2024-04-16, 16:28
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF3
Japp

Ah fyfan de kan ju belasta ländryggshelvetet rejält om man kommer upp i vikter som inte är bögiga. Det hjälper inte att liksom dra dig ner i sitsen och lägga lite mindre tyngd på?..
Citera
2024-04-16, 17:35
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ah fyfan de kan ju belasta ländryggshelvetet rejält om man kommer upp i vikter som inte är bögiga. Det hjälper inte att liksom dra dig ner i sitsen och lägga lite mindre tyngd på?..

Jo, det brukar vara hanterbart genom att jag just ser till att ländryggen inte tappar kontakten med sitsen + kör tex 15-reppare istället för tunga 6-8’or. Men det är lite dagsformen som avgör om det fungerar eller inte. Får jag minsta känningar avbryter jag alltid. Hoppas benpressen känns bättre nästa pass🙂
Citera
2024-04-16, 18:31
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Jo, det brukar vara hanterbart genom att jag just ser till att ländryggen inte tappar kontakten med sitsen + kör tex 15-reppare istället för tunga 6-8’or. Men det är lite dagsformen som avgör om det fungerar eller inte. Får jag minsta känningar avbryter jag alltid. Hoppas benpressen känns bättre nästa pass🙂

Nä men den gick fint. Lastade på 4 plattor per sida utan smärta idag så det gick fint
Citera
2024-04-16, 18:50
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Nä men den gick fint. Lastade på 4 plattor per sida utan smärta idag så det gick fint

Skönt! Jag fick känningar redan vid 200 kg så där avbröt jag. Med lite tur kan det också bero på att jag inte kört benpress på ett par månade och kroppen är ringrostig. Det lär visa sig under nästa benpass.
Citera
2024-04-16, 19:25
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
TISDAG OCH BEN & RÖV

Det blev något av ett "träna runt knän och ländrygg"-pass för benen. Kände av båda knäna. Mitt vänstra brukar inte krångla men nu gjorde det just det. Samma sak med korsryggen i benpressen. Vilket gjorde att jag avstod stående vadpressar. Eftersom de belastar min ryggskada lodrätt, uppifrån och ned. Vilket farbror doktorn uttryckligen har förbjudit.

Men utifrån förutsättningarna blev det 16 helt ok set på 29 minuter. Styrkan var i högsta grad sisådär men passet som helhet kändes bra.

Jag ska köra en timmes tuff kardio nu och fortsätter jag vara rastlös i kroppen i eftermiddag blir det nog ett till gympass men för axlar/triceps.

Alla monsterdiggare där ute: Kör hårt! // Ivan
Aldrig roligt när begränsningarna sitter i knän armbågar osv, man vill ju att det sitter i musklernas utömda energi.
Citera
2024-04-16, 19:31
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinlab9999
Aldrig roligt när begränsningarna sitter i knän armbågar osv, man vill ju att det sitter i musklernas utömda energi.

Exakt! 😒
Citera
2024-04-17, 19:52
Medlem
IvanDF3s avatar
RYGGPASS I ETT LUNCHINVADERAT GYM

Mitt planerat morgonpass blev ett par timmar framflyttat på grund av en jobbgrej som jag var tvungen att lösa på ett par timmar. Med en uppenbar nackdel: Det var galet mycket folk som tränade på sin lunch. Något slags (irriterande) rekord.

Men trots det blev 22 rätt bra set på strax under 30 minuter:

- Breda latsdrag, 4 set
- Sittande rodd, 4 set
- Latsdrag med smalt grepp, 4 set
- Masinrodd, 6 set
- Pullovers med hantel, 4 set

Just nu ligger jag runt 10-12 repetitioner för att i de sista seten köra 6-8 reps. Så snäppet tyngre än när jag drog igång för ett par veckor sedan. Så småningom kommer jag öka - men fortfarande variera med medelhögt på reps - antalet tyngre set med 4-6 repetitioner men det får vänta lite. Jag tar hellre det säkra för det osäkra för att undvika att skada mig.

I dag såg jag två saker som gjorde träningstekniskt ont i mig
1) Först en rätt klen, gråhårig men lite lätt segsenig gubbe (klockren för att vara i vägen på en 70-väg på cykel och iförd tajta, blanka kläder i lycra). Han tog min plats när jag var klar med mina breda latsdrag. Men höjde vikten rätt rejält. För att sedan börja gunga ned vikten som en galning. Då han hade stången mot bröstet, var det genom att han lutade sig så mycket bakåt och ned att han var parallellt med golvet. Väl nere i bottenläget, släppte han snabbt upp stången utan att hålla emot det minsta i den negativa fasen.

2) En grupp på 10-15 personer, mestadels kvinnor mellan 35-50 år, kör crossfit med stationer. En station är t-bar med hjälp av en vanlig stång inkörd i en hörna. Dvs inget stöd för bröstkorgen. När den kvinnliga instruktören visar hur de ska göra, drar hon noll och ingenting med armbågarna utan med biceps och det bara LÖS "där aktiveras knappt latsen över huvudtaget". Med resultatet att alla i gruppen sedan gjorde som hon. Ett par av dem gjorde dessutom alla fel man kan göra men den kvinnliga instruktörerna går förbi och skriker "Bra kämpat Leeeena! Så ska det se ut! Snyggt, precis så!" istället för att hjälpa Leeeeeena att utföra övningen med rätt och bra teknik. Skrämmande.

Yes! Barbapappa kan vara på väg bort!
I övrigt verkar det som att min långsamma, sega och giriga metabolism har kommit igång. Precis som vanligt har jag parkerat kring snudd på samma vikt i flera veckor utan att bli av med späck. Trots en minutiös insats av perfektion. Kaloriunderskott (jag väger allt jag äter), högt proteinintag, få men bra kolisar, periodisk fasta samt både styrkepass och rätt tung kardio. Men nu i morse var vågen snäll mot mig. Jag hoppas att det är mitt vanliga mönster och att jag nu sakta men säkert förbränner mina Barbapappa-kilon

I morgon blir det bröst och axlar fördelat på två pass. Ett på morgonen och ett på eftermiddagen. Jag är långt från min vanliga styrka men inte heller så svag som när jag på nytt kickade igång träningen. Så nu börjar den där fittighetsskänslan gradvis avta för att ersättas med att det känns kul eftersom jag ökar i styrka liksom att mitt mojo och jävlaranamma också ökar.

Kör nu hårt alla monsterdiggare! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2024-04-17 kl. 19:56.
Citera
2024-04-17, 21:50
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
RYGGPASS I ETT LUNCHINVADERAT GYM

Mitt planerat morgonpass blev ett par timmar framflyttat på grund av en jobbgrej som jag var tvungen att lösa på ett par timmar. Med en uppenbar nackdel: Det var galet mycket folk som tränade på sin lunch. Något slags (irriterande) rekord.

Men trots det blev 22 rätt bra set på strax under 30 minuter:

- Breda latsdrag, 4 set
- Sittande rodd, 4 set
- Latsdrag med smalt grepp, 4 set
- Masinrodd, 6 set
- Pullovers med hantel, 4 set

Just nu ligger jag runt 10-12 repetitioner för att i de sista seten köra 6-8 reps. Så snäppet tyngre än när jag drog igång för ett par veckor sedan. Så småningom kommer jag öka - men fortfarande variera med medelhögt på reps - antalet tyngre set med 4-6 repetitioner men det får vänta lite. Jag tar hellre det säkra för det osäkra för att undvika att skada mig.

I dag såg jag två saker som gjorde träningstekniskt ont i mig
1) Först en rätt klen, gråhårig men lite lätt segsenig gubbe (klockren för att vara i vägen på en 70-väg på cykel och iförd tajta, blanka kläder i lycra). Han tog min plats när jag var klar med mina breda latsdrag. Men höjde vikten rätt rejält. För att sedan börja gunga ned vikten som en galning. Då han hade stången mot bröstet, var det genom att han lutade sig så mycket bakåt och ned att han var parallellt med golvet. Väl nere i bottenläget, släppte han snabbt upp stången utan att hålla emot det minsta i den negativa fasen.

2) En grupp på 10-15 personer, mestadels kvinnor mellan 35-50 år, kör crossfit med stationer. En station är t-bar med hjälp av en vanlig stång inkörd i en hörna. Dvs inget stöd för bröstkorgen. När den kvinnliga instruktören visar hur de ska göra, drar hon noll och ingenting med armbågarna utan med biceps och det bara LÖS "där aktiveras knappt latsen över huvudtaget". Med resultatet att alla i gruppen sedan gjorde som hon. Ett par av dem gjorde dessutom alla fel man kan göra men den kvinnliga instruktörerna går förbi och skriker "Bra kämpat Leeeena! Så ska det se ut! Snyggt, precis så!" istället för att hjälpa Leeeeeena att utföra övningen med rätt och bra teknik. Skrämmande.

Yes! Barbapappa kan vara på väg bort!
I övrigt verkar det som att min långsamma, sega och giriga metabolism har kommit igång. Precis som vanligt har jag parkerat kring snudd på samma vikt i flera veckor utan att bli av med späck. Trots en minutiös insats av perfektion. Kaloriunderskott (jag väger allt jag äter), högt proteinintag, få men bra kolisar, periodisk fasta samt både styrkepass och rätt tung kardio. Men nu i morse var vågen snäll mot mig. Jag hoppas att det är mitt vanliga mönster och att jag nu sakta men säkert förbränner mina Barbapappa-kilon

I morgon blir det bröst och axlar fördelat på två pass. Ett på morgonen och ett på eftermiddagen. Jag är långt från min vanliga styrka men inte heller så svag som när jag på nytt kickade igång träningen. Så nu börjar den där fittighetsskänslan gradvis avta för att ersättas med att det känns kul eftersom jag ökar i styrka liksom att mitt mojo och jävlaranamma också ökar.

Kör nu hårt alla monsterdiggare! // Ivan

Känner igen det där på gymmet, tröttsamt att se folk som tränar fel, vikter är viktigast än rätt utförande. Och alltid fullt, jag är på ett privat gym men har lite motsatt nästan alltid tomt, svårt att ha nån som kan passa när man vill köra det extra, har frugan med som tränar men hon känner sig osäker att passa. Hon är ändå rätt stark då hon tävlat i fitness och håller sig i samma form som då.

Kul att metabolismen kommer igång nu för dig, jag har lite samma dilemma, denna veckan har jag stannat av men jag tror kroppen vänjer sig vid mitt nya intag av kcal och sen börjar det igen. BF har ändå rört sig nedåt för mig om än lite.
Mäter du BF? Jag har Withings body scan. jävligt bra men kostar nästan 5 lax
Citera
2024-04-18, 09:58
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinlab9999
Känner igen det där på gymmet, tröttsamt att se folk som tränar fel, vikter är viktigast än rätt utförande. Och alltid fullt, jag är på ett privat gym men har lite motsatt nästan alltid tomt, svårt att ha nån som kan passa när man vill köra det extra, har frugan med som tränar men hon känner sig osäker att passa. Hon är ändå rätt stark då hon tävlat i fitness och håller sig i samma form som då.

Kul att metabolismen kommer igång nu för dig, jag har lite samma dilemma, denna veckan har jag stannat av men jag tror kroppen vänjer sig vid mitt nya intag av kcal och sen börjar det igen. BF har ändå rört sig nedåt för mig om än lite.
Mäter du BF? Jag har Withings body scan. jävligt bra men kostar nästan 5 lax

Mitt förra gym var inte privat men nästan alltid snudd på folktomt och hade en grym maskinpark och ett överflöd av fria vikter. Till och med rätt tunga hantlar. Jag har heller ingen som passar men å andra sidan maxar jag aldrig så jag har inget större behov. Min "den ensamma vargen"-lösning är att istället köra dropset utan vila så jag till slut knappt darrar upp 10 kilo.

Ja, jag hoppas förbränningen börjar ta fart nu. Rent rationellt vet jag att jag ALLTID står still och trampar på samma ställe i 6-7 veckor. Trots att jag på förhand vet att det är så, känns - och är - det otroligt frustrerande.

Jag köpte en rätt avancerad och dyr våg som skulle mäta BF, vatten, muskler och benstomme. Men skiten krånglade från dag #1 och jag orkade inte hålla på med retur och skit. Men det går att räkna fram baklänges med hygglig precision. Om än inte exakt som med din Star Trek-scanner (nästan femtusen kronor?! Jeez
Citera
2024-04-18, 12:25
Medlem
IvanDF3s avatar
DET FÖRSTA, RIKTIGA BRA BRÖSTPASSET - ÄNTLIGEN!

Nu börjar det fan likna något! Visst, jag är en bra bit från min vanliga styrka och jävlaranamma men nu var det sjumilakliv i jämförelse för ett par veckor sedan. Jag ger mig själv 17 av 27 möjliga poäng på Ivan-skalan. Det blev 24 set som tog ganska exakt 42 minuter. Då räknar jag inte in uppvärmningen i pec-deck. I dag siktade jag på 4-6 reps i arbetsseten utom i kabelövningarna där jag låg runt 10-15 repetitioner.

Övningar
- Pec-deck, 5 set med 4-6 reps
- Sittande kryssdrag från nedersta trissorna (och snett upp mot taket) med bänken placerat en bit framför cable crossen, 4 set med 12-15 reps
- Flyes i cable crossen från översta trissorna, korsade armarna i slutläget, 5 set med 8-12 reps
- Snedbänk 20° i Smithmaskinen, 4 set och med 4-8 reps
- Maskinpressar med viktmagasin med sitsen högt upp så det tog på nedre delen av pecsen, 4 set x 6 reps
- Pec-deck: 4 dropset så jag max klarade 4-6 reps i varje set (även om det sista slutade på 3 darrande reps)

Leand and Hungry
I morgon ska jag väga in mig och konstatera en veckas framgång eller motgång så det blir "Leand and Hungry" som Maximus säger i filmen Gladiator. Även om jag unnar mig 80 gram ris (torrvikt) till lunchen som i övrigt består av 250 gram kycklingbröstfilé och broccoli. Det blir kycklingfilé också till middag men då bara med en sallad. Kommer svepa ett par protteshakes och kanske ett par ägg.

Blir en timmes kardio innan middagen. Känner jag mig rastlös ikväll så skiter jag i Netflix-soffan och drar till gymet för ett axelpass.

Och ni alla monsterdiggare, kör hårt nu! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2024-04-18 kl. 12:28.
Citera
2024-04-18, 20:21
Medlem
IvanDF3s avatar
DAGENS ANDRA PASS: AXLAR

Jag börjar få upp tempot igen och gradvis återvänder mitt vanliga jag. Nu blev det precis 26 set för axlarna på 44 minuter blankt.

Använde reversed Pec-deck som uppvärmning i pyramid och sedan blev det hard work:
- Reversed pec-deck, 5 set med med 12, 10, 8, 8 & 6 reps
- Sittande militärpressar i Smithmaskinen 4 x 6-8 reps
- Reversed pec-deck, 5 set där jag ökade repsen men sänkte vikten: 10, 12, 15, 20, 25 & 30 reps
- Liggande kryssdrag för baksida axel, 4 x 15 reps
- Axelpressar i maskin med viktmagasin, 4 set x 12-15 reps
- Reversed pec-deck, 4 set x 12 reps

Jag både störs och blir lite lätt orolig för en ny slags smärta i vänster axel men som jag efter lite googling tror beror på bicepmuskelfästet (känner även av det nedre fästet). Det skumma är att jag hade ingen som helst känning när jag tillfälligt avbröt all träning, har inte skadat mig under min gymfrånvaro men direkt när jag började träna på nytt, blossade den upp.

Högreps är relativt milt och snällt. Det är när jag går tyngre och med färre reps som den protesterar. Eller med andra ord: Jag får köra lättare och minst 12-15 repetitioner en tid framöver. Inte hela världen. Jag har alltid tyckt om att högreppa axlarna. I och för sig i kombination med riktigt tunga axelpressar. Men, men...

Jag har börjat tillåta mig lite mer mjölkprodukter. Anledningen är primärt att jag inte mår bra av det. Det har jag aldrig gjort. Inte ens som barn drack jag mjölk. Men gott är det! Som nu: 200 gram jordgubbskvarg med 50 gram hallon. Efter två gympass och en timmes kardio så tycker Ivan att Ivan var värt det. Ja, det tycker han

I dag ligger jag medvetet lite, lite lägre på kaloriintaget (eftersom jag väger in mig i morgon bitti). Så här summeras dagen:

Kcal: 1672
Kolhydrater: 85 gram = 21%
Protein: 167 gram = 40%
Fett: 72 gram = 39%

I morgon bitti väntar ben och röv. Lite beroende på energi och mojo kanske jag slänger in ett eftermiddagspass.

//Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2024-04-18 kl. 20:27.
Citera
2024-04-18, 21:20
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
Mitt förra gym var inte privat men nästan alltid snudd på folktomt och hade en grym maskinpark och ett överflöd av fria vikter. Till och med rätt tunga hantlar. Jag har heller ingen som passar men å andra sidan maxar jag aldrig så jag har inget större behov. Min "den ensamma vargen"-lösning är att istället köra dropset utan vila så jag till slut knappt darrar upp 10 kilo.

Ja, jag hoppas förbränningen börjar ta fart nu. Rent rationellt vet jag att jag ALLTID står still och trampar på samma ställe i 6-7 veckor. Trots att jag på förhand vet att det är så, känns - och är - det otroligt frustrerande.

Jag köpte en rätt avancerad och dyr våg som skulle mäta BF, vatten, muskler och benstomme. Men skiten krånglade från dag #1 och jag orkade inte hålla på med retur och skit. Men det går att räkna fram baklänges med hygglig precision. Om än inte exakt som med din Star Trek-scanner (nästan femtusen kronor?! Jeez

Ja men jag är en teknik nörd och som du säger man kan räkna fram ganska så exakt på andra sätt. Min våg tar även EKG (sinus rytm), nervbanor, artärernas skick osv. Och den är nog inte exakt men den har sett förändringar på artärerna sen jag kurat på men ligger på en bra nivå. Sen har jag Apple klocka med hälsa, sömn osv, förbränning... så jag har nog bra koll på mig själv... men en nörd för det går utan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in