• 1
  • 2
2021-08-12, 17:03
Medlem
Så min cykel har blivit stulen från cykelförrådet. Skulle ha skaffat ett starkare lås men tyvärr är det försent nu. Det var en sportcykel på 5000 spänn som jag köpte för ca 10 år sedan, men har mestadels stått i förrådet och såg bara några år gammal. Jag har just polisanmält stölden, men tror ni det är värt att anmäla till försäkringsbolaget, eller kommer jag inte få någon nämnvärd ersättning? Jag har en stor hemförsäkring hos Länsförsäkringar, har sparat kvittot på den och allt.

Uppskattar hjälpen!
Citera
2021-08-12, 17:06
Medlem
GoUoDs avatar
Täcker hemförsäkringen cykelförråd då? Brukar inte vara så.

Efter 5 år så är din cykel i försäkringshänseende rätt så värdelös. du får tillbaks ungefär 10%.

Trist att bli av med cykeln hur som. Har några märken på mitt lås själv
Men se det positivt, nu har du möjlighet att investera i "världsmästarcykeln" från cresent.
Citera
2021-08-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leemmon
Så min cykel har blivit stulen från cykelförrådet. Skulle ha skaffat ett starkare lås men tyvärr är det försent nu. Det var en sportcykel på 5000 spänn som jag köpte för ca 10 år sedan, men har mestadels stått i förrådet och såg bara några år gammal. Jag har just polisanmält stölden, men tror ni det är värt att anmäla till försäkringsbolaget, eller kommer jag inte få någon nämnvärd ersättning? Jag har en stor hemförsäkring hos Länsförsäkringar, har sparat kvittot på den och allt.

Uppskattar hjälpen!

Bäst svar torde väl ditt försäkringsbolag ge….? Eller vad tror du…?
Citera
2021-08-12, 17:12
Medlem
5000:- nypris för tio år sedan, åldersavdrag på det samt självrisk på 1500:-

Nej, inte lönt.
Citera
2021-08-12, 17:13
Medlem
Länsförsäkringar ger tillbaka 20% efter mer än 6 år. Dvs 1000 kr. Utöver det lägsta självrisk på 1500kr (eller 25% av nypris). Därför får du tyvärr inte en krona på försäkringen.
Citera
2021-08-12, 17:15
Medlem
duden83s avatar
Citat:

Uppskattar hjälpen!

inköp 5000 kr.
avskrivning med jättemycket per per månad.
självrisk på 1500 spänn ofta.

nej, du kommer inte få en krona.
Du kan ju ringa och höra men med 99,9 % procents säkerhet nej.
Typ efter ett år hade du nog inte fått en krona ens.

Och kommer du få fast tjuven själv så kommer ändå polisen lägga ner i brist på bevis.
Sååå....jo, Så är det att bo i Sverige.
Senast redigerad av duden83 2021-08-12 kl. 17:19.
Citera
2021-08-12, 17:23
Medlem
Tack allihopa! Trist verkligen, cykeln såg nästan som ny. Bor i ett bra område i Göteborg vet inte hurt det här har hänt.
Citera
2021-08-12, 17:59
Medlem
Citat:
Tack allihopa! Trist verkligen, cykeln såg nästan som ny. Bor i ett bra område i Göteborg vet inte hurt det här har hänt.

Tråkigt med cykeln. Men finns det bra områden i Göteborg längre?
Citera
2021-08-12, 18:09
Medlem
Citat:

Uppskattar hjälpen!
Vad kostar det dig att göra en anmälan till f-bolag? Lite av din tid. Du vet ju inte hur de hanterar ärendet, olika f-bolag gör inte exakt samma. Du kan säkert göra din anmälan via deras hemsida. Mycket beror på vilken försäkring du har och deras villkor. Villkoren kunde du ju själv läst.
Citera
2021-08-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad kostar det dig att göra en anmälan till f-bolag? Lite av din tid. Du vet ju inte hur de hanterar ärendet, olika f-bolag gör inte exakt samma. Du kan säkert göra din anmälan via deras hemsida. Mycket beror på vilken försäkring du har och deras villkor. Villkoren kunde du ju själv läst.

Om du haft någon som helst erfarenhet av försäkringsbolag så skulle du veta att TS fall inte kommer ge honom någon hjälp.
Citera
2021-08-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Om du haft någon som helst erfarenhet av försäkringsbolag så skulle du veta att TS fall inte kommer ge honom någon hjälp.
Då kan jag ju säga att jag fått pengar när jag inte trodde att jag skulle få något. Hade jag då lyssnat på sådan som du så vore jag dem pengarna utan nu. Jag kanske var bättre försäkrad än TS men det kan ju även vara tvärtom. Om TS får ut, efter alla avdrag, 500-1000 kr så är det ju samma summa mer än ingenting.
Citera
2021-08-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då kan jag ju säga att jag fått pengar när jag inte trodde att jag skulle få något. Hade jag då lyssnat på sådan som du så vore jag dem pengarna utan nu. Jag kanske var bättre försäkrad än TS men det kan ju även vara tvärtom. Om TS får ut, efter alla avdrag, 500-1000 kr så är det ju samma summa mer än ingenting.

Det är ju ganska klart att TS cykel var värd mindre än självrisken efter avdragen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in