftet. Exakt datum och vilka parter som skall "förhandla" är jag inte klar över. Kanske någon annan i tråden kan klargöra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in