2021-08-07, 11:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderFuck
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har alltid varit usel på att hantera mina pengar. Hade ett par år där det gick rätt hyfsat, men med Covid, en separation och depression på det så har jag börjat tappa kontrollen.

Jag frilansar och får ut ca. 55k SEK netto varje månad. Senaste månaderna har jag gått minus.
Har ingen bil.
Har inga barn.

Bor i en bostadsrätt ensam där bolånet kostar mig runt 10k varje månad.

Det jag skulle behöva är ett tips på en bra Privatekonomi 101-bok eller kurs.

Tack!

* Gör en lista över vad dina pengar går till. Se till de senaste tre månaderna t.ex.
* Dra ner på de onödiga utgifterna (och lura inte dig själv till att saker är "nödvändiga" - det som är nödvändigt är endast mat, husrum och tillgång till färdmedel/utrustning för ditt arbete. Allt annat kan det skäras ner på).

Mest troligt är att du behöver missbrukshjälp om du gör av med så stora summor varje månad på onödiga saker.
Citera
2021-08-07, 12:07
Avslutad
Du kan ju börja med att öppna ett sparkonto där 2000kr förs över varje månad automatiskt. Som du ej kan röra på minst 5 år.

Sen 2000 till på ett annat sparkonto som ska växa till sig. Det andra kontot ska du röra när du absolut behöver det ( inte för att köpa kläder skor etc) utan tandläkare räkningar oförutsägbara utgifter typ.

Sen skär ner på de onödiga utgifterna helt enkelt, gör en budget och sluta med impulsköp.
Citera
2021-08-07, 12:15
Medlem
skruvad-typs avatar
Har du någon som du litar på i din närhet som kan sköta din ekonomi för ett tag?
Citera
2021-08-07, 12:31
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Skaffa dej en god man
Detta är mitt tips också.
Citera
2021-08-07, 12:34
Medlem
Om du inte sparar på börsen så börja med det. Köp lite fonder, sortera på en fondlista efter de som har presterat bäst över lång tid, och välj lite fonder i branscher som du själv tror på. Man blir engagerad i sitt sparande på det här viset och man skapar motivation till att spara.

Med tanke på att du inte får något över med en hyfsad lön så innebär det att du bränner pengar på antingen någon fanatisk hobby eller bara ren skit/krimskrams. Sluta/minska: resturantbesöken, take-awaykaffe, taxi, tobak och spontanköp i allmänhet.

Till sist, boende, transport och mat är svenskarnas största löpande kostnader.
Citera
2021-08-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Någon som har ett datajobb kan fixa ekonomin om man vill. Nix den lätta går jag inte på. Du är bara kåt på lite uppmärksamhet. Alternativt skryta om lönen.
Haha varför skulle man vara bättre på privatekonomi för att man jobbar med "data"?
Citera
2021-08-07, 13:35
Medlem
Citat:
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har alltid varit usel på att hantera mina pengar. Hade ett par år där det gick rätt hyfsat, men med Covid, en separation och depression på det så har jag börjat tappa kontrollen.

Jag frilansar och får ut ca. 55k SEK netto varje månad. Senaste månaderna har jag gått minus.
Har ingen bil.
Har inga barn.

Tack!

Har du fru?
Citera
2021-08-07, 13:37
Medlem
Växla 35.000sek varje månad till 500..200 och 100-lappar i euros och samla i hög hemma..
dom är svåra att använda även om man vill gå ut på helgen och sätta sprätt på dom..
Citera
2021-08-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du hade läst vad jag skrev, så sa jag inte att människor som jobbar med det han gör, är bättre än några andra.

Det jag menar är att han har tillräckligt med kunskap att räkna ut vart hän pengarna går. Alltså hänger det på endera att han inte vill förstå, eller att han bara vill ha lite uppmärksamhet. En trolltråd.

Och du skall lära dig läsa vad jag skriver och inte hitta på saker lite hur som helst.

Jag har läst det du skrev flera gånger och det är fortfarande helt obegripligt.

Varför skulle han ha kunskap att styra upp sin privatekonomi för att jobbar med "data", som du kallar det? Att räkna ut vart pengarna flyger iväg är för övrigt knappast det som är frågeställningen i tråden, utan snarare hur han undviker att de gör det. Varför skulle han automatiskt få ett bättre ekonomiskt sinne för att han jobbar med "data"? Vad baserar du ditt påstående om att det handlar om uppmärksamhetssökande på?

Min gissning är iaf att du aldrig varit i närheten av att tjäna de summorna själv och därför är i tron att det skulle vara omöjligt att hamna i ekonomiskt trångmål bara för att man tjänar bra. "Om jag klarar mig på 11k från soc så kan väl du omöjligt ha problem som tjänar 50k", typ så. Kan inte göra mer än att upplysa dig om att det inte fungerar så. Med högre inkomster kommer högre utgifter som ett brev på posten, särskilt för den som inte är ekonomiskt sinnad. Vad man sen jobbar med är helt ointressant. Att vara ekonomisk och ansvarsfull med pengar professionellt är inte detsamma som att vara det privat.
Citera
2021-08-07, 13:55
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Jag har läst det du skrev flera gånger och det är fortfarande helt obegripligt.

Varför skulle han ha kunskap att styra upp sin privatekonomi för att jobbar med "data", som du kallar det? Att räkna ut vart pengarna flyger iväg är för övrigt knappast det som är frågeställningen i tråden, utan snarare hur han undviker att de gör det. Varför skulle han automatiskt få ett bättre ekonomiskt sinne för att han jobbar med "data"? Vad baserar du ditt påstående om att det handlar om uppmärksamhetssökande på?

Min gissning är iaf att du aldrig varit i närheten av att tjäna de summorna själv och därför är i tron att det skulle vara omöjligt att hamna i ekonomiskt trångmål bara för att man tjänar bra. "Om jag klarar mig på 11k från soc så kan väl du omöjligt ha problem som tjänar 50k", typ så. Kan inte göra mer än att upplysa dig om att det inte fungerar så. Med högre inkomster kommer högre utgifter som ett brev på posten, särskilt för den som inte är ekonomiskt sinnad. Vad man sen jobbar med är helt ointressant. Att vara ekonomisk och ansvarsfull med pengar professionellt är inte detsamma som att vara det privat.
Sluta mässa. Han har kompetens nog att titta på var han har köpt sakerna. Men han vill inte. Alternativt vill han ha lite tid i rampljuset och hittar på. Med tanke på att han har sagt att han tar den i tvåan och har haft tusentals män, så är nog det där pengarna hamnar. Han köper sex förmodligen. Eller trollar.

Och där kommer du in och skall förklara hur svårt det är för människor som har 55k i månaden att få månaden att gå ihop och att jag går på soc.
Citera
2021-08-07, 13:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har ingen bil.
Har inga barn.

Tack!

*55k netto
*inga barn
*ingen bil
*hyra 10k

Och du får det inte att gå runt? Antingen är du ett troll eller så har du tvärdrag mellan öronen!
Citera
2021-08-07, 14:05
Medlem
Citat:
Hej
Skulle behöva lite tips.

Har ingen bil.
Har inga barn.

Tack!

Dave Ramsey har skrivit flera böcker om att hantera pengar, välj en av dom.

Säg upp alla abb förutom mobilabb.

Vill du sen ha Netflix eller nåt annat, så köper du och säger upp det direkt, dvs inget som dras regelbundet där summorna är så små att du inte bryr dig.

Istället för att äta ute varje dag, köpfrysta matlådor där du köper lunch, så har du grym middag till halva priset av en vanlig lunch.

Du borde ha under 25K i fasta kostnader, inklusive borättslånet.

Så minst 30K borde du ha till nöjen, där du säkert kan spara en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in