• 1
  • 2
2021-08-07, 22:30
Medlem
Vagas avatar
Jag tillagade korv stroganoff idag och när jag åt detta tyckte jag det kändes lite smaklöst som att några kryddor helt saknades jämfört med hur det brukar smaka hos andra.

Hur jag gjorde den så ni kan komma med invändningar om vad som saknades:
- Stekte upp cirka ett halvt kg "extra fin" falukorv 71% i smör. Kastade in hackad lök och stekte tre måttade matskedar tomatpure sen drog jag i 3dl redig grädde + 1 dl vatten. En klick ljus dijon och en skvett soja. Salt, peppar, timjan färdigt.

Varför blev detta lite smaklöst tro? Vad saknades i min strogga?
Citera
2021-08-07, 22:32
Medlem
Dust0rs avatar
Dijonsenap är gott i Stroganoff
Citera
2021-08-07, 22:36
Medlem
Niggwards avatar
Du kanske inte hade tillräckligt med salt och peppar? För varje steg extra du lägger i så späds kryddorna ut mer. Lägg alltid mera efter större ingredienser läggs in. Smaka hela tiden

Jag älskar lite spice och vitlök. Så jag hade även slängt ner en del vitlökskorn i samt Cayennepeppar. Hett ska det vara!
Citera
2021-08-07, 22:37
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Jag brukar ha en ordentlig nypa vitpeppar i min stroganoff. Eller det var det du menade med peppar? För svartpeppar har jag i allt som standard i princip.
Citera
2021-08-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
Jag tillagade korv stroganoff idag och när jag åt detta tyckte jag det kändes lite smaklöst som att några kryddor helt saknades jämfört med hur det brukar smaka hos andra.

- Stekte upp cirka ett halvt kg "extra fin" falukorv 71% i smör. Kastade in hackad lök och stekte tre måttade matskedar tomatpure sen drog jag i 3dl redig grädde + 1 dl vatten. En klick ljus dijon och en skvett soja. Salt, peppar, timjan färdigt.

Gör originalet - Biff Stroganov så blir det bättre smak.
Citera
2021-08-07, 22:39
Medlem
Sinclairs avatar
Tabasco använder jag.
Citera
2021-08-07, 22:42
Medlem
neuron-drones avatar
Brukar ha creme fraiche och lite sötstark chilisås. Fast då kanske det inte är stroganoff.
Citera
2021-08-07, 22:43
Medlem
Thunderaces avatar
Du saknade sötman. För lite lök. Komplettera med granulerad lök.
Citera
2021-08-07, 22:44
Medlem
ToorMans avatar
Citat:

Dill, tycker jag ska finnas i den rätten.
Sen brukar jag inte använda grädde, utan bara vatten. Det är också viktigt att Tomatpuren får brynas lite i smöret. Gärna en pressat vitlöksklyfta i
Citera
2021-08-07, 22:45
Medlem
Ketchup
Citera
2021-08-07, 22:46
Medlem
badsaltads avatar
Jag brukar köra gullök, korv, tomatpure, krossade tomater, lite grädde för en ljusare färg, senap, lite ketchup, salt och peppar.
Det brukar gå hem
Citera
2021-08-07, 22:47
Medlem
Citat:

Du ska ha köttbuljongtärningar, vitlök och en skvätt japansk soya i också. Istället för vatten tar du en burk krossade tomater
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in