2022-01-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För mindre än en vecka sedan var det minsann färre muddiga meningar och resultatfloskler:

Går fort i både hockey och skidskytte nu för tiden.

Åtminstone för folk som har vett att ändra åsikt om förusättningarna för åsikt ändras.
Det är ingen nackdel,det vill jag poängtera.Det är tvärtom en styrka,men jag tror inte att du begriper dylikt sunt förnuft.Du missade dock det viktigaste..Stina Nilsson fortsatt till OS.
Bra skidor Sverige hade igår förresten?
Märkligt,då alla körde fristil och alla därmed borde haft samma material enligt dig.
Fort gick det..för svenskorna.
Citera
2022-01-13, 10:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Efter att tillfälligt ha lånat ut titeln som snabbaste skidåkaren till Braisaz-Bouchet så tog Elvira tillbaka titeln i och med gårdagens sprint. Elvira är nu snabbast (-5.77%) före Brasiaz-Bouchet (-5.65%) och Hanna (-4.75%). Därefter Sola (-4.27%), Herrmann (-4.13%), Röiseland (-4.06%), Eckhoff (-4.03), Preuss (-3.92%), Simon (-3.69%) och Bescond (-3.48). I och med den svagare skidåkning de två senaste loppen så tappar Stina en del men hon är fortfarande tredje snabbaste svenska på 17 plats (-2.96%). Brorsson 20:e (-2.71%) och Persson 21:a (-2.60%). Så fem svenskor topp-21, trots nedtränad form efter jul- och nyårsuppehållet. Noterbart att Herrmann så sakteligen börjar komma igång med allt bättre åkfart.

Skyttemässigt ligger svenskorna inte bra till, Elvira är faktiskt den som har bäst träffprocent (84.44%) strax före Magnusson och Brorsson. Tittar man i toppen så är det flera kinesiskor som är väldigt bra skyttar, bla Meng (95%) och Chu (92.86%). I skyttetid är Hanna riktigt snabb, fjärde snabbaste skytten med 25 sekunder. Även när det gäller range time så Hanna bland de snabbaste som sjua med 46.9 sekunder.
Citera
2022-01-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Kan aldri tenke meg at trenerne har tillit til Skottheim når det kommer til OL stafett. Hun klarte ikke presset med å gjøre det godt i WC, hvordan skal hun klare presset med å være gull favoritt i OL?

Tror inte det har med press att göra - hon är helt enkelt inte tillräckligt bra just nu. Jag tror att landslagsledningen har ganska hög tillit till Skottheims förmåga att skjuta ner prickar och hålla nerverna i styr även när det hettar till. Det är väl anledningen till att de än så länge hållit en plats öppen (huruvida den verkligen är öppen kan möjligen diskuteras). Problemet är snarare att hon tappat all fart under skidorna. Skulle Johanna hitta åkformen igen är hon väl i klass med Linn, Mona och Anna och i mina ögon ett av de pålitligare alternativen för en stafettsträcka. Men det kommer inte hända den här säsongen.
Citera
2022-01-13, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Kan aldri tenke meg at trenerne har tillit til Skottheim når det kommer til OL stafett. Hun klarte ikke presset med å gjøre det godt i WC, hvordan skal hun klare presset med å være gull favoritt i OL?

Vad är alternativen?

Mona Brorsson som sköt bort Sverige i mixed och damstafetten ( som dock räddades upp av Hanna och Anna) i OS 2018. Dessutom skjutit straffrundor i damstafett senast hon var med..och har hjärnspöken i sista stående skjutning sedan många år tillbaka). Mona kommer inte klara trycket i en OS- stafett.

Mona sköt 2 straffrundor på sin 1:a sträcka i mixed 2018. Växlade 1.53 min efter och Sverige slutade 11:a.

I damstafetten i OS 2018 växlade Mona 1.30 min efter sin 2:a sträcka efter enormt svajigt skytte. Hade 6 extraskott.

I damstafetten i år i Östersund sköt Mona 2 straffrundor efter att ha kollapsat i stående skjutning.

Mona utstrålar dåligt självförtroende och har gjort under många år. Hon räddas upp flera ggr av sina lagkamrater när hon kollapsar. Hade jag varit lagkamrat hade jag aldrig velat köra med Mona i någon form av stafett förrän hon visat sina lagkamrater att hon kan klara av avgörande skjutningar.

Stina Nilsson som aldrig kört en VC-stafett innan. De senaste tävlingarna, 6 bom i sista 2 serierna i Pursuit ..och 4 bom i sprinten igår. Stina är inget alternativ i en damstafett.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-13 kl. 11:32.
Citera
2022-01-13, 11:47
Bannlyst
Om inte Mona B klarar av att skjuta fullt i Ruhpolding..som har den lättaste skjutvallen i VC..och en skjutvall som Mona tränat många ggr då Pichler ofta tog skidskyttarna till sin hemstad för träning.

Igår var det 24 som sköt fullt och om Mona inte gör det då lär hon aldrig göra det.

Stina sköt nog första gången i Ruhpolding vilket man kan ha lite i åtanke i själva utvärderingen. Dock vindstilla och ingen svår ingång till stadion.

Man måste ta i beaktning att tävlingen i Ruhpolding är så långt man kan tänka sig om man jämför med OS- banan. I OS kör man på 1700 m höjd, ganska mycket vind, konstsnö ( blandat med sand).

Det kan som kan liknas är väl tävlingarna i Antholz som också går på hög höjd. Kommer att vara helt andra tävlingar i Kina.

Vilka trivs på hög höjd? Vilka skjuter bäst med lite högre puls?

Detta måste man ta i beaktning när man tar ut laget. På så sätt betyder tävlingen i Ruhpolding väldigt lite. För om 3 veckor börjar 2:a fasen under säsongen med helt nya förutsättningar. Med andra åkare som kommer att blanda sig i leken. Kom ihåg att alla åkare som är med har haft dessa tävlingar i sikte under många år, flera har haft OS där säsongens formtopp skall infinna sig.

Många kommer att åka snabbare än de tidigare gjort..några av dessa kommer att skjuta riktigt bra..och blanda sig i medaljstriden.

Som jag skrivit innan så måste både damerna och herrarna skjuta bättre än de gjort tidigare under året för marginalerna kommer att vara ännu mer tightare i OS än i VC..
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-13 kl. 11:49.
Citera
2022-01-13, 12:26
Medlem
FNLSs avatar
Blir inte många stafettlag om man bara får välja på de 24 som sköt fullt igår
Citera
2022-01-13, 12:42
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Åtminstone för folk som har vett att ändra åsikt om förusättningarna för åsikt ändras.
Det är ingen nackdel,det vill jag poängtera.Det är tvärtom en styrka,men jag tror inte att du begriper dylikt sunt förnuft.Du missade dock det viktigaste..Stina Nilsson fortsatt till OS.
Bra skidor Sverige hade igår förresten?
Märkligt,då alla körde fristil och alla därmed borde haft samma material enligt dig.
Fort gick det..för svenskorna.
Koklockan är kalibrerad på annat vis denna vecka, det var bara det jag noterade. En sak att byta åsikt, en annan att med emfas gasta över flera inlägg om hur diverse "orakel" blundar för självklarheter för att sedan utan ett uns självkritik (men med en nypa av den sedvanliga självgodheten) bara dagar senare konstatera att det finns en liten möjlighet, utan att särskilt mycket har förändrats. Är det sistnämnda vad du kallar för sunt förnuft saknar jag det nog och det är i så fall ingenting jag sörjer.

Om inte annat vore det klädsamt med en ursäkt till frankkk, som gång efter annan levererar läsvärda inlägg och nyktra analyser i denna och andra sportforumdelar, från din sida.

Vad gäller valla i fristil har jag aldrig påstått att det inte kan finnas skillnader, att jag skulle ha gjort så är bara inbillning från din sida.
Citera
2022-01-13, 13:29
Bannlyst
Som jag skrivit innan så är statistiken för svenska skyttar inte bra. De åker snabbare än förra året men skjuter sämre.

På hög höjd är det svårare att återhämta sig så man kommer in med högre puls till skjutvallen. Har man då inte ett stabilt skytte att luta sig tillbaka på så kan det lätt bli några fler bom än normalt..

Hanna Öberg åker jättesnabbt fram till första tidskontrollen.. kommer in i ledning till vallen..skjuter 1 bom..måste stressa lite extra för att hon åkt 150 m mer i straffrundan..samt ca 23 s..kommer in till stående med lite högre puls..missar ännu en bom..och vips så har hon åkt ca 45 s mer i straffrundan..och har 300 m mer i benen inför slutvarvet.

Hanna är i väldigt bra åkform men man får inte så mycket för det om man inte åker kontrollerat utan måste stressa. Blev en hygglig placering igår.

I OS måste man åka smart för det är antal bom som kommer att vara helt avgörande i slutänden. I VC kan man ha någon bom extra och ändå ibland vara med och fightas däruppe men inte i OS.
Citera
2022-01-13, 13:29
Medlem
Citat:
Koklockan är kalibrerad på annat vis denna vecka, det var bara det jag noterade. En sak att byta åsikt, en annan att med emfas gasta över flera inlägg om hur diverse "orakel" blundar för självklarheter för att sedan utan ett uns självkritik (men med en nypa av den sedvanliga självgodheten) bara dagar senare konstatera att det finns en liten möjlighet, utan att särskilt mycket har förändrats. Är det sistnämnda vad du kallar för sunt förnuft saknar jag det nog och det är i så fall ingenting jag sörjer.

Om inte annat vore det klädsamt med en ursäkt till frankkk, som gång efter annan levererar läsvärda inlägg och nyktra analyser i denna och andra sportforumdelar, från din sida.

Vad gäller valla i fristil har jag aldrig påstått att det inte kan finnas skillnader, att jag skulle ha gjort så är bara inbillning från din sida.

Aha..forumets grandmaster snicksnack i farten igen?
Det roar mig.
Vad gäller ditt sista påstående så är det ju en direkt lögnaktig efterhandskonstruktion från din sida.
En vettig frågeställning om varför det är så att skidskyttarna komparatibelt har bättre under laggen än vad längdåkarna har möttes av uberdryg kommentar från din sida att det skulle handla om att man måste lägga på lite eller lite mera fäste vid klassisk skidåkning och att detta skulle förklara alltihop..givetvis så trodde oraklet ifråga,du med andra ord,att det bara är Ni som fattar att det är skillnad i vallning klassiskt jämfört med fristil.
När det felaktiga i detta påpekades,det sammantaget felaktiga..så kneps det käft.
Nu påstår du helt plötsligt att det verkligen föreligger så att det är skillnad ÄVEN vid vallning fristil.
Jag kan sålunda konstatera att ditt första svar på frågan var komplett verklighetsfrånvänt,att det förefaller som du fortfarande saknar förmågan att alls ta till dig den relevanta frågeställningen,att du saknar kunskap om att kunna besvara den initial frågan..och att du dessutom ljuger när det passar dig helt uppenbarligen.

Allt det andra i din post är substanslöst dravvel som dels består av saker som på inga sätt angår dig överhuvudtaget alternativt ett konstaterande av saker redan tidigare sagda samt förklarade.

Det skulle vara klädsamt om det någon gång var annorlunda och du postade något med lite subtans..men icke.

Annat än ett närmast abnormt intresse för om Mona får åka gemensamstart i OS eller inte finns tydligen icke.Jag finner det synnerligen svaga papper för ett självutnämnt orakel alla dagar i veckan och jag kan försäkra dig om att du kommer att svaras som dina posts förtjänas även framgent.

Inget annat som du har på hjärtat raring?
Ut med det bara,så skall jag helt säkert svara på tal!
Citera
2022-01-13, 13:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Jag tror att du precis fick sparken av forumets självutnämnda mellanchef.

(Läs ovanstående inlägg.)
Senast redigerad av Stefan4 2022-01-13 kl. 13:50.
Citera
2022-01-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Som jag skrivit innan så är statistiken för svenska skyttar inte bra. De åker snabbare än förra året men skjuter sämre.

På hög höjd är det svårare att återhämta sig så man kommer in med högre puls till skjutvallen. Har man då inte ett stabilt skytte att luta sig tillbaka på så kan det lätt bli några fler bom än normalt..

Hanna Öberg åker jättesnabbt fram till första tidskontrollen.. kommer in i ledning till vallen..skjuter 1 bom..måste stressa lite extra för att hon åkt 150 m mer i straffrundan..samt ca 23 s..kommer in till stående med lite högre puls..missar ännu en bom..och vips så har hon åkt ca 45 s mer i straffrundan..och har 300 m mer i benen inför slutvarvet.

Hanna är i väldigt bra åkform men man får inte så mycket för det om man inte åker kontrollerat utan måste stressa. Blev en hygglig placering igår.

I OS måste man åka smart för det är antal bom som kommer att vara helt avgörande i slutänden. I VC kan man ha någon bom extra och ändå ibland vara med och fightas däruppe men inte i OS.

Hanna Kebinger sköt rent igår och kom på 66:e plats, men du menar att i OS så kan det räcka till vinst eller i alla fall pallen för Hanna Kebinger?
Citera
2022-01-13, 14:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag tror att du precis fick sparken av forumets självutnämnda mellanchef.

Ordet mellanchef måste sägas på bred värmländska. Kanske kan man be Linn Persson?

(för den som inte sett "Ack Värmland" - gör det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in