2021-08-13, 10:05
Medlem
Swe1227s avatar
Den räknas som cykel så det är alltså inte olagligt att åka berusad?
Citera
2021-08-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Det är i allmänhet alltid olagligt att framföra fordon "berusad", även en cykel. Men är det en laglig elspark som kan ses som en sådan, så är polisens befogenheter i att få dig dömd med ett blåsprov som visar ett högt värde mycket begränsade. För att dömas för rattfylla med en laglig elspark eller för den delen cykel krävs det alltså i praktiken också att du samtidigt begår trafikregelbrott eller uppvisar allmänt dåligt beteende i trafiken.
Citera
2021-08-23, 22:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Eftersom sparken tråden handlar om har för hög effekt så räknas den inte som cykel utan som ett oregistrerat fordon som inte är laglig att åka med ens nykter om du inte är på inhängnat område.
Citera
2021-08-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är i allmänhet alltid olagligt att framföra fordon "berusad", även en cykel. Men är det en laglig elspark som kan ses som en sådan, så är polisens befogenheter i att få dig dömd med ett blåsprov som visar ett högt värde mycket begränsade. För att dömas för rattfylla med en laglig elspark eller för den delen cykel krävs det alltså i praktiken också att du samtidigt begår trafikregelbrott eller uppvisar allmänt dåligt beteende i trafiken.

Finns ingen lag som säger det är "olagligt" att cykla berusad.
Citera
2021-08-24, 18:11
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Vad sägs om att du slutar tjafsa istället och inser att om du kör över hastighetsgränsen åker du dit.
Citera
2022-06-14, 23:36
Medlem
score!s avatar
Sorry bump. Men vill se om jag förstår detta rätt. Jag har beställt en elsparkcykel på 300w, den går 20km /h. Är den laglig att köra? Eller är w för höga? Den enda fördelen med det är väl att jag klarar uppförsbackar bättre.
Citera
2022-06-15, 00:22
Medlem
prokaryotkungens avatar
Har för mig att fordon över "lekfordon" måste vara typgodkända för att få framföras i trafiken.
Din sparkcykel som är för stark och går för fort kommer vara olaglig. Den kommer ALDRIG kunna klassas som moped, motorcykel eller något annat fordon utan för det krävs typgodkänning och grundlig besiktning. Utan det kan du inte heller trafikförsäkra ditt fordon.

Åker du dit och de är jävliga så kan det bli lite knöligt och om du har vanligt körkort kan det såklart åka åt helvete.

Så vi kan sluta dividera om att det "kanske" är en moped. Det kommer aldrig klassas så utan det kommer för evigt vara ett Olagligt Fordon. Lika lagligt som att sätta jetmotor och monstertruckhjul på en kundvagn från ICA och hävda att det är en rullator.
Citera
2022-06-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Sorry bump. Men vill se om jag förstår detta rätt. Jag har beställt en elsparkcykel på 300w, den går 20km /h. Är den laglig att köra? Eller är w för höga? Den enda fördelen med det är väl att jag klarar uppförsbackar bättre.
Den får du köra om den är en moped med vad det innebär. Kraven för cykel borde väl vara väl känd numera? Max 250 w och 20 km/h.
Citera
2022-06-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av score!

Det som gäller är lag om Vägtrafikdefinitioner som styr vad något klassas som:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2001-559

En elsparkcykel på 300w faller inte in som "cykel" utan något annat. Möjligtvis moped klass II.
Citera
2022-06-16, 16:01
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Har för mig att fordon över "lekfordon" måste vara typgodkända för att få framföras i trafiken.
Din sparkcykel som är för stark och går för fort kommer vara olaglig. Den kommer ALDRIG kunna klassas som moped, motorcykel eller något annat fordon utan för det krävs typgodkänning och grundlig besiktning. Utan det kan du inte heller trafikförsäkra ditt fordon.

Åker du dit och de är jävliga så kan det bli lite knöligt och om du har vanligt körkort kan det såklart åka åt helvete.

Så vi kan sluta dividera om att det "kanske" är en moped. Det kommer aldrig klassas så utan det kommer för evigt vara ett Olagligt Fordon. Lika lagligt som att sätta jetmotor och monstertruckhjul på en kundvagn från ICA och hävda att det är en rullator.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den får du köra om den är en moped med vad det innebär. Kraven för cykel borde väl vara väl känd numera? Max 250 w och 20 km/h.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det som gäller är lag om Vägtrafikdefinitioner som styr vad något klassas som:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2001-559

En elsparkcykel på 300w faller inte in som "cykel" utan något annat. Möjligtvis moped klass II.

Thx. Ströp fanskapet till 20km /h. Att den är 350w vettefan varför det skulle göra någonting egentligen. Ser ut som att de utreder om de ska öka watt också. För det skulle bli mindre trafikfarligt. Riskerar väl mitt körkort på den lilla oväsentliga parentesen. Lite kul måste man ha
Citera
2022-08-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?

Det är inget att oroa sig över.
Min "olagliga" scooter har jag kört dagligen sedan nov-2019 och har aldrig blivit stoppad, även passerat många polisbilar. Man kör förstås med förnuft på cykelbanor, ibland på vägen om trottoaren är trång.
Det finns även spandexförsedda cyklister som kör 35-40 km/h och det är tydligen lagligt.
Min är spärrad på 30 km/h, det räckar lagom på de vägar jag åker. Det är styrkan i backarna som är eftertraktade.
Citera
2023-03-31, 06:50
Medlem
Har ägt en el scooter i flera år, blev stoppad nyligen för första gången ,
men det var för att jag stannat dumt till i en sekund för att kolla ett sms snabbt.

Sa du står lite dumt till, frågade hur snabbt den gick osv, Den går i 25, men de var schysta och gjorde ingenting åt det. (De sa bara, den får egentligen bara gå i 20 men det vet du om)

Så länge du inte kör som en galning och på trottoarer osv så bör det vara lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in