2024-11-14, 10:42
Medlem
IvanDF3s avatar
ETT MORGONPASS FÖR BICEPS & MAGE...

...som var långt ifrån min vanliga nivå. Jag var oändligt trött och kände mig loj och energifattig. Men jag genomförde passet på en - antar jag - helt ok nivå (det hade varit ett riktigt bra pass för många andra) på 30 minuter. Jag försöker mig nu på att sluta dricka kaffe och helt strypa koffeinet. Jag tror att det var det som spökade i morse. Om det slår så här på mina passet kommer jag inte sluta dricka kaffe. Däremot ska jag hålla mig borta från light-läsk (som jag älskar djupt och innerligt).

Övningar
Ab Crunch-maskin: 4 x 15
Biceps curls i Dual Adjustable Pulley*: 4 x 10
Scott curl i maskin: 20, 15, 13, 10
Koncentrationscurls: 4 x 12

En ny favoritövning!
*) Vet inte vad den här maskinen kallas på svenska men det är som en miniatyr av en cable cross där trissorna sitter på ca 150 cm avstånd. Nu satte jag dem längst ned, klev fram 2 meter med ryggen åt maskinen och hade armarna maximalt bakom ryggen i startläget. Jag upptäckte den via (rätt fantastiska) Jeff Nippard som rankade den som Kungen av Bicepsövningar, bland annat pga ens biceps stretchas maximalt i startläget.

Bananas!
Jag har en kundmiddag i kväll så jag struntar i att räkna kalorier. Däremot håller jag mitt energiintag lågt fram tills dess med fokus på proteinshakes och en ProPud (aldrig testat) i smaken Caramel Glazed Bananas.

Långa ben, långa armar
I går var jag lite inne på att klämma in ett benpass i eftermiddag men jag tror jag hoppar det. Förutom att jag har en snårig kalender så vill jag inte stressa igenom just benpasset. Jag är begåvad med långa armar och: långa ben och högt muskelfäste på mina vader. 2024/2025 är de prio för mig. Förresten, det kommer de nog alltid få vara.

Kört hårt! / /Ivan
Citera
2024-11-14, 12:41
Medlem
IvanDF3s avatar
ATT FÅ OCH SE RESULTAT PÅ ETT HELT NYTT VIS

När jag tidigare lade på mig muskelmassa, blev jag mer starkeman-biffig. Eftersom jag hade hade ett lager av fett över mina muskler. Jag såg muskulös och grov ut men utan vare sig separationer eller detaljer. Men nu, 22-23 kg lättare, är det en helt annan sak. Och det är rent ut sagt så j*vla roligt! För nu får jag synliga belöningar för den insats jag dagligen gör på gymet.

Jag upptäckte det så sent som i går kväll. Jag tog en handspegel och kollade in min rygg bakifrån och blev förbluffad över vilken skillnad knappt två månaders träning har gjort. Då ska man komma ihåg, att de första veckorna var det snudd på rehab-träning. Lätta vikter, många repetitioner. För att vänja min kropp vid det kommande, tyngre arbetet (där jag är nu).

Nu kan jag se hur jag blivit mer muskulös och de olika musklerna visar sig så tydligt att jag raskt googlade fram en anatomikarta för att se vad som var vad. Alltså, jag kan de flesta musklerna och vet direkt vilken muskel som har ett visst latinskt namn. Men nu kunde jag se min egen rygg som en sådan där illustration med namnet på muskeln och pilar till var de sitter.

Så himla kul och en stor sporre och morot för min insats de närmsta 7 månaderna (har den 12/6 som något slags slutmål för Beach 2025). Men jag fortsätter så klart vidare in i sommaren.

//Glad Ivan
Citera
2024-11-14, 19:33
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF3
ATT FÅ OCH SE RESULTAT PÅ ETT HELT NYTT VIS

När jag tidigare lade på mig muskelmassa, blev jag mer starkeman-biffig. Eftersom jag hade hade ett lager av fett över mina muskler. Jag såg muskulös och grov ut men utan vare sig separationer eller detaljer. Men nu, 22-23 kg lättare, är det en helt annan sak. Och det är rent ut sagt så j*vla roligt! För nu får jag synliga belöningar för den insats jag dagligen gör på gymet.

Jag upptäckte det så sent som i går kväll. Jag tog en handspegel och kollade in min rygg bakifrån och blev förbluffad över vilken skillnad knappt två månaders träning har gjort. Då ska man komma ihåg, att de första veckorna var det snudd på rehab-träning. Lätta vikter, många repetitioner. För att vänja min kropp vid det kommande, tyngre arbetet (där jag är nu).

Nu kan jag se hur jag blivit mer muskulös och de olika musklerna visar sig så tydligt att jag raskt googlade fram en anatomikarta för att se vad som var vad. Alltså, jag kan de flesta musklerna och vet direkt vilken muskel som har ett visst latinskt namn. Men nu kunde jag se min egen rygg som en sådan där illustration med namnet på muskeln och pilar till var de sitter.

Så himla kul och en stor sporre och morot för min insats de närmsta 7 månaderna (har den 12/6 som något slags slutmål för Beach 2025). Men jag fortsätter så klart vidare in i sommaren.

//Glad Ivan
Härligt kompis. Blir glad för din skull. Jag känner igen mig i mycket (du är ju på nått sätt min twin på fb) men minns senast vad sköterskan sa på kliniken där jag opererade mig att det är inte ofta vi har en bodybuilder för operation. Jag ser det inte själv då jag ofta är så självkritisk men man får ibland stanna upp och se fan jag är nog vältränad💪 Har även fått denna text i 1177 journal så 2 bekräftelser. Jag har också just nu en jävla motivation att nå beach 2025 och vi får motivera varandra för det kan komma motgångar på resan🤔.
Citera
2024-11-14, 19:44
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinlab9999
Härligt kompis. Blir glad för din skull. Jag känner igen mig i mycket (du är ju på nått sätt min twin på fb) men minns senast vad sköterskan sa på kliniken där jag opererade mig att det är inte ofta vi har en bodybuilder för operation. Jag ser det inte själv då jag ofta är så självkritisk men man får ibland stanna upp och se fan jag är nog vältränad💪 Har även fått denna text i 1177 journal så 2 bekräftelser. Jag har också just nu en jävla motivation att nå beach 2025 och vi får motivera varandra för det kan komma motgångar på resan🤔.

Stort tack
Likewise: Känns som vi känner igen oss i varandra i det mesta!

Om de säger så och skriver det i journalen så är du grov som satan. Wow!
Jag har också en jävla motivation för att nå Beach 2025 men precis som du säger, det mesta går ofta i vågor så det är grymt att vi kör samma kurupplägg, tycker och tänker lika = perfekt läge att motivera varandra!
Citera
2024-11-14, 22:15
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
Stort tack
Likewise: Känns som vi känner igen oss i varandra i det mesta!

Om de säger så och skriver det i journalen så är du grov som satan. Wow!
Jag har också en jävla motivation för att nå Beach 2025 men precis som du säger, det mesta går ofta i vågor så det är grymt att vi kör samma kurupplägg, tycker och tänker lika = perfekt läge att motivera varandra!
Haha grov som satan vet inte jag men när nån säger bodybuilder tänker jag alltid på dorian yates och tänker att det är en bodybuilder i mina ögon och det kanske inte är rätt jämfört…
Japp vi kommer att greja målet nästa år💪 motivatorerna
Citera
2024-11-15, 14:48
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Haha grov som satan vet inte jag men när nån säger bodybuilder tänker jag alltid på dorian yates och tänker att det är en bodybuilder i mina ögon och det kanske inte är rätt jämfört…
Japp vi kommer att greja målet nästa år💪 motivatorerna

Men vi kan ju alltid börja kalla dig för Doris (Janson)?

*thi-hi*
Citera
2024-11-15, 15:08
Medlem
IvanDF3s avatar
TUNGT, KOMPAKT BRÖSTPASS

I dag stod egentligen ben på schemat. Men på väg till gymet skrek pecsen höger och övertrumfade underkroppen. Det blev ett effektivt pass som jag trodde pågick längre än vad det faktiskt gjorde (29 minuter). I min nya rutin använder jag en köttarövning som jag försöker krama ut maximalt. I det här fallet press i maskin med fria vikter.

Övningar
Sittande flyes, händerna upp mot taket: 20, 15, 15 & 15 (pyramid här, sista setet: bly)
Maskinpressar med fria vikter: 15, 11, 7, 6, 4, 5, 9 resp. 14 repetitioner (pyramid + dropset)
Pec deck: 10, 8, 7 & 6 (pyramid, samtliga tre sista var tunga satan)
Maskinpressar för övre bröst med viktmagasin: 4 x 10-12 i pyramid, slutade med 90 kg (helt slut)

Kommentarer
I de sittande flyesen, placerar jag en bänk framför mitt gyms cable cross och sedan sänker jag ned trissorna så de hamnar närmast golvet. Med armarna bakom bänken - och grym stretch i pecsen - för jag upp armarna och ser till att korsa händer i slutfasen. Det sista lilla detaljen gör att det nyper till. Duktigt. I maskinpressarna blev det 30 kg, 60 kg, 80 kg, 90 kg, 80 kg, 60 kg och 30 kg. Jag var lite vek i dag i den här övningen men jag skiter i vikterna så länge jag vet att mina muskelfibrer trasas sönder.

Ett riktigt bra, tungt pass och jag börjar närma mig min vanliga effektivtet. Det märks om inte annat på att jag tror att passen har pågått längre än vad de faktiskt gör.

YES! EN DRÖMVIKT ÄR UPPNÅDD. ELLER SNARARE NEDNÅDD!.evilgrin39:
I dag nådde jag ett magiskt mål på vågen. I dag vägde jag in på exakt 30 kg mindre fett än när jag var som mest Barbapappa. 30 kilo! Det är inte klokt. I dag har jag unnat mig en kolhydratsdag inklusive en lussebulle i morse (torr som en skorpa = tack Pressbyrån), pasta till lunch, två syltgrottor till fikat (jag äter annars aldrig fikabröst) och just väljer jag mellan en krämig kantarellpasta eller en köttbit, beasås och pommes. Just nu är det fördel kött.

Over and out! // Lätt(ad) Ivan

Ps. Kört hårt, satan! Ds.
Citera
2024-11-15, 16:43
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
TUNGT, KOMPAKT BRÖSTPASS

I dag stod egentligen ben på schemat. Men på väg till gymet skrek pecsen höger och övertrumfade underkroppen. Det blev ett effektivt pass som jag trodde pågick längre än vad det faktiskt gjorde (29 minuter). I min nya rutin använder jag en köttarövning som jag försöker krama ut maximalt. I det här fallet press i maskin med fria vikter.

Övningar
Sittande flyes, händerna upp mot taket: 20, 15, 15 & 15 (pyramid här, sista setet: bly)
Maskinpressar med fria vikter: 15, 11, 7, 6, 4, 5, 9 resp. 14 repetitioner (pyramid + dropset)
Pec deck: 10, 8, 7 & 6 (pyramid, samtliga tre sista var tunga satan)
Maskinpressar för övre bröst med viktmagasin: 4 x 10-12 i pyramid, slutade med 90 kg (helt slut)

Kommentarer
I de sittande flyesen, placerar jag en bänk framför mitt gyms cable cross och sedan sänker jag ned trissorna så de hamnar närmast golvet. Med armarna bakom bänken - och grym stretch i pecsen - för jag upp armarna och ser till att korsa händer i slutfasen. Det sista lilla detaljen gör att det nyper till. Duktigt. I maskinpressarna blev det 30 kg, 60 kg, 80 kg, 90 kg, 80 kg, 60 kg och 30 kg. Jag var lite vek i dag i den här övningen men jag skiter i vikterna så länge jag vet att mina muskelfibrer trasas sönder.

Ett riktigt bra, tungt pass och jag börjar närma mig min vanliga effektivtet. Det märks om inte annat på att jag tror att passen har pågått längre än vad de faktiskt gör.

YES! EN DRÖMVIKT ÄR UPPNÅDD. ELLER SNARARE NEDNÅDD!.evilgrin39:
I dag nådde jag ett magiskt mål på vågen. I dag vägde jag in på exakt 30 kg mindre fett än när jag var som mest Barbapappa. 30 kilo! Det är inte klokt. I dag har jag unnat mig en kolhydratsdag inklusive en lussebulle i morse (torr som en skorpa = tack Pressbyrån), pasta till lunch, två syltgrottor till fikat (jag äter annars aldrig fikabröst) och just väljer jag mellan en krämig kantarellpasta eller en köttbit, beasås och pommes. Just nu är det fördel kött.

Over and out! // Lätt(ad) Ivan

Ps. Kört hårt, satan! Ds.
Jävlar 30 kg ned. Stort grattis jag vet hur det känns att lyckas då vi är lika här med. Har du fler kilon ner eller är du nu på din vikt du vill stanna på eller bygga vidare på? Kör på kött det hade jag valt💪
Citera
2024-11-15, 17:19
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Jävlar 30 kg ned. Stort grattis jag vet hur det känns att lyckas då vi är lika här med. Har du fler kilon ner eller är du nu på din vikt du vill stanna på eller bygga vidare på? Kör på kött det hade jag valt💪

Tack kompis! 30 kg ned är mot när jag var som mest Barbapappa. 24 kg ned sedan 1:a februari. Jag tror jag har ca 2-3 kg att skala bort för att bli av med sista sladdret. Jag vill göra det bara för att komma i mitt livs bästa form (eller delad förstaplats). Nu är det extra pepp i och med att jag har lyckats med något som jag kämpat med i så många år.

Precis som du har gjort.
Om vi slår ihop alla kilon vi blivit av med, det blir ett gäng smörförpackning á 500 gr

Kött det blev. Så galet sugen på det. Köpte mig en fin, marmorerad entrecote och så blir det pommes och beasås och lite ostbågar cruncherz flamin' hot. Och med lite menar jag lite för jag spar det mesta till barnen.

Trevlig helg!
Citera
2024-11-15, 18:12
Medlem
twinlab9999s avatar
Citat:
Tack kompis! 30 kg ned är mot när jag var som mest Barbapappa. 24 kg ned sedan 1:a februari. Jag tror jag har ca 2-3 kg att skala bort för att bli av med sista sladdret. Jag vill göra det bara för att komma i mitt livs bästa form (eller delad förstaplats). Nu är det extra pepp i och med att jag har lyckats med något som jag kämpat med i så många år.

Precis som du har gjort.
Om vi slår ihop alla kilon vi blivit av med, det blir ett gäng smörförpackning á 500 gr

Kött det blev. Så galet sugen på det. Köpte mig en fin, marmorerad entrecote och så blir det pommes och beasås och lite ostbågar cruncherz flamin' hot. Och med lite menar jag lite för jag spar det mesta till barnen.

Trevlig helg!
Barbastark nu 😊. Galet jag vägde idag 81 och har då gått ner 40 kg sen januari. Vi har tillsammans mördat 1 person 🤔. Nu kommer jag börja bromsa vid 79 och stabilisera runt den siffran för att se vad det slutar. Det sista sladdret tog jag ju med kniven men har mycket vätska i operationsområdena magen, röv, kärlekshandtagen och bröst.
Starkt att du kan spara ostbågar. Mina ungar hade blivit utan 😂
Citera
2024-11-15, 19:06
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Barbastark nu 😊. Galet jag vägde idag 81 och har då gått ner 40 kg sen januari. Vi har tillsammans mördat 1 person 🤔. Nu kommer jag börja bromsa vid 79 och stabilisera runt den siffran för att se vad det slutar. Det sista sladdret tog jag ju med kniven men har mycket vätska i operationsområdena magen, röv, kärlekshandtagen och bröst.
Starkt att du kan spara ostbågar. Mina ungar hade blivit utan 😂

Minus 40 kg är såå imponerande. Grym du är!

"Mina ungar hade blivit utan" - Hahahahaha!
Citera
2024-11-17, 06:46
Medlem
IvanDF3s avatar
EN FRÅGA OM FYSIK

Alltså inte som ämnet vi hade i skolan. Även om jag hade betydligt mer begåvning i det ämnet (vi snackar motsvarande SM-Guld i BB) än framgång i att se ut som Dorian Yates.

Fast det skulle jag inte vilja även om han är Dorian, liksom. Apropå det, har du/ni någon fysik som ni ser som ett slags mål?

Jag själv har mer dragit åt att jag vill ha en relativt slank fysik. Dvs inte bli så blockig att det blir svårt att handla kläder i vanliga butiker. Att få plats med axlarna i en kavaj eller skjorta i storlek L/XL. En fråga som ofta återkommer genom åren, är om man föredrar Brad Pitts fysik i Fight Club vs Troja. I dag skulle jag svara någonstans mitt emellan. På många vis, kan jag se en typ av fysik som man ibland ser i filmer som optimal. Det är när en skådis helt klart i skjorta och byxor ser ut att vara i bra form. Men så kommer någon slags avklädd scen och man reagerar "Men helvete vilken fysik!". Det är något jag eftersträvar.

Nu 30 kilo lättare är jag just slank. För att inte säga bening och spinkig. Knotig. Jag vet att jag inte är det rent rationellt - jag väger ändå 90 kg till mina 185 cm - men jämför jag med när jag var som biffigast (nåja) är det rätt stor skillnad. Twinlab9999 har sett 1 år gamla bilder på mig vs kort som jag tog för 3 veckor sedan. Han får bli mina objektiva ögon. Sen ser man alltid mindre ut på bild, inte sant? De säger att en tv-kamera lägger på 10 kilo i bild. Det verkar som motsatsen gäller för muskler

Nu på förmiddagen väntar ett överkroppspass. Fast jag egentligen skulle jag köra ben. Men jag är så sugen på att smiska antingen rygg eller axlar. Och det kommer jag göra. Det är inte hela världen om jag istället tränar ben i morgon bitti.

Kör hårt - det ska jag göra! // Ivan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in