• 1
  • 2
2021-08-12, 20:19
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Länsförsäkringar ger tillbaka 20% efter mer än 6 år. Dvs 1000 kr. Utöver det lägsta självrisk på 1500kr (eller 25% av nypris). Därför får du tyvärr inte en krona på försäkringen.

Stämmer bra ovan!
Har Folksam och varit i samma sits.
Den var mer än 10 år gammal när den stals, men tydligen har dom en gräns så det kan inte sjunka mer än till 20%
Hade original kvitto & bilder på hur bra skick den var i & polisanmälan så bevisläget var gott.

Men även om dom värderade den högt (ny inköp av likvärdig idag +7t) så gjorde ju åldersavdraget och självrisken att det blev noll.

Så Nej det är bortkastad tid med polisanmälan och pappers arbete till försäkringsbolaget.

Räknade aldrig med få större summa men överraskades av att åldersavdraget var så stort.
Men nu vet man att hemförsäkringen är rätt värdelös för enskilda föremål , bohag.
Citera
2022-02-23, 14:23
Medlem
Så man har en 9 månaders gammal cykel är stulen utanför lägenhet hos någon och låst med vajer. Att jag inte lär få ersättning från länsförsäkring alls om man har hemförsäkring.
Citera
2022-02-23, 16:48
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
Så man har en 9 månaders gammal cykel är stulen utanför lägenhet hos någon och låst med vajer. Att jag inte lär få ersättning från länsförsäkring alls om man har hemförsäkring.

Nä den är ju nästan nu då (9 månader) så då görs inget åldersavdrag.
utan endast självrisken.

Sedan vad exakt för regler som gäller med lås (tveksamt om vajer är godkänt) och om utrymmet där den stod vid stölden påverkar får du kolla med ditt försäkringsbolag
Citera
2022-02-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nä den är ju nästan nu då (9 månader) så då görs inget åldersavdrag.
utan endast självrisken.

Sedan vad exakt för regler som gäller med lås (tveksamt om vajer är godkänt) och om utrymmet där den stod vid stölden påverkar får du kolla med ditt försäkringsbolag

Men då lär jag inte får min ersättning då jag använde vajerlås.
Citera
2022-02-25, 10:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Men då lär jag inte får min ersättning då jag använde vajerlås.

Detta kan vi ju inte svara på utan du får :
Kolla med ditt hemförsäkrings regler, finns ladda ner på deras hemsida.

Har Folksam och vad jag förstått deras regler som om den är stulen inlåst i ditt cykelförråd så ersätter dom oavsett .

Är det däremot utom hus skall den vara låst med godkänt lås.
Å andra sidan hur kan dom veta vilket lås du har ?
Har låset någon betydelse? förutom att förhindra någon "låna cykeln?

Dom vet nog med att idag finns det batteridrivna vinkelkapar som buset kör med, väldigt få cykel lås klarar dessa , då får man ju ha grova rostfria kedjor med grovt motorcykel lås men det finns ingen som cyklar som släpar på sådant.
Citera
2022-02-26, 02:09
Medlem
killawifes avatar
Vajerlås är aldrig godkända. För att man ska kunna få ersättning så måste cykeln varit låst med ett godkänt lås. Man behöver sällan bevisa detta så man säger bara att den var låst med ett cykellås och inget mer.
När jag fick cyklar stulna så brukade jag knalla ner till den lokala polisstationen(detta var på den tiden när sånt existerade) och två gånger så stod min cykel där. Poliserna lämnade glatt ut denna utan nån id-koll, koll på serienummer eller liknande så är man lite vågad kan man säkert gå dit och hämta ut vilken cykel som helst.
Citera
2022-02-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vajerlås är aldrig godkända. För att man ska kunna få ersättning så måste cykeln varit låst med ett godkänt lås. Man behöver sällan bevisa detta så man säger bara att den var låst med ett cykellås och inget mer.
När jag fick cyklar stulna så brukade jag knalla ner till den lokala polisstationen(detta var på den tiden när sånt existerade) och två gånger så stod min cykel där. Poliserna lämnade glatt ut denna utan nån id-koll, koll på serienummer eller liknande så är man lite vågad kan man säkert gå dit och hämta ut vilken cykel som helst.

Usch fyfan att intern kontroll är uselt. Men anyway jag få min ersättning att jag borde kolla om det finns cykellås med inbyggt larm. Vet inte om det är värt att lägga flera lappar på det.
Citera
2022-02-27, 19:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Detta har dom slutat med helt här (samla på övergivna ev stulna cyklar) mindre stad.
Hörde tydligen inte till "kärnverksamheten" sa dom.
Här funkar det nu så att det är upphittaren som ansvarar för cykeln (?!) dvs förvaring i 6 månader (tror jag det var) samt att man lämnar in uppgifter om cykeln till Polisen.
Hör ingen av sig tillfaller cykeln upphittaren.

Möjligt man har kvar systemet i Storstäderna
Citera
2022-02-27, 23:54
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Usch fyfan att intern kontroll är uselt. Men anyway jag få min ersättning att jag borde kolla om det finns cykellås med inbyggt larm. Vet inte om det är värt att lägga flera lappar på det.

Ja det finns. Det är inte superdyra heller. Jag vet att batteridoktorn hade nåt på sin sajt för typ 500:-. det var nog bara ett larm dock, men ett godkänt bygellås som faktiskt fungerar kostar inte mer än 2-300:-. En cykeltjuv dyrkar aldrig upp några lås, utan de bär antingen iväg på cykeln eller kapar eller klipper det på plats. Att de kapar det kan man aldrig skydda sig emot för det existerar inga lås som inte går att kapa och idag kan man köpa en batteridriven kapmaskin för några tusen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Detta har dom slutat med helt här (samla på övergivna ev stulna cyklar) mindre stad.
Hörde tydligen inte till "kärnverksamheten" sa dom.
Här funkar det nu så att det är upphittaren som ansvarar för cykeln (?!) dvs förvaring i 6 månader (tror jag det var) samt att man lämnar in uppgifter om cykeln till Polisen.
Hör ingen av sig tillfaller cykeln upphittaren.

Möjligt man har kvar systemet i Storstäderna

Tråkigt att de inte ens kan hjälpa till med detta. Jag tyckte att det var bra att man kunde gå dit och leta efter sin cykel.
Citera
2022-04-23, 10:12
Medlem
GodModes avatar
Undra om någon kan svara på detta.

Min cykel stals för några månader sedan och då den var ny fick jag ut summan via försäkringsbolaget. Nu så hände det osannolika. Polisen ringer och säger att de har hittat den. Jag trodde att den hade gått ur landet men icke. Hittades i Angered.

Polisen säger att de är min uppgift att kontakta försäkringsbolaget om jag har fått ut pengar. Så jag kontaktade försäkringsbolag som ville ha bilder för att bedöma nuvarande värde. Jag skulle gärna vilja ha kvar min stulna cykel men inte betala fullt värde för den. Funderar på att plocka isär den och skicka vissa bilder till försäkringsbolaget för att få ner värdet.

Min fråga: Tror ni att polisen (hittegods) har fotat cykeln och skickat bilderna till försäkringsbolaget? Det skulle ju bli lite konstigt om jag skickar vissa bilder och försäkringsbolaget har bilder från polisen som visar något helt annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in