• 1
  • 2
2021-08-07, 21:46
Medlem
tarek90s avatar
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?
Senast redigerad av tarek90 2021-08-07 kl. 21:48.
Citera
2021-08-07, 21:51
Medlem
Strychnos avatar
Det blir böter för olovlig körning, samt eventuellt även böter för vårdslöshet i trafik. Har du bil/mc-körkort kan det även dras in eller suspenderas.
Citera
2021-08-07, 21:53
Medlem
Turist i tidens avatar
Bor du i storstad blir du garanterat stoppad. Bor du i obygden blir du garanterat inte stoppad. För där finns inga poliser.
Citera
2021-08-07, 22:04
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det blir böter för olovlig körning, samt eventuellt även böter för vårdslöshet i trafik. Har du bil/mc-körkort kan det även dras in eller suspenderas.
Men vad har mitt B-körkort med elsparkcykeln att göra? jag har ju inte gjort misstag med bilen!!

Finns det någon lag som säger det ?
Citera
2021-08-07, 22:04
Medlem
Jag bor utmed en stor gata i Malmö och har aldrig sett polisen stanna en elsparkcykel.
Citera
2021-08-07, 22:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Men vad har mitt B-körkort med elsparkcykeln att göra? jag har ju inte gjort misstag med bilen!!

Finns det någon lag som säger det ?
Du begår ett brott och kan anses som olämplig att inneha körkort, vet inte hur det är med el-sparkcykel men kör du trimmad moped räknas den som motorcykel och åker du dit blir det olovlig körning om du inte innehar mc-kort, har du det så blir det framförande av blablabla..

Blir du tagen för fylla på stan (lobad) åker du vanligen på samtal hos soc. och ditt körkort ifrågasätts. En gång klarar du oftast körkortet om du svarar rätt på frågorna, andra gången ryker körkortet om det är nära inpå.
Detta utan att ha rört så mycket som en trasig motionscykel inlåst i ett ett föråd.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-08-07 kl. 22:15.
Citera
2021-08-07, 22:23
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du begår ett brott och kan anses som olämplig att inneha körkort, vet inte hur det är med el-sparkcykel men kör du trimmad moped räknas den som motorcykel och åker du dit blir det olovlig körning om du inte innehar mc-kort, har du det så blir det framförande av blablabla..

Blir du tagen för fylla på stan (lobad) åker du vanligen på samtal hos soc. och ditt körkort ifrågasätts. En gång klarar du oftast körkortet om du svarar rätt på frågorna, andra gången ryker körkortet om det är nära inpå.
Detta utan att ha rört så mycket som en trasig motionscykel inlåst i ett ett föråd.
Men jag tänker på att om den går fortare än 20km/h så klassas det som moped och moped får man köra med B-kort då kan man väl inte bli straffad för olovlig körning?

Men trafiköverträdelse å annat borde det väl vara!
Citera
2021-08-07, 22:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men jag tänker på att om den går fortare än 20km/h så klassas det som moped och moped får man köra med B-kort då kan man väl inte bli straffad för olovlig körning?

Moped skall vara försäkrad, har du försäkrat din el-sparkcykel? Kvaddar du någons Merca 450 SCL kan du åka på ett fett skadestånd, så även om du kör på en människa.

Trimmade mopeder gäller inte försäkringen för..... även om den är försäkrad, står i det finstilta.
Citera
2021-08-07, 22:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Tror inte du tappar körkortet om du inte har något annat belastande och det inte har prövotid, men orsakar du en olycka blir det väldigt dyrt för dig.
Citera
2021-08-07, 22:38
Medlem
tarek90s avatar
Men tycker ni inte lagen är konstig?

Max hastigheten på Sveriges vägar är 120km/h men i princip alla bilar kan har en toppfart över det, men man blir endast straffad om man kör över hastighetsgränsen!!

Men elsparkcyklar räcker det att dom har en toppfart över 20km/h för att bli straffad även om man ej kört så fort!! Lite korkat tänkt tycker jag!
Senast redigerad av tarek90 2021-08-07 kl. 22:41.
Citera
2021-08-07, 23:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:

Moped har andra krav på utformning, bromsar, ljus, säkerhet och så vidare som din elsparkcykel inte uppfyller.
Citera
2021-08-08, 00:39
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?

https://www.transportstyrelsen.se/sv.../elsparkcykel/ här har du reglerna, 20km/h klassas som cykel och över det är närmast moped
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in