• 1
  • 2
2021-08-08, 04:34
Medlem
Hej! Jag har tit hamburgare i alla dess former. Min personliga favorit r nog en riktig bluecheese variant.

Nr man ter p ett lite bttre stlle och bestller in en sdan kan man ibland se att det har en ganska stor bit blmgelost som ligger och smlter sakta p burgaren. Jag testade hemma igr med en vanlig castello blmgelost, men det blir liksom alldeles fr salt med den osten i frhllande till storleken som man nd vill uppn. Som glad amatrkock bestllde jag ven hem en blue cheese burgare frn Foodora senare p kvllen fr att se hur dom komponerat detta.

Till min beltenhet ser jag att biten som de anvnde r vldigt stor, skulle man ta en sdan mngd vanligost skulle det bli absurt men pga blmgelostens karaktr behver man ta mer, men den innehll knappt ngot salt vilket mjjliggr att man kan lgga mycket utav den osten.

Min frga r nu: Vilken och vart fr jag tag i denna typ av ost som gr att lgga rtt mycket utav under mina burgare utan att det blir salt och tar ver fr mycket? Vad anvnder restauranger fr bluecheese egentligen?
Citera
2021-08-08, 05:33
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej! Jag har tit hamburgare i alla dess former. Min personliga favorit r nog en riktig bluecheese variant.

Nr man ter p ett lite bttre stlle och bestller in en sdan kan man ibland se att det har en ganska stor bit blmgelost som ligger och smlter sakta p burgaren. Jag testade hemma igr med en vanlig castello blmgelost, men det blir liksom alldeles fr salt med den osten i frhllande till storleken som man nd vill uppn. Som glad amatrkock bestllde jag ven hem en blue cheese burgare frn Foodora senare p kvllen fr att se hur dom komponerat detta.

Till min beltenhet ser jag att biten som de anvnde r vldigt stor, skulle man ta en sdan mngd vanligost skulle det bli absurt men pga blmgelostens karaktr behver man ta mer, men den innehll knappt ngot salt vilket mjjliggr att man kan lgga mycket utav den osten.

Min frga r nu: Vilken och vart fr jag tag i denna typ av ost som gr att lgga rtt mycket utav under mina burgare utan att det blir salt och tar ver fr mycket? Vad anvnder restauranger fr bluecheese egentligen?

Finns tjocka skivor bland all annan hamburgerost i de flesta affrer
Citera
2021-08-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Finns tjocka skivor bland all annan hamburgerost i de flesta affrer

Okej, jag har googlat fram till dessa nu. Men r de inte ocks vldigt salta? Det blir fr mycket slta om man bara tar en vanlig blmgelost som r tnkt att anvndas till kex & charkbricka just eftersom mngden fr att tcka en hel burgare blir s stor.
Citera
2021-08-08, 05:36
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Okej, jag har googlat fram till dessa nu. Men r de inte ocks vldigt salta? Det blir fr mycket slta om man bara tar en vanlig blmgelost som r tnkt att anvndas till kex & charkbricka just eftersom mngden fr att tcka en hel burgare blir s stor.

Jag tycker personligen att de r vldigt bra att ha p burgare, testa och se vad du tycker
Citera
2021-08-08, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Jag tycker personligen att de r vldigt bra att ha p burgare, testa och se vad du tycker

https://www.arla.se/produkter/castel...t-150g-511474/
Den hr gr inte att anvnda p burgare, det blir fr salt och tar ver fr mycket just fr att den r mnad att tas i sm portioner till kex och liknande...

r det den hr du syftar p som du testat? https://www.arla.se/produkter/castel...t-150g-544895/

Jag bestllde en bluecheese p Olearys en gng och fick in en 2cm tjock kub p hamburgaren. Vldigt mycket ost om det hade varit vanlig ost men eftersom det r bluecheese blir den ganska tunn nr det smlter ut. Den bluecheesen smakade inte alls lika starkt som de man brukar kpa i mataffren och jag misstnker att det r ngon specialare som r gjord fr just hamburgare d den var vldigt mild & smakade inte alls lika starkt.
Citera
2021-08-08, 06:05
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Den hr gr inte att anvnda p burgare, det blir fr salt och tar ver fr mycket just fr att den r mnad att tas i sm portioner till kex och liknande...

r det den hr du syftar p som du testat? https://www.arla.se/produkter/castel...t-150g-544895/

Jag bestllde en bluecheese p Olearys en gng och fick in en 2cm tjock kub p hamburgaren. Vldigt mycket ost om det hade varit vanlig ost men eftersom det r bluecheese blir den ganska tunn nr det smlter ut. Den bluecheesen smakade inte alls lika starkt som de man brukar kpa i mataffren och jag misstnker att det r ngon specialare som r gjord fr just hamburgare d den var vldigt mild & smakade inte alls lika starkt.

Yes det var den andra dr jag testat, jag tycker inte saltet r fr mycket, kanske frtr fr mycket av den varan. Hller med om att Olearys har riktigt fin kvalit p sin. Hoppas du hittar ngot som passar dig
Citera
2021-08-08, 08:40
Bannlyst
Citat:

Olearys anvnder kvibille grdddel till sin burgare.
Det r den del/bluecheese-ost som snvnds mest till matlagning i krogkk ht.
Citera
2021-08-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Olearys anvnder kvibille grdddel till sin burgare.
Det r den del/bluecheese-ost som snvnds mest till matlagning i krogkk ht.
Okej tack! Fr den r inte lika skarp som vanlig bl mgelost
Citera
2021-08-08, 09:47
Bannlyst
Citat:
Okej tack! Fr den r inte lika skarp som vanlig bl mgelost

Exakt!
Citera
2021-08-08, 10:02
Medlem
Kan varmt rekommendera Cambozola ost!
Citera
2021-08-08, 10:13
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Prova med bl Stilton, blir bra mycket bttre n alla andra alternativ.
Citera
2021-08-08, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Prova med bl Stilton, blir bra mycket bttre n alla andra alternativ.

Har du testat alla andra alternativ?
Skriv grna hur vriga blmgelostar funkar p burgare, lter som en riktigt kul och intressant grej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in