2021-08-07, 14:15
Medlem
yournotlikemes avatar
Luktar missbruk där bakom i någon form. Spelmissbruk, drogmissbruk eller alkoholmissbruk vilket det sistnämna tror jag ej på (kan ju vara en blandning) men inte enbart det då det ej kan konsumeras så mycket så det går åt dessa summor du pratar om.

Har ej läst hela tråden men har det kommit fram vad TS faktiskt använder alla pengar till varje månad?
Citera
2021-08-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
snortar du kokain varje morgon och kväll eller hur fan bränner man 55k i månaden?

luktar troll...

Det är inte svårt att bränna 55 lax på 1 helg, han är modest och bränner det över 4 istället.
Citera
2021-08-07, 14:25
Medlem
Kolla ditt kontouttrag och säg vart fan 44 000 kr tar vägen varje månad.

Skäms du inte?
Citera
2021-08-07, 14:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderFuck
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har alltid varit usel på att hantera mina pengar. Hade ett par år där det gick rätt hyfsat, men med Covid, en separation och depression på det så har jag börjat tappa kontrollen.

Jag frilansar och får ut ca. 55k SEK netto varje månad. Senaste månaderna har jag gått minus.
Har ingen bil.
Har inga barn.

Bor i en bostadsrätt ensam där bolånet kostar mig runt 10k varje månad.

Det jag skulle behöva är ett tips på en bra Privatekonomi 101-bok eller kurs.

Tack!

55k är inte särskillt mycket pengar men mer än medianlönen, du får i grova drag beskriva vad du lägger pengar på under ett år så kommer du få hjälp.
Citera
2021-08-07, 14:48
Medlem
Citat:
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har alltid varit usel på att hantera mina pengar. Hade ett par år där det gick rätt hyfsat, men med Covid, en separation och depression på det så har jag börjat tappa kontrollen.

Jag frilansar och får ut ca. 55k SEK netto varje månad. Senaste månaderna har jag gått minus.
Har ingen bil.
Har inga barn.

Tack!

Problemet är nog inte att du inte vet hur du ska göra, utan att du inte orkar bry dig och då kommer ingen bok i världen om ekonomi hjälpa dig.

Gör en budget. En för de fasta kostnaderna, och en för rörliga. De rörliga delar du upp vecka för vecka. Sedan håller du budgeten. Sparar alla kvitton och ser till att uppdatera budgeten direkt efter att du köpt något.

Viktigast av allt är att komma igång med ett sparande. Med 55.000kr netto och med en boendekostnad på 10.000kr borde du egentligen kunna spara 35.000kr varje månad utan att leva snålt, men vet inte hur dina utgifter ser ut i övrigt? Har du mycket smålån eller avbetalningar?

Hjälper dig gärna med en realistisk budget om du kan specificera din fasta kostnader här såsom lån och andra räkningar.
Citera
2021-08-07, 14:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har ingen bil.
Har inga barn.

Tack!

Du skriver ingenting om din ekonomi vad du har för utgifter förutom bostadsrätten som kostar dig 10 k i månaden? Då har du 45k över!! Vart går pengarna? Är du speltorsk eller vart gör du av pengarna? Det är väl inte så svårt att se över sin ekonomi?
Citera
2021-08-07, 15:27
Medlem
PaoloRobertos avatar
Jag är likadan. Svårt det där alla tror vi höginkomsttagare har det lätt men fan tjänar man mer så slösar man ju mer!
Citera
2021-08-07, 15:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag är likadan. Svårt det där alla tror vi höginkomsttagare har det lätt men fan tjänar man mer så slösar man ju mer!
Men vad går då pengarna till? Klart man kan lägga mycket på klockor, droger, taxi och krogen, men då lär man vara medveten om det.
Citera
2021-08-07, 15:48
Medlem
Du har åtminstone en bostad. Jag tjänar lite mer än dig (60k efter skatt) och hyr fortfarande bostad, dock utanför EU och den stad jag bor i är rätt dyr. Har också svårt att spara pengar, en bra månad kan jag spara 10k. Samtidigt läser jag om folk på flashback som får ut 20k netto som sparar 10k......tycker inte jag lever super lyxigt egentligen. Jag hade kunnat spendera det dubbla utan problem.
Citera
2021-08-07, 16:02
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men vad går då pengarna till? Klart man kan lägga mycket på klockor, droger, taxi och krogen, men då lär man vara medveten om det.

Sprit, äta ute 2-3ggr/dag, prostituerade.
Citera
2021-08-07, 16:05
Medlem
Många sossar i den här tråden.

Bränna 40.000 i månaden är väl för helvete inte så konstigt om man inte lever på existensminimum som många av er verkar göra.

Låt säga att man äter en lunch ute varje dag för 120 spänn så ryker det 4.000 kronor i månaden.

Säg att man går ut varje fredag eller lördag med kollegor och åker taxi, tar några kalla, nattamat så försvinner det 4.000 kronor till.

Wips så är det 30.000 kvar. Köper man ett dyrt klädersplagg som en vinterjackaa eller något ytterligare 4-5.000 etc etc.
Citera
2021-08-07, 16:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Många sossar i den här tråden.

Bränna 40.000 i månaden är väl för helvete inte så konstigt om man inte lever på existensminimum som många av er verkar göra.

Låt säga att man äter en lunch ute varje dag för 120 spänn så ryker det 4.000 kronor i månaden.

Säg att man går ut varje fredag eller lördag med kollegor och åker taxi, tar några kalla, nattamat så försvinner det 4.000 kronor till.

Wips så är det 30.000 kvar. Köper man ett dyrt klädersplagg som en vinterjackaa eller något ytterligare 4-5.000 etc etc.
Och då har du 20k kvar...

Är man sosse för att man klarar av att sköta sin ekonomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in