• 9
  • 10
2021-08-09, 12:39
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
Jag tillagade korv stroganoff idag och när jag åt detta tyckte jag det kändes lite smaklöst som att några kryddor helt saknades jämfört med hur det brukar smaka hos andra.

Hur jag gjorde den så ni kan komma med invändningar om vad som saknades:
- Stekte upp cirka ett halvt kg "extra fin" falukorv 71% i smör. Kastade in hackad lök och stekte tre måttade matskedar tomatpure sen drog jag i 3dl redig grädde + 1 dl vatten. En klick ljus dijon och en skvett soja. Salt, peppar, timjan färdigt.

Varför blev detta lite smaklöst tro? Vad saknades i min strogga?

Du kanske har covid?
Citera
2021-08-09, 15:29
Medlem
trewqs avatar
Jag brukar laga efter Markus Aujalays recept som bland annat innehåller tre sorters senap samt färsk dill. Enda avvikelsen jag brukar göra från receptet är att använda Arlas syrade grädde i stället för gräddmjölk. Fantastiskt god Stroganoff, testa!

https://www.youtube.com/watch?v=A3bMi5Q3pvw
Citera
2021-08-10, 09:01
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
Tjena! Värmde på stroggan idag och rev ner en vitlökslkyfta som fick puttra lite så den blev tillagad. Sen ner med en liten sked sambal, mer salt och peppar och nu cayennepeppar också.

Nu kunde man äta den god.
Istället för "Sambal" så borde du ha i "Harissa."

Det är den perfekta chili-pastan för just grytor, och den ger en helt oslagbar "mustighet".

Du kan hitta tuber "Harissa" (eller små röda burkar) på de flesta välsorterade varuhus, som ICA eller Willys osv.
Som klämtub är det ju bäst, för det är bara att klämma loss lite direkt från tuben.
Antingen rakt ner på oljan, i pannan, och smaksätta matfettet på det sättet - som du sen steker upp dina råvaror i.
Eller så kan du, såklart, ha i lite direkt i tomatsåsen (eller annan lämplig grytsås) direkt i grytan och röra runt.
Men allra bäst blir det i matfettet.

"Sambal" är, tyvärr, alldeles för speciell i karaktären. Och det finns för mycket skit i den (kärnor o sånt). Men "Harissan" är jämn och fin smet, utan för mycket ättika eller så, utan helt perfekt.

Blanda gärna några strängar Harissa i en burk Aioli.
Lite salt också.
Sen har du ett stycke himmelrike att njuta av.
Citera
2021-08-10, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Istället för "Sambal" så borde du ha i "Harissa."

Det är den perfekta chili-pastan för just grytor, och den ger en helt oslagbar "mustighet".

Du kan hitta tuber "Harissa" (eller små röda burkar) på de flesta välsorterade varuhus, som ICA eller Willys osv.
Som klämtub är det ju bäst, för det är bara att klämma loss lite direkt från tuben.
Antingen rakt ner på oljan, i pannan, och smaksätta matfettet på det sättet - som du sen steker upp dina råvaror i.
Eller så kan du, såklart, ha i lite direkt i tomatsåsen (eller annan lämplig grytsås) direkt i grytan och röra runt.
Men allra bäst blir det i matfettet.

"Sambal" är, tyvärr, alldeles för speciell i karaktären. Och det finns för mycket skit i den (kärnor o sånt). Men "Harissan" är jämn och fin smet, utan för mycket ättika eller så, utan helt perfekt.

Blanda gärna några strängar Harissa i en burk Aioli.
Lite salt också.
Sen har du ett stycke himmelrike att njuta av.

Varför citationstecken runt harissa och sambal? Dom heter exakt som du skriver.

Jag tycker tvärtemot dig att harissa har en för distinkt smak för att passa i stroganoff, harissa innehåller förutom chilifrukter en del kryddor, kummin och koriander bl.a som smakar rätt speciellt och inte gillas av av alla.
Sambal Oelek görs ju på ”bara” chili, vinäger och salt och är mer neutral i smaken än harissa.
Citera
2021-08-10, 11:18
Medlem
1dl köttbuljong
Lagerblad
Paprika pulver
Citera
2021-08-12, 06:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför citationstecken runt harissa och sambal? Dom heter exakt som du skriver.

Jag tycker tvärtemot dig att harissa har en för distinkt smak för att passa i stroganoff, harissa innehåller förutom chilifrukter en del kryddor, kummin och koriander bl.a som smakar rätt speciellt och inte gillas av av alla.
Sambal Oelek görs ju på ”bara” chili, vinäger och salt och är mer neutral i smaken än harissa.
Om man gillar den skarpa smaken från Sambalen så är det väl bara att köra på det.

Jag håller emellertid inte med dig om att Harissa påverkar smakmässigt mer än vad Sambal gör.
Och det oavsett antalet kryddor i den.

Och därför måste jag ju undra om du ens vet vad Harissa är för något, eller om du kanske råkat blanda samman det med något annat.
För när du skriver att Harissa har "för distinkt smak" så är det ju det den Inte har.

Eller du kanske har försökt använda Harissa som Bordskrydda, och isf förstår jag varför du ger den tummen ner.
Harissa är ju inte menad att använda som bordskrydda, som "ketchup," utan man ska ha den i matlagningen. Nästan som en "fond" alltså.

Den är inte alls särskilt god som bordskrydda nämligen.
Men om man använder den på rätt sätt så kommer dess egenskaper till sin fulla rätt och du kommer Inte att känna den i maten.

Och, bara för att du ska förstå, det Rätta sättet att använda den är så som jag skrev innan.
Dvs att tex trycka ut några centimeter (eller en tesked/matsked) direkt ner i oljan i stekpanna, wok eller gryta, och röra runt i oljan samtidigt med värmen.
Då tar olja smak av den, och när du steker tex köttbitarna, eller löken osv, så får de alla smak av Harissan.

Men du Behöver värma upp den. Smakegenskaperna förändras nämligen då - och den effekten får du ju aldrig om du bara trycker ut en linje på din varma korv tex (det är INTE någon "ketchup" som sagt, och ska INTE användas som "kall sås").

Harissa är närmast oätlig som "ketchup."
Det är INTE som Sriracha eller Tabasco eller ens Sambal Oelek.
Utan det är mer som "Fond" eller "Buljong" - koncentrerad smakförstärkare alltså.

---

Om du inte vill tro på mig, så testa själv.

Stek tex upp lite grytbitar, och börja med att trycka några centimeter Harissa direkt ner i stekpannans olja. Värm upp under omrörning tills du fått Harissa över hela pannan, i all oljan.
Först då häller du på dina grytbitar, och steker dem som du normalt gör.
<Rör runt så att den smaksatta oljan smeker alla dina köttbitar och marinerar dem ordentligt med den uppvärmda, lätt karamelliserade, Harissan.

Det Enda som HArissa passar bra till som kall, är ju som smaksättare till Aioli.

Du kan testa på ett enkelt sätt genom att handla den billigaste burken Aioli från Coop (14 kronor bara, den billigaste sorten - som faktiskt är den bästa för just detta ... ).
Du bara öppnar locket på Aiolin, och trycker ner 3 till 4 centimeter Harissa.
Ta gärna lite salt också, och låt gärna lite Aromat röra vid Harissa-strängen (Aromat är en Umami-förstärkare). Om du vill några knack med finmalen svartpeppar också ...

Rör runt ordentligt nu.
Låt sen stå några minuter så den kan vila upp sig.

Sen är det bara att sätta igång och njuta för fulla muggar.

Är du inte van vid Harissa så ta hellre bara 2 centimeter (och gör strängen smal) än 4 centimeter.

Ja, du kan göra Sambal-Aioli också.
Prova dig fram och sen kan du jämföra vad du tycker var godast (men det går nog inte att jämföra).
Eller Tabasco-Aioli.
Sriracha-Aioli är en finfin blandning ... men den är mkt skarp i smaken och inte alls lika Rund som Harissa-Aiolin blir.
Citera
2021-08-12, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om man gillar den skarpa smaken från Sambalen så är det väl bara att köra på det.

Jag håller emellertid inte med dig om att Harissa påverkar smakmässigt mer än vad Sambal gör.
Och det oavsett antalet kryddor i den.

Och därför måste jag ju undra om du ens vet vad Harissa är för något, eller om du kanske råkat blanda samman det med något annat.
För när du skriver att Harissa har "för distinkt smak" så är det ju det den Inte har.

Eller du kanske har försökt använda Harissa som Bordskrydda, och isf förstår jag varför du ger den tummen ner.
Harissa är ju inte menad att använda som bordskrydda, som "ketchup," utan man ska ha den i matlagningen. Nästan som en "fond" alltså.

Den är inte alls särskilt god som bordskrydda nämligen.
Men om man använder den på rätt sätt så kommer dess egenskaper till sin fulla rätt och du kommer Inte att känna den i maten.

Och, bara för att du ska förstå, det Rätta sättet att använda den är så som jag skrev innan.
Dvs att tex trycka ut några centimeter (eller en tesked/matsked) direkt ner i oljan i stekpanna, wok eller gryta, och röra runt i oljan samtidigt med värmen.
Då tar olja smak av den, och när du steker tex köttbitarna, eller löken osv, så får de alla smak av Harissan.

Men du Behöver värma upp den. Smakegenskaperna förändras nämligen då - och den effekten får du ju aldrig om du bara trycker ut en linje på din varma korv tex (det är INTE någon "ketchup" som sagt, och ska INTE användas som "kall sås").

Harissa är närmast oätlig som "ketchup."
Det är INTE som Sriracha eller Tabasco eller ens Sambal Oelek.
Utan det är mer som "Fond" eller "Buljong" - koncentrerad smakförstärkare alltså.

---

Om du inte vill tro på mig, så testa själv.

Stek tex upp lite grytbitar, och börja med att trycka några centimeter Harissa direkt ner i stekpannans olja. Värm upp under omrörning tills du fått Harissa över hela pannan, i all oljan.
Först då häller du på dina grytbitar, och steker dem som du normalt gör.
<Rör runt så att den smaksatta oljan smeker alla dina köttbitar och marinerar dem ordentligt med den uppvärmda, lätt karamelliserade, Harissan.

Det Enda som HArissa passar bra till som kall, är ju som smaksättare till Aioli.

Du kan testa på ett enkelt sätt genom att handla den billigaste burken Aioli från Coop (14 kronor bara, den billigaste sorten - som faktiskt är den bästa för just detta ... ).
Du bara öppnar locket på Aiolin, och trycker ner 3 till 4 centimeter Harissa.
Ta gärna lite salt också, och låt gärna lite Aromat röra vid Harissa-strängen (Aromat är en Umami-förstärkare). Om du vill några knack med finmalen svartpeppar också ...

Rör runt ordentligt nu.
Låt sen stå några minuter så den kan vila upp sig.

Sen är det bara att sätta igång och njuta för fulla muggar.

Är du inte van vid Harissa så ta hellre bara 2 centimeter (och gör strängen smal) än 4 centimeter.

Ja, du kan göra Sambal-Aioli också.
Prova dig fram och sen kan du jämföra vad du tycker var godast (men det går nog inte att jämföra).
Eller Tabasco-Aioli.
Sriracha-Aioli är en finfin blandning ... men den är mkt skarp i smaken och inte alls lika Rund som Harissa-Aiolin blir.

Jag har grym koll på harissa.
Jag jobbar och hänger mycket med och nordafrikaner så harissa stöter jag på ofta.

Harissa används mycket som smaksättare i kalla såser och marinader till exempelvis oliver och kikärtor.
Fan, tunisier har ju harissa på sitt bröd på samma vis som vi har smör eller färskost.

Äter du middag hos en tunisisk familj så står det garanterat en skål (ja, det finns inte bara på tub) harissa på bordet som dip och ”bordskrydda”.

Så att harissa bara skulle användas som smaksättare vid varm matlagning stämmer defenitivt inte.

Men visst funkar harissa i stroganoff om man vill ha lite nordafrikansk touch på den.

Harissaaïoli serverar jag ofta, det funkar skitbra till grillat kött och kyckling.
Srirachaaïoli känns alldeles för uttjatat.

Jag har många krydd-och chilipastor i köket, det är helt beroende vilken mat man lagar vad som passar.
Senast redigerad av cdec 2021-08-12 kl. 08:02.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in