BRÖST, LÖPNING OCH STICK
Jaha, då börjar vi om. Igen. Får bli en kortversion av det förra inlägget som bara gick upp i rök. Jag har varit ute och rest en vecka men nu, nu så ”I’m baaaack!” Som Jack Torrance skulle ha sagt.
Fyrade av kanske årets bästa bröstpass på lunchen. Intensivt, effektivt. Hade kort om tid så det blev HIT-systemet a’la Dorian Yates:
https://www.youtube.com/watch?v=Fgozdys9nc4&t=16s
Körde inte exakt samma övningar men samma principer. Utom i första övningen. Där blir det alltid pyramid och fler reps. Oavsett muskelgrupp. Det är rutin jag alltid använder mig (har för mig att Franco Columbu också gjorde det). Jag tror att det kan vara en delförklaring att jag så sällan har skadat mig på gymet. Totalt fyra övningar (när Kaptenens oljor kickar in blir det garanterat fler än så):
Bänkpress i snedbänk, ca 30 graders lutning
15, 12, 10, 8, 7 & 6 reps i pyramid. I de två sista körde jag på 80 resp. 90 kilo.
Sittande bröstpress i maskin med fria vikter (man lyfter på plattor på sidan likt på en benpress)
3 x 80 kilo. Hur många reps i seten? Vet inte, bara matade på tills jag inte ens orkade göra 1/3-dels reps. Jag minns inte för jag fick stjärnfall på ögonvitorna men jag tror jag satte 4 strikta och prydliga reps i sista setet. Eller om det var 5 repetitioner.
Pecdec
3 x 40 kilo och maximala antalet reps i varje set. Snart ska jag återigen vara uppe på fullt viktmagasin (60 kg). Blev rejält mör här. Återigen; vet inte hur många repetitioner det blev. Jag bara matade och matade och försökte komma förbi den brännande känslan och viskningarna om att ge upp.
Sittande bröstpress i en annan maskin, den här med viktmagasin
3 set x max. Den här tar lite annorlunda och jag har börjat favorisera den som avslutningsövning. För det är lätt att mosa ut det allra sista och det går snabbt att ändra vikten. Den har ett annat glid som gör att vikterna på något sätt väger mindre. Så i det första setet drog jag i väg oväntade 10-12 reps så jag flyttade pinnen rejält nedåt och körde sedan skiten ur pecsen. Var lätt yrslig när jag reste mig och det susade i öronen. Älskar det. Då vet man att man tagit ut sig rejält.
Sen var det dags att skynda till videomötet. När det var avklarat snörade jag på mig löparskorna och drog ut på en 40 minutersjogg i skogen. Tog det lugnt. Eller rättare sagt: Jag orkar inte mer än att ta det just lugnt. Inte så konstigt efter det där bröstpasset. Men det var skönt och flöt på bra. Även om jag fick gå upp för en av de mest överjävliga uppförsbackarna (det är mer ett berg än en backe. Ett vidrigt jävla berg, faktiskt).
Middagen bestod av nasi goreng på fläskfärs och strimlad vitkål samt färsk ingefära, vitlök och chili + cayennepeppar, koriander och en hint curry. 5 hela ägg. 3 stekta och strimlade som tillbehör, 2 råa ägg som fick gå nere i gorengen.
För någon timme sedan satte jag både testo, mast och EQ. Eftersom jag kör testot e10d så blir varannan gång bara mast och EQ. Fick en sådan där liten blåmärkesbula av testosticket. Det händer sällan. Men nu har det nästan helt gått ned. Undrar vad det beror på, någon som vet?
Får roa mig med att googla det senare.
Men nu först blir det soffan och Netflix. Kan rekommendera nya miniserien ”Clickbait”!
//Ivan