2021-08-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderFuck
Jag frilansar och får ut ca. 55k SEK netto varje månad.

Har du ett enmansföretag? Hur tar du skattemässigt ut 55 tkr per månad till dig själv privat varje månad? Möjligen finns det stort utrymme här för att optimera din inkomst.

När det kommer till dina utgifter. Skärp dig och sluta bete dig som ett barn. Det här är triviala saker. Gå igenom alla transaktioner sedan nyår, gör en budget. Väx upp.
Citera
2021-08-07, 16:21
Medlem
Om det är din enda fasta utgift så har du 45000 kr kvar. 45000/30=1500.

Gör du av med 1500kr per dag? Vad går dina utgifter till?
Citera
2021-08-07, 16:34
Medlem
Steg ett är att få koll vad du lägger pengarna på. Du kan ju antingen spara kvitton och göra en efterkalkyl i Excel eller kolla hur det ser ut på Internetbanken.

Säg då att du kommer fram till att du äter och dricker på restaurang för 20k i månaden.
Är det verkligen smart?
Bättre att begränsa det till kanske max 10k i månaden och att spara undan resten. Du borde t.o.m kunna köpa fonder/aktier för 20k i månaden. Gör du det i 10-15 år till då kan du i princip leva på bara det kapitalet sen. Det är väl mer värt än att äta upp alla pengarna nu?
Citera
2021-08-07, 16:48
Medlem
Lite torftigt med information för att kunna ge något tips öht. Gör en budget - ladda ner en ekonomiapp. Gå igenom vad du spenderar under en månad. Skär bort det som DU tycker att du kan skära ner på.
Citera
2021-08-07, 16:57
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men vad går då pengarna till? Klart man kan lägga mycket på klockor, droger, taxi och krogen, men då lär man vara medveten om det.

Handlar mer om vart man lägger pengarna. En höginkomsttagare kanske i fyllan köper lite bubbel för 5000:- på krogen och bjuder på för att man kan, medans den som inte har så tight med pengar bjuder laget runt på öl, eller betalar sin fattiga polare på en krogrunda för att man vill ha sällskap ut.

Ja mena, kolla priserna..

En flaska champagne som går på 800:- på bolaget kostar runt 4000:- på en krog.
En flaska vin som kostar 79:- på bolaget kostar 400:- på krogen.
En flaska öl som kostar 19:- på bolaget kostar 89:- på krogen.

Regeln är väl att hålla sig till öl när man är ute, skippa vegasmaskinerna och allt som har med spel och knark att göra.
Citera
2021-08-07, 16:59
Medlem
Folk som bränner mer än 20 per månad är helt enkelt korkade, lägre IQ och kortsiktigt tänkande. Visst kan man förstå det när man var 18 och hade sitt första jobb och sprang på krogen varje helg och brände hela lönen på kläder och mobiler och prylar, men det växer man ifrån ganska snabbt om man inte är en väldigt enkelspårig och dum människa. Ska inte klaga på folk som är så dumma i huvudet att dom blåser 50 lax varje månad på onödig skit för det driver på ekonomin, men ibland slås man av den totala avsaknaden av ekonomiskt tänkande hos väldigt många.

Har själv gått ner till att jobba 50% och trots det sparar jag över hälften av lönen (ca 28000). Lever precis lika väl som mina vänner och är väldigt lycklig och nöjd, har bostadsrätt, flera hobbies som kostar en hel del, äter ute alldeles för ofta och reser för kanske 30000 ett vanligt år. Livet har blivit mycket skönare sen jag gick ner till halvtid också, är mycket friare och mindre stressad. Skillnaden mellan mig och vissa vänner är mest att dom går ut mer på krogen/klubb med helrör och taxiresor och droger och bränner lätt 1500 varenda helg, köper mer meningslösa prylar, nya telefoner, robotdammsugare, datorer, dyra märkeskläder varje månad, samlarprylar som bara står och samlar damm, byter bil två gånger per år (och går back 50000 per affär) och liknande. Medan jag själv föredrar middagar och resor, köper kläder och prylar efter behov och äkta intresse, klarar mig på företagets bil, och lägger in mesta av lönen på fonder och aktier. Dom lever månad till månad och kan behöva låna några tusenlappar i slutet av månaden trots 40+ inkomst, jag har ungefär 5 miljoner sparat som växer till sig varje dag. Sen så är dom mycket oftare uttråkade och ligger och pillar sig i naveln hela helgen, jag själv lägger nästan varenda minut på något jag tycker är kul.

Tror dom flesta som bränner hela lönen egentligen är väldigt tomma och rastlösa inombords och försöker täcka det med konsumtion vilket bara gör det hela värre. Sen så är det ju stor humor när sådana försöker motivera sina inköp och uppenbart blir provocerade när dom får reda på att man har tio årslöner i sparande eftersom man inte hanterar sin inkomst som toapapper. Shopping är för kvinnor och kortsynta idioter som inte lärt sig värdet av pengar.
Citera
2021-08-07, 18:28
Medlem
Amazon-mannens avatar
Sluta med:
Sprit
Knark
Horor
Dagliga restaurangbesök

Se sedan hur mycket du har över ..
Citera
2021-08-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Handlar mer om vart man lägger pengarna. En höginkomsttagare kanske i fyllan köper lite bubbel för 5000:- på krogen och bjuder på för att man kan, medans den som inte har så tight med pengar bjuder laget runt på öl, eller betalar sin fattiga polare på en krogrunda för att man vill ha sällskap ut.

Ja mena, kolla priserna..

En flaska champagne som går på 800:- på bolaget kostar runt 4000:- på en krog.
En flaska vin som kostar 79:- på bolaget kostar 400:- på krogen.
En flaska öl som kostar 19:- på bolaget kostar 89:- på krogen.

Regeln är väl att hålla sig till öl när man är ute, skippa vegasmaskinerna och allt som har med spel och knark att göra.
Helt rätt att man ska dricka champagne så ofta som man kan om den är köpt på bolaget men undvika att köpa på krogen. Likaså kan man börja kvällen med att dricka dyr och fin öl på krogen men ju senare det blir ju billigare och sämre öl. När man dricker öl nummer 6 så är skillnaden mellan Fin- och fulöl försumbar. Onödigt då att betala dubbelt så mycket för ölen.
Citera
2021-08-07, 18:52
Medlem
Karmans avatar
Du får till dig av det gamla ordspråket: "Det är inte på de stora intäkterna man blir rik, utan på de små utgifterna."
Citera
2021-08-07, 19:02
Avslutad
Du berättar inte var pengarna tar vägen så det är ju helt omöjligt att berätta vad du bäst kan göra.
Kommer du att spendera pengarna eller kommer du att följa eventuella gränser?

Du kan ju skaffa ett kort med fast gräns per månad på säg 10k, och det är det du får använda per månad.

Sen har du ett matkort som bara används i mataffären som du laddar med pengar som du kan använda när dina 10k är slösade.

Men eftersom du själv har tillgång till dina bankkonton går det ju inte att begränsa mer än att du skaffar en god man.

Eventuellt skaffa ett låst sparande som du inte kan göra uttag från inom ett visst antal år som förs över varje månad innan löning.
Citera
2021-08-07, 19:08
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Helt rätt att man ska dricka champagne så ofta som man kan om den är köpt på bolaget men undvika att köpa på krogen. Likaså kan man börja kvällen med att dricka dyr och fin öl på krogen men ju senare det blir ju billigare och sämre öl. När man dricker öl nummer 6 så är skillnaden mellan Fin- och fulöl försumbar. Onödigt då att betala dubbelt så mycket för ölen.

Men så är det. Alla mina första öl är "fin" öl sen blir det det billigaste skiten man hittar för man kan knappt skilja mellan en millennium eller 1664 veteöl
Citera
2021-08-07, 19:13
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Många sossar i den här tråden.

Bränna 40.000 i månaden är väl för helvete inte så konstigt om man inte lever på existensminimum som många av er verkar göra.

Låt säga att man äter en lunch ute varje dag för 120 spänn så ryker det 4.000 kronor i månaden.

Säg att man går ut varje fredag eller lördag med kollegor och åker taxi, tar några kalla, nattamat så försvinner det 4.000 kronor till.

Wips så är det 30.000 kvar. Köper man ett dyrt klädersplagg som en vinterjackaa eller något ytterligare 4-5.000 etc etc.

Det är helt ok att bränna hur mycket pengar man vill. Det känns lite puckat att starta en tråd om vad man skall göra för att få pengar över när svaret torde vara uppenbart även för den mest svagbegåvade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in