2022-01-13, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hanna Kebinger sköt rent igår och kom på 66:e plats, men du menar att i OS så kan det räcka till vinst eller i alla fall pallen för Hanna Kebinger?

Du har inte läst vad jag skrivit. OS och VC är helt olika lopp, helt olika tävlingar. Många kommer att ha helt andra formtoppar än vad de har nu. Kebinger kanske inte är en av dessa men det återstår att se..

Kineserna skjuter som gudar..vem vet vilken åkform de har om 3 veckor..Björndalen tränar Kina..

Håll koll på Fangming Cheng i OS..12:a förra helgen..

Vitryssland blir farliga..
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-13 kl. 15:19.
Citera
2022-01-13, 14:51
Bannlyst
Sebastian och Martin åker alldeles för snabbt..2 bom var..alla vet vad 2 bommar innebär i sprint ..inga pallplatser.

Stressigt, dumt..och orutinerat.

Inga bra tecken inför OS om man inte kan vara mer taktisk, mer kylig.

6 bom för 3 svenskar..i Ruhpolding är skitdåligt.
Skyttet är alldeles för dåligt inför OS.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-13 kl. 15:28.
Citera
2022-01-13, 16:00
Bannlyst
Johanna Skottheim- Stina Nilsson- Mona Brorsson- Anna Magnusson

Helt rätt uttagning! Skottheim får chansen att visa upp sig om hon skall med till OS, Stina får köra första VC- loppet..Mona får ännu en chans att skjuta fullt i stående.
Citera
2022-01-13, 18:24
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Sebastian och Martin åker alldeles för snabbt..2 bom var..alla vet vad 2 bommar innebär i sprint ..inga pallplatser.

Stressigt, dumt..och orutinerat.

Inga bra tecken inför OS om man inte kan vara mer taktisk, mer kylig.

6 bom för 3 svenskar..i Ruhpolding är skitdåligt.
Skyttet är alldeles för dåligt inför OS.

De borde kolla lite statistik. Då skulle det gå mycket bättre. Framförallt om de bommade mindre. Statistiskt vinner alltid den som åker snabbast och skjuter bäst har jag märkt...
Citera
2022-01-13, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
De borde kolla lite statistik. Då skulle det gå mycket bättre. Framförallt om de bommade mindre. Statistiskt vinner alltid den som åker snabbast och skjuter bäst har jag märkt...

Fast Martin och Sebbe åkte snabbast fram till 2:a skjutningen.. så det stämmer inte..

Den som åker så snabbt att han kan hantera alla skjutningar på ett sätt så att man kan ge det lilla extra på slutvarvet..han/hon vinner.
Citera
2022-01-13, 20:27
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Fast Martin och Sebbe åkte snabbast fram till 2:a skjutningen.. så det stämmer inte..

Den som åker så snabbt att han kan hantera alla skjutningar på ett sätt så att man kan ge det lilla extra på slutvarvet..han/hon vinner.

Jag var ironisk...
Citera
2022-01-13, 20:30
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Johanna Skottheim- Stina Nilsson- Mona Brorsson- Anna Magnusson

Helt rätt uttagning! Skottheim får chansen att visa upp sig om hon skall med till OS, Stina får köra första VC- loppet..Mona får ännu en chans att skjuta fullt i stående.

3 Klåpare och en som kör som sirap..kan bli intressant imorgon.
Citera
2022-01-13, 21:21
Medlem
Angående åktider... Hur fungerar det vad gäller straffrundor?
Jag förstår att man räknar bort den tiden, men har vi nåt hum om hur mycket en straffrunda (eller flera) kostar i form extra sträcka att åka och därmed ökad trötthet?
Får man åka flera straffrundor torde det påverka tröttheten såtillvida att man håller en lägre medelhastighet under åkningen som helhet?
Citera
2022-01-13, 21:39
Bannlyst
[quote=beitos|78693589]Angående åktider... Hur fungerar det vad gäller straffrundor?
Jag förstår att man räknar bort den tiden, men har vi nåt hum om hur mycket en straffrunda (eller flera) kostar i form extra sträcka att åka och därmed ökad trötthet?
Får man åka flera straffrundor torde det påverka tröttheten såtillvida att man håller en lägre medelhastighet under åkningen som helhet?[/QUOTE

Martin och Sebbe åkte 300 m extra genom sina straffrundor och förlorar 45 sekunder på det samt ett antal sekunder på slutrundan pga minskad hastighet relaterat till ökad trötthet.
Citera
2022-01-13, 22:46
Avslutad
[quote=Hankypanky14|78693846]
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Angående åktider... Hur fungerar det vad gäller straffrundor?
Får man åka flera straffrundor torde det påverka tröttheten såtillvida att man håller en lägre medelhastighet under åkningen som helhet?[/QUOTE

Martin och Sebbe åkte 300 m extra genom sina straffrundor och förlorar 45 sekunder på det samt ett antal sekunder på slutrundan pga minskad hastighet relaterat till ökad trötthet.

Vad jag noterat är att typ alla som åker in i straffrunda åker snabbt som fan för att få det överstökat för att sedan slå av på takten och åka i vanligt tempo resten av varvet. Just den tempohöjningen kan ju inte vara så fördelaktig?
Citera
2022-01-13, 22:50
Medlem
Citat:

Man kan ju utrycka det på ett annat sätt och som har gällt i urminnes tider

Den som är bäst för dagen vinner................
Citera
2022-01-13, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Man kan ju utrycka det på ett annat sätt och som har gällt i urminnes tider

Den som är bäst för dagen vinner................

Nja, ex en sent startande åkare som har otur med vind och nysnö kan ju rent teoretiskt vara bäst prestationsmässigt utefter rådande omständigheter, men kan se sig besegrad av några som haft tur med vädret under dagen. Så nej, bäst vinner inte alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in