2021-08-08, 02:46
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
https://www.transportstyrelsen.se/sv.../elsparkcykel/ här har du reglerna, 20km/h klassas som cykel och över det är närmast moped

Edit: Får endast köras på inhägnat område då det varken är en cykel eller moped
Citera
2021-08-08, 07:55
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Bor du i storstad blir du garanterat stoppad. Bor du i obygden blir du garanterat inte stoppad. För där finns inga poliser.

LOL finns ingen garanti att bli stoppad om man bor i storstad. Det var dumt sagt.

Beror ju på vad för elsparkcykel man har....
men här rör det sig ju om en som ser helt normal ut. Och finns massa som ser likadana ut som är lagliga.

Har man en värsting som ser snabbt ut och ser ut på ett annat sätt än en laglig så är risken större antagligen.
Citera
2021-08-08, 10:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familjeliv79
Jag bor utmed en stor gata i Malmö och har aldrig sett polisen stanna en elsparkcykel.

De är bara de senaste veckorna som polisen gjort kontroller i Stockholm och Göteborg.
Citera
2021-08-08, 12:29
Medlem
Om man håller sig till trafikreglerna är nog risken att bli stoppad minimal.
Det poliserna koncentrerar sig på är: 2 på sparkcykeln, Körning på trottoar, Körning mot trafiken på enkelriktad cykelbana, Körning mot rött ljus/stopplikt.
Citera
2021-08-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Men tycker ni inte lagen är konstig?

Max hastigheten på Sveriges vägar är 120km/h men i princip alla bilar kan har en toppfart över det, men man blir endast straffad om man kör över hastighetsgränsen!!

Men elsparkcyklar räcker det att dom har en toppfart över 20km/h för att bli straffad även om man ej kört så fort!! Lite korkat tänkt tycker jag!

Det är inte ett dugg konstigt.
Som att jämföra att om du åker med bilen i 15 km/h på cykelbanan så behöver du inget körkort.

Kan din elsparkcykel gå fortare än 20 km/h så räknas det inte som en cykel längre utan som en moped eller motorcykel, beroende på vilken hastighet du kan uppnå.
Du saknar försäkring och behörighet för att framföra detta fordon och därför är det olagligt.
Citera
2021-08-08, 17:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Men vad har mitt B-körkort med elsparkcykeln att göra? jag har ju inte gjort misstag med bilen!!

Finns det någon lag som säger det ?
Jag har tappat lämpen på att ha promenerat med cannabis i urinen.

Det handlar om pålitlighet med avseende på respekt inför lagen.
Citera
2021-08-08, 17:44
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det blir böter för olovlig körning, samt eventuellt även böter för vårdslöshet i trafik. Har du bil/mc-körkort kan det även dras in eller suspenderas.

Nu är inte jag jurist - men hur i helvete kan det bli fråga om "olovlig körning" när vi snackar om ett "fordon" utan krav på förarbevis???

TS: hatar egentligen företeelsen - men åk du i 20-25 knyck, snuten BORDE ha viktigare saker för sig (skulle oturen vara framme kan jag inte tänka mig något annat än ett lååååågt bötesbelopp).
Citera
2021-08-08, 17:47
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag har tappat lämpen på att ha promenerat med cannabis i urinen.

Det handlar om pålitlighet med avseende på respekt inför lagen.

Känner en snubbe som blev av med kortet UTAN att ha kört rattfull, dömdes för allmänfarlig vårdslöshet och lite annat. Fördom därute (speciellt bland folk som super rätt hårt) att det enda sättet att bli av med kortet (eller lämpl intyget) är att sitta i en bil påstruken - > WRONG!

EDIT; sorry för OT!!!!! Har ju eg inte med TS fråga att göra.
Citera
2021-08-08, 17:50
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är inte ett dugg konstigt.
Som att jämföra att om du åker med bilen i 15 km/h på cykelbanan så behöver du inget körkort.

Kan din elsparkcykel gå fortare än 20 km/h så räknas det inte som en cykel längre utan som en moped eller motorcykel, beroende på vilken hastighet du kan uppnå.
Du saknar försäkring och behörighet för att framföra detta fordon och därför är det olagligt.

Rätta mig gärna om jag har fel (och du är säker... ) - men det kan väl aldrig bli tal om "olovlig körning"...? Maxhastighet 25 knyck på ett fordon som inte kräver förarbevis?
Citera
2021-08-08, 19:24
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Nu är inte jag jurist - men hur i helvete kan det bli fråga om "olovlig körning" när vi snackar om ett "fordon" utan krav på förarbevis???

TS: hatar egentligen företeelsen - men åk du i 20-25 knyck, snuten BORDE ha viktigare saker för sig (skulle oturen vara framme kan jag inte tänka mig något annat än ett lååååågt bötesbelopp).

När fordonet går snabbare än vad som är lagligt blir det olovlig körning, eftersom det då är ett fordon som kräver körkort för moped eller mc(beroende på hastighet), det blir i princip samma sak som att åka på en trimmad moped, som också är olovlig körning.
Citera
2021-08-08, 19:42
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
När fordonet går snabbare än vad som är lagligt blir det olovlig körning, eftersom det då är ett fordon som kräver körkort för moped eller mc(beroende på hastighet), det blir i princip samma sak som att åka på en trimmad moped, som också är olovlig körning.

Men om mopedgränsen är 30, han maxar 25, kan därmed juridiskt inte bli "olovlig körning", eller... - säger som Hans Werthén "jurister kan man gödsla med" så jag har säkert fel...
Citera
2021-08-08, 19:51
Medlem
tarek90s avatar
Men det är ej förbjudet att köra den på inhängatområde så då kan ju det inte vara olovlig körning eller? Tänker att det kan vara trafiköverträdelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in