Citat:
Ursprungligen postat av
pjtr
TS, du och din kvinna kanske behöver andra ord för att beskriva er gemensamma verklighet.
Om du och hon lever ett önskat bra liv i övrigt. Är det viktigt för dig att definiera dig som just rasist (om du nu gör det)?
Om du till exempel accepterat påståendet att det finns skillnader på gruppnivå mellan raser. Men vad har det för praktisk påverkan i ditt liv? Du röstar kanske på SD av mer konkreta eller taktiska orsaker. Samtidigt skriver du att du inte nödvändigtvis problem men enskilda individer ur andra etniska grupper?
Mitt råd är att hittar ett annat sätt att beskriva din världsbild som passar med din livskamrat. Knyt upp dina tankar i konkreta situationer. Jag tror inte du därigenom kommer behöva omfamna det du ogillar idag eller behöva bli låt oss säga miljöpartist.
Avslutningsvis, något off-topic, angående den lojalitet du beskriver att du känner mot din etniska grupp. Spelar det någon roll för synsättet om den kärleken är s.a.s. besvarad?
Ja, det är nog goda råd. Att prata ytligt och konkret snarare än att gå till kärnan på en abstrakt nivå. Det är väl ungefär så jag försökt att prata. Så kan man faktiskt få en del sagt utan att gå över någon gräns. Det har fungerat bra hittills med min kvinna men man undrar ju hur det blir med ett nyfiket barn som ställer oblyga frågor rakt ut. Då kan det bli svårare att inte kliva i elden som man dansar runt.
Eller när man hör sitt barn upprepa anti-vit propaganda som den lärt sig i skolan/media/underhållning, då blir det svårt att ge barnet en alternativ förklaring till exempelvis svartas misslyckanden i samhället, utan att bli alltför explicit och trigga en lång rad av nyfikna frågor. Kanske går barnet till sin mamma eller fröken; "pappa säger att afrikaner är fattiga och farliga på grund av deras gener, inte på grund av strukturellt förtryck! Stämmer det? Är pappa rasist?".
Angående min lojalitet till min grupp, så ser jag gärna till historian där den vita/nordiska människan inte varit alls var lika kuvad och självhatande som idag. Hur/varför vi blivit så mentalt besegrade är en komplex fråga för en annan tråd, men jag finner styrka i vetskapen att det bara varit så under en relativt kort period och att förändringen till relativt stor del berott på en annan ljushudad grupp som vunnit alltmer makt över oss.