2021-08-23, 06:49
Medlem
IvanDF2s avatar
BEN I GÅR SÖNDAG

Ryggen höll för ett löppass i går så jag kände mig rätt trygg med att köra ben därefter. Men jag tog det ändå relativt lugnt. Blev totalt 18 set i benpress, sittande bencurl, abductor för lårens insida samt benpress.

Kosten i går bestod av hamburgare med ost och grönsaker (inget bröd, inga pommes) samt en rejäl laddning kyckling i ugn med grönsaker. I dag står axlar på schemat samt halvmilen terräng. Har bestämt mig för att det ska bli årets hittills bästa axelpass. Ja, det ska det.
Citera
2021-08-23, 18:47
Medlem
IvanDF2s avatar
AXLAR

Så, då väntar jag på att rejäl laddning med lax och smörslungad brysselkål mm ska stå på bordet. Betat av en halvmil i terrängspåret (lugn jogg) under dagen och nu precis ett axelpass. Det var ett bra pass. Över medel men jag siktade på årets bästa. Nådde inte riktigt dit pga att ryggen smärtade en smula och jag vill inte riskera att den förvärras nu när den äntligen är lite bättre.

Fyra övningar och 18 set. I regel två uppvärmningsset á 10-12 resp 8-10 reos och sedan två arbetsset 6-8 till failure. Adderade till dropset här och 1/2-, 1/3- och 1/4-reps (i brist på passare). Trots ryggen så var blev det högintensivt och effektivt. Är rejält färdig fortfarande. Nu blev det fyra övningar istället för som tänkt fem (försöker alltid ha med lutande kabellyft för utsida axel men cable crossen var ockuperad):

Sittande militärpressar i smithen
Stående hantellyft åt sidorna
Sittande pressar i maskin med fria vikter, gjorde mina två sista arbetsset på 80 kg
Omvänd pecdec för baksida axel, här blev det totalt 6 det till total, total failure

Har i dag kommit på mig själv med att bita ihop käkarna lite mer än vanligt. Det är något jag ofta gör när oljorna har kickat in. Men jag upplever ingen ökad vilopuls och inte heller högre blodtryck. Kåtheten är oförändrad. Så möjligen har mixen av Testo/Mast/EQ börjat göra sig påmind i systemet men om det nu är så, snackar vi om maximalt 10% av den kommande effekten. Längtar.

//Ivan DS (Den Slutkörde)
Citera
2021-08-24, 21:00
Medlem
IvanDF2s avatar
INTE TISDAG UTAN BRÖSTDAG

Efter att ha jobbat intensivt och bara suttit bakom skärmen i timmar så kröp det i kroppen på mig. Så först drog jag till gymet och brände av ett riktigt bra bröstpass. Sedan hem igen för ett videomöte och därefter blev det en timmes kardio inklusive 5 kilometers terränglöpning. Väl tillbaka blev det middag i form av kallrökt lax, avokade, ägg, makrill i tomatsås och en sallad med en dill- och citronmajonnäs med lite dijonsenap i.

18 set fördelade på fem övningar:
Nedåtlutad bänkpress i smithen, pyramid med 6 reps i de två avslutande arbetsseten
Sittande cabellyft från de nedre trissorna*
Maskinpress med fria vikter, körde de sista seten med 4 x 20-kilosplattor
Pecdec
Maskinpress (den här med viktmagasin istället för fria vikter), körde på tills total failure

*) En gammal Ove Rytter-övning. I originalutförande står han på knä framför Cable Crossen och med rak rygg drar han fram och lyfter upp armarna - från en position bakom kroppen och nere vid golvet - rakt upp mot taket och framför bröstet. Utan att i slutpositionen korsa händerna. De hamnar istället 10-15 cm från varandra. Har för mig att han i sin instruktionsbok klassade den som en avancerad övning men menade att den förtjänade en plats i boken för att det var den enda övning som aktiverade...något Minns inte vad. Men jag slänger in den lite då och då. Den tar annorlunda. Fast jag kör den sittande på en bänk med 10% lutning i ryggen. Jag använder mig här av lite lättare vikter och fler reps. I dag körde jag 15, 12, 10 och 8 reps.

I övrigt så är jag en bit ifrån mina gamla styrkenivåer. Flyes i pecdec brukade jag köra på fullt viktmagasin (65 kg). Nu var de två sista seten på 40 kg rejält tunga. Nåja, så länge jag mosar musklerna är jag nöjd. Det mesta av styrkan lär komma tillbaka även om jag nog får vara tillfreds om jag nu - 10 år senare - kommer upp i 85-90% av när jag var som starkast runt 2010-2011.

I övrigt inget att rapportera mer än att jag tycker att jag lagt på mig ovanligt mycket vätska. Men det beror nog snarare på kosten och tex för mycket salt. Jag mår toppen och bara vetskapen om att jag snart kan lägga in den där 6:e växeln med hjälp av Kaptenens Dunderhonung gör att jag hoppar i väg till gymmet som Lille Skutt.

//Ivan
Senast redigerad av IvanDF2 2021-08-24 kl. 21:02.
Citera
2021-08-24, 21:21
Medlem
kvarg4evers avatar
Det där receptet snor jag nog. Lät jävligt gôtt med dill- och citronmayo med lite dijon. Kanske hoppar makrillen. Inte för att jag ogillar makrill i tomatsås, men rädd att den dödar laxen lite.
Citera
2021-08-24, 21:35
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarg4ever
Det där receptet snor jag nog. Lät jävligt gôtt med dill- och citronmayo med lite dijon. Kanske hoppar makrillen. Inte för att jag ogillar makrill i tomatsås, men rädd att den dödar laxen lite.

Slarvade lite med såsreceptet såg jag nu. Det var 50/50 majonnäs och Creme Fraiche + lite pressad citron utöver dill, dijon, salt och vitpeppar. Helt rätt: Makrillen hade tagit över laxen. Så jag åt den sist
Citera
2021-08-31, 15:19
Medlem
kvarg4evers avatar
Hörrö Ivan, försvinn inte nu. Inte när det äntligen fanns nåt läsligt här... 😁

Bjuder tillbaka med receptet på vad jag åt till lunch. Stekt lax med broccolimos och gräddsås.

2x125g lax
1 broccolihuvud
Ca 1/2 riven parmesan (normal butiksstorlek, så ca 75-100g ?)
100-150g smör
1,5 dl vispgrädde
Kanske lite fisk- eller hummerfond
Salt & peppar

Rensa, skala nödvändiga delar och kapa upp broccolin i lagom bitar. Ånga den till lagom konsistens. Krydda laxen. Smält smöret i panna. Häll det du inte behöver för stekning i en kopp. Stek laxen. Häll ned broccoli, parmesan, smält smör, salt och peppar i en skål och mixa till ett mos av önskad konsistens. Jag föredrar lite mer grovmixat, med lite bitar i, chunky så att säga. När laxen börjar bli klar, häll grädden i pannan. Låt gå med sista minuterna och sjuda upp så såsen får rätt konsistens. För en mildare sås räcker det med att gå med laxen och salta lite extra. Vill man ha mer tryck boostar man med lite fond. Tycker man att det saknas lite syra kan man droppa lite citron på. Till detta dricks lämpligen Loka solig citrus... 😇
Citera
2021-09-01, 19:43
Medlem
IvanDF2s avatar
Haha, nejdå men jag har varit ute och rest lite. Men nu så, nu är jag tillbaka

Tack för receptet, det där ska jag absolut testa! Jag gillar också broccolimos. Snäppet godare än blomkålsmos som jag tycker kan bli för jolmigt. Det tenderar liksom till att kunna växa i munnen på en på ett vis som broccolivarianten inte alls gör.

Tror det blir ditt recept i morgon, minsann!

//Ivan
Citera
2021-09-01, 20:11
Medlem
IvanDF2s avatar
Men vad fan! Skrev en lång uppdatering och så bara försvann det. Poff! Precis när jag var klar. Så sjukt irriterande. Ska överlägga med mig själv om jag orkar mig på att återskapa det.
Citera
2021-09-01, 20:53
Medlem
IvanDF2s avatar
BRÖST, LÖPNING OCH STICK

Jaha, då börjar vi om. Igen. Får bli en kortversion av det förra inlägget som bara gick upp i rök. Jag har varit ute och rest en vecka men nu, nu så ”I’m baaaack!” Som Jack Torrance skulle ha sagt.

Fyrade av kanske årets bästa bröstpass på lunchen. Intensivt, effektivt. Hade kort om tid så det blev HIT-systemet a’la Dorian Yates: 

https://www.youtube.com/watch?v=Fgozdys9nc4&t=16s

Körde inte exakt samma övningar men samma principer. Utom i första övningen. Där blir det alltid pyramid och fler reps. Oavsett muskelgrupp. Det är rutin jag alltid använder mig (har för mig att Franco Columbu också gjorde det). Jag tror att det kan vara en delförklaring att jag så sällan har skadat mig på gymet. Totalt fyra övningar (när Kaptenens oljor kickar in blir det garanterat fler än så):

Bänkpress i snedbänk, ca 30 graders lutning
15, 12, 10, 8, 7 & 6 reps i pyramid. I de två sista körde jag på 80 resp. 90 kilo.

Sittande bröstpress i maskin med fria vikter (man lyfter på plattor på sidan likt på en benpress)
3 x 80 kilo. Hur många reps i seten? Vet inte, bara matade på tills jag inte ens orkade göra 1/3-dels reps. Jag minns inte för jag fick stjärnfall på ögonvitorna men jag tror jag satte 4 strikta och prydliga reps i sista setet. Eller om det var 5 repetitioner.

Pecdec
3 x 40 kilo och maximala antalet reps i varje set. Snart ska jag återigen vara uppe på fullt viktmagasin (60 kg). Blev rejält mör här. Återigen; vet inte hur många repetitioner det blev. Jag bara matade och matade och försökte komma förbi den brännande känslan och viskningarna om att ge upp. 

Sittande bröstpress i en annan maskin, den här med viktmagasin

3 set x max. Den här tar lite annorlunda och jag har börjat favorisera den som avslutningsövning. För det är lätt att mosa ut det allra sista och det går snabbt att ändra vikten. Den har ett annat glid som gör att vikterna på något sätt väger mindre. Så i det första setet drog jag i väg oväntade 10-12 reps så jag flyttade pinnen rejält nedåt och körde sedan skiten ur pecsen. Var lätt yrslig när jag reste mig och det susade i öronen. Älskar det. Då vet man att man tagit ut sig rejält.

Sen var det dags att skynda till videomötet. När det var avklarat snörade jag på mig löparskorna och drog ut på en 40 minutersjogg i skogen. Tog det lugnt. Eller rättare sagt: Jag orkar inte mer än att ta det just lugnt. Inte så konstigt efter det där bröstpasset. Men det var skönt och flöt på bra. Även om jag fick gå upp för en av de mest överjävliga uppförsbackarna (det är mer ett berg än en backe. Ett vidrigt jävla berg, faktiskt).

Middagen bestod av nasi goreng på fläskfärs och strimlad vitkål samt färsk ingefära, vitlök och chili + cayennepeppar, koriander och en hint curry. 5 hela ägg. 3 stekta och strimlade som tillbehör, 2 råa ägg som fick gå nere i gorengen. 

För någon timme sedan satte jag både testo, mast och EQ. Eftersom jag kör testot e10d så blir varannan gång bara mast och EQ. Fick en sådan där liten blåmärkesbula av testosticket. Det händer sällan. Men nu har det nästan helt gått ned. Undrar vad det beror på, någon som vet?

Får roa mig med att googla det senare. 

Men nu först blir det soffan och Netflix. Kan rekommendera nya miniserien ”Clickbait”!

//Ivan

Citera
2021-09-02, 16:12
Medlem
IvanDF2s avatar
NU HAR OLJORNA KICKAT IN!

Historiskt har det tagit runt 20 dagar innan testo märkbart har börjat kännas av. Jag har ju haft lite smygande känslor och små, små tecken att det är på gång. Men så i går kväll - dag 21 - så började det sätta rejält fart i systemet. Förhöjd vilopuls, kom på mig själv med att bita ihop käkarna när jag låg i soffan och vaknade flera gånger i natt med tokbånge. När jag i morse såg mig själv i spegeln (det har iofs kommit successivt senaste dagar) så kunde jag se en visuell skillnad. Som i lite "köttigare", speciellt över axlar och bröst. Det är förresten alltid där det först syns på mig. Känner mig också plötsligt mycket hårdare i kroppen. Kan så klart vara en placeboeffekt men i förmiddags kramade jag om en gammal kompis och han utbrast sådär skönt spontant "Men jäklar vad hård du är!".

Den stora skillnaden märkte jag dock av nu på lunchen, när jag körde axlar på gymet. Nu fan är den 6:e växeln ilagd, nu är det bara att gasa! Svettades som en gris. Matade på fler reps och set än vanligt och av bara farten hann jag med någon övning mer än vad jag normalt brukar köra. Vet inte hur det är med er, men förutom att jag kan passera mina gamla nivåer och gränser med ett par extra reps så får jag också ett helt nytt och vässat psyke. Känns som jag får målfokus som en missil och jag bara matar, matar och matar. Mosar, mosar och mosar. Än mer effektiv, än mer intensivt. The Robot-mode.

Det blev 6 övningar (5 unika) och ett gäng set och reps. Satan som jag öste!

Sittande militärpressar i smithen
15, 12, 10, 10, 6 och 4 i pyramid. De två sista på 70 kg (när jag var som starkast körde jag på 110 kg)

Kabeldrag för utsida axlar
4 set. Kör dem lutande ut åt sidan och med kabeln bakom ryggen.

Sittande pressar i maskin med fria vikter
Tungt. 4 set. Kom snabbt upp på 80 kg. Testade 100 kg i sista setet med det blev övermäktigt. Hoppade snabbt upp och plockade av en 20 kg-platta på vardera sida och hängde istället på 10 kg-plattor och på 90 kg lyckades jag prestera 4 reps. Den sista repetitionen efter en microvila på 3-4 sekunder

Tillbaka till kabeldraget (brukar inte "återvända" men nu gjorde sig 6:e växeln påmind!
Återigen 4 set. Var rejält utmattad och körde dropset. På bara ynka 5 kg lyckades jag darra upp 10 reps, i sista setet, med microvila inför repetition 9 och 10.

Maskinpress med viktmagasin
3 set för att verkligen mosa ut det nästa sista ur axlarna.

Omvänt Pecdeck för baksida axel
Rejält uppvärmd så körde jag rejält tungt i 3 set. I sista setet susade det i öronen.

Älskar den här känslan av att nästan känna sig oövervinnelig på gymet. Nu jävlar blir det åka av!

//Ivan
Senast redigerad av IvanDF2 2021-09-02 kl. 16:15.
Citera
2021-09-04, 18:52
Medlem
Hej Ivan

Testo tåg och aldrig kliva av.

Jag tänkte du då tar typ 250mg Testo x2 i veckan. 14-16V
Sedan cruisar på lågdos typ lika länge , exempelvis 50-75mg testo x2 i veckan mellan
kurerna.

Men det är bättre med cancermediciner enligt dig än cruise eller ?
Citera
2021-09-06, 18:55
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getstronger
Hej Ivan

Testo tåg och aldrig kliva av.

Jag tänkte du då tar typ 250mg Testo x2 i veckan. 14-16V
Sedan cruisar på lågdos typ lika länge , exempelvis 50-75mg testo x2 i veckan mellan
kurerna.

Men det är bättre med cancermediciner enligt dig än cruise eller ?

Hej Getstronger!

Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt?

//Ivan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in