2023-03-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Har ägt en el scooter i flera år, blev stoppad nyligen för första gången ,
men det var för att jag stannat dumt till i en sekund för att kolla ett sms snabbt.

Sa du står lite dumt till, frågade hur snabbt den gick osv, Den går i 25, men de var schysta och gjorde ingenting åt det. (De sa bara, den får egentligen bara gå i 20 men det vet du om)

Så länge du inte kör som en galning och på trottoarer osv så bör det vara lugnt.

Nej, det är precis så man väntar sig att det ska vara. Polisen måste sannolikt vara rejält sur för att ingripa mot det. Händer väl i praktiken aldrig.
Men jag måste återupprepa den potentiella rättsliga faran med att framföra en 25-30 kmh elspark.
T.ex. : Ni bränner förbi en lekpark och kör på en småtting med sparken. Sparkarna har små hjul och slår som en hammare mot den som blir påkörd bla pga batterierna ofta är i den tunga framramen).
Det har nog potential för att bli en riktigt dålig situation rättsligt. Höga skadestånd, vållande till kroppsskada (eller annans död), inga försäkringar gäller då det uppdagas att det är en icke typgodkänd motorcykel som framförts, indragning av körkort m.m.
Citera
2023-03-31, 21:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Finns ingen lag som säger det är "olagligt" att cykla berusad.
Det finns ingen promillegräns gällande cyklar, men cyklar fordon och de behandlas av Trafikförordningens tredje kapitel:
Citat:
1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Men man får nog jobba lite för att bli tillräckligt packad.

Angående att bli stoppad på otillåten elsparkcykel så gissar jag att det normalt sett är lugnt om man beter sig vettigt. Däremot har polisen ibland riktade kontroller gällande olika saker och passerar men en sådan riktad mot elsparkcyklar så kan man nog räkna med att polisen har viss koll på vilka modeller som är godkända, otillåtna, lättrimmade och så vidare. Och det bör finnas MC-poliser på plats.
Citera
2023-04-01, 23:20
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Finns ingen lag som säger det är "olagligt" att cykla berusad.

Men det finns en lag som säger att om du blir tagen på en vanlig trampcykel berusad och innehar t ex B kort eller ännu värre C kort för ett yrke så kan du bli av med dom lika fort som ett blixtnedslag. Jag vet dom som blivit av med sina körkort genom att berusade framföra en vanlig cykel och då även blivit av med sitt arbete med detta indragna C kort.
Citera
2023-04-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?
Så 500kw? Känner ingen som blivit stoppad för det. 😌 Toppa när du kan, och var ansvarsfull i miljöer där det behövs. 🤗
Citera
2023-04-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Så 500kw? Känner ingen som blivit stoppad för det. 😌 Toppa när du kan, och var ansvarsfull i miljöer där det behövs. 🤗
Konsekvensen om man blir stoppad är dock väldigt stor. Exempelvis om du inte har gjort något fel men råkar bli påkörd vid ett övergångsställe och polisen skulle komma dit.
Olovlig körning då du saknar motorcykelkörkort, kört oregistrerad motorcykel, framfört icke typgodkänd motorcykel, kört motorcykel på cykelbana, kört utan trafikförsäkring. Listan kan göras mycket lång.
Konsekvensen för dig kan vara att du blir av med körkortet eller får svårigheter att ta ett körkort. Dessutom dryga böter. Om du skulle råka vara ansvarig för olyckan kommer du att betala hela reparationen av bilen. Råkar du skada någon så kan det handla om hundratusentals kronor i skadestånd.

Har en släkting som skadade armen i en sammanstötning med en vanlig cyklist så hon blev tvungen att vara sjukskriven i två år innan hon gick i pension. Det är inte kul om du skulle behöva betala flera hundra tusen kronor i skadestånd och bli av med körkortet. Olovlig körning är inte att leka med.
Citera
2023-04-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Men det finns en lag som säger att om du blir tagen på en vanlig trampcykel berusad och innehar t ex B kort eller ännu värre C kort för ett yrke så kan du bli av med dom lika fort som ett blixtnedslag. Jag vet dom som blivit av med sina körkort genom att berusade framföra en vanlig cykel och då även blivit av med sitt arbete med detta indragna C kort.

Jorå, det stämmer. Inget blåsprov görs dock i sådana fall utan det handlar om att polisen ser på föraren åker slalom mellan vägbanorna med cykeln, drattar i diket och luktar sprit kraftigt när polisen omhändertar denne. Alla fordon som inte är typreglerade gällande alkoholgränser fungerar det så med.

Kan råka ut för samma sak om kustbevakningen råkar på dig när du ligger däckad och driver av två liter champagne i en liten roddbåt.
Å andra sidan kan man göra sig av med körkort helt utan fordon, med. Räcker med LOB ett par gånger under kort tid så kommer transportstyrelsen ifrågasätta lämpligheten.

Men det bör alltså poängteras här igen, att inget av detta gäller elsparkar som går lite för fort. Att hälla i sig en pava vin och sen dra iväg på en 25kmh/elspark är åtminstone både rattfylla och olovlig körning samtidigt i nästan alla fall. Då måste de dock notera i ingripandet att det både rör sig om framförande av ett troligen icke typregistrerat olagligt fordon och framtvinga ett alkoholprov.
Citera
2023-04-05, 16:16
Medlem
Muppetys avatar
Jag håller på att titta på en ny sparkcykel. Men jag ser på t.ex; https://www.ewheels.se/elsparkcykel/ att många ligger på långt över 250 W. Men, man kan själv få välja om den ska vara spärrad till att inte gå fortare än 20 km/h.

Jag vill ha en laglig o väljer därför en med spärr i så fall. Men min fråga, gäller inte lagen om max 250 W effekt om den är spärrad till 20 km/h?

Citat:
Vad säger reglerna om elsparkcyklar?

I Sverige klassas en elsparkcykel som cykel och den är därför tillåten på allmänna vägar med en maxhastighet på 20 km/h, med en maximal motoreffekt på 250W.

Spelar det någon roll om motorn är på t.ex. 1200 W, men att den ändå är spärrad till 20 km/h? Är den laglig då?
Citera
2023-04-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag vill ha en laglig o väljer därför en med spärr i så fall. Men min fråga, gäller inte lagen om max 250 W effekt om den är spärrad till 20 km/h?

Spelar det någon roll om motorn är på t.ex. 1200 W, men att den ändå är spärrad till 20 km/h? Är den laglig då?

Nej, om någon av dem överskrids är det olovlig körning, att den är spärrad till 20 spelar ingen roll om den har starkare motor än 250 watt maxeffekt. Transportstyrelsens uttalanden är solklara:

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
Citera
2023-04-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Nu är inte jag jurist - men hur i helvete kan det bli fråga om "olovlig körning" när vi snackar om ett "fordon" utan krav på förarbevis???

TS: hatar egentligen företeelsen - men åk du i 20-25 knyck, snuten BORDE ha viktigare saker för sig (skulle oturen vara framme kan jag inte tänka mig något annat än ett lååååågt bötesbelopp).
Det skitsnacket med att polisen borde ha annat för sig? Vad skall dom gör då? Ta alla som skjuter o begår grova brott? Skall resten av Sverige bli laglöst då?hur tänker du där? Är det 20km/t som gäller så köp en som går i det eller cykla eller gå som normalt folk,,jag är absolut inte laglig av mig men vet vad jag ger mig in på så då får det isåfall kosta
Citera
2023-04-28, 21:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?

Har samma maskin, och aldrig någonsin blivit stoppad av polisen. Kör man vettigt så misstänker jag (men garanterar självklart inte) att risken är väldigt minimal.
Citera
2023-04-29, 17:39
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har samma maskin, och aldrig någonsin blivit stoppad av polisen. Kör man vettigt så misstänker jag (men garanterar självklart inte) att risken är väldigt minimal.
Har vart lungt nu i nästan 2 år har inte blivit stoppad.
Citera
2023-05-03, 00:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Har vart lungt nu i nästan 2 år har inte blivit stoppad.

Gott att höra att du har haft liknande erfarenhet! Missade att det reda gått så långt sedan du postade. Men härligt att höra från dig oavsett, och att det gått fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in