Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Att tillåta A-traktorerna att köras i 40 km/h istället för 30 km/h skulle vara positivt för alla trafikanter, och det skulle inte leda till fler dödsolyckor, speciellt inte om man kombinerar det med krav på säkerhetsbälte och en sittplats per passagerare.
Nä, det skulle inte vara positivt för "alla trafikanter" att låta A-traktorerna köra 33 % högre hastighet.
Jag hamnar nästan dagligen bakom dessa fordon, men det gör mig inte så mycket. Jag är sällan så stressad att jag inte klarar av att köra i 30 km/h en stund innan jag kan klämma mig förbi, och jag är verkligen inte så stressad att det skulle göra stor skillnad för mig om kön bakom traktorn gick 10 km/h fortare.
Däremot så skulle det antagligen vara negativt både för barnen i traktorerna och personerna som de krockar med om de skulle göra detta i högre hastighet. Det skulle antagligen bli fler olyckor också. Jag har ingen lust att bli påkörd av en 15-åring i en stylad V70, men om jag ändå måste bli det så får han gärna hålla en så låg hastighet som möjligt.
Beträffande bälte så finns det ju inget som hindrar dem från att använda sådana redan idag. Ingen tvingar dem att sitta åtta personer i framsätet heller, utan det går utmärkt att framföra en A-traktor med bara en eller två personer i. Folk kan gärna få börja tänka lite själva.