• 1
  • 2
2021-08-05, 23:47
Medlem
För några veckor sedan skrev en gammal kompis på Messenger och frågade om jag hade lust att ses och ta en öl i sommar. Jag läste meddelandet snabbt (syns ju i Messenger om man har läst) men svarade först dagen efter pga att jag hade en del annat att göra under kvällen och inte orkade med något chattande. Dagen efter hade han dock skickat ett till meddelande typ ”såg du mitt meddelande igår…?”

Det är inte första gången någon verkar förvänta sig svar direkt. Varför denna hets? Är tanken idag att man ska pausa filmen, lägga bort boken, eller pilla med telefonen under en middag eller dejt bara för att inte uppfattas som dryg och ointresserad?

Ja jag fattar att om någon nära vän frågar om man vill ta en after work samma dag så är det lämpligt att svara direkt, det hade jag också velat att den jag frågade gjorde. Men om det är ett meddelande som kan vänta någon dag eller så, kanske rent av en vecka, varför denna hets att svara direkt? Är ju helt sjukt att man förväntas vara någon slags slav under dessa chattappar.

Hur gör ni andra? Är ju extra hysteriskt med Messenger där alla kan se om man är eller har varit inloggade i närtid, samt om man öppnat meddelandet.
Citera
2021-08-05, 23:53
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaJuli
För några veckor sedan skrev en gammal kompis på Messenger och frågade om jag hade lust att ses och ta en öl i sommar. Jag läste meddelandet snabbt (syns ju i Messenger om man har läst) men svarade först dagen efter pga att jag hade en del annat att göra under kvällen och inte orkade med något chattande. Dagen efter hade han dock skickat ett till meddelande typ ”såg du mitt meddelande igår…?”

Det är inte första gången någon verkar förvänta sig svar direkt. Varför denna hets? Är tanken idag att man ska pausa filmen, lägga bort boken, eller pilla med telefonen under en middag eller dejt bara för att inte uppfattas som dryg och ointresserad?

Ja jag fattar att om någon nära vän frågar om man vill ta en after work samma dag så är det lämpligt att svara direkt, det hade jag också velat att den jag frågade gjorde. Men om det är ett meddelande som kan vänta någon dag eller så, kanske rent av en vecka, varför denna hets att svara direkt? Är ju helt sjukt att man förväntas vara någon slags slav under dessa chattappar.

Hur gör ni andra? Är ju extra hysteriskt med Messenger där alla kan se om man är eller har varit inloggade i närtid, samt om man öppnat meddelandet.

Jag har meddelanden över ett år gamla jag inte orkat svara på ännu.
Svarar när jag känner för det. Telefonen är till för mig och inte för den som ringer/skriver till mig.
Citera
2021-08-06, 00:01
Medlem
Couplets avatar
Jag bryr mig inte så mycket om vad andra förväntar sig. Jag tittar när jag har tid och svarar när jag har tid, om jag kommer ihåg det. Ibland svarar jag men glömmer trycka på skicka. Mina vänner vet om detta och förväntar sig inget annat heller.

Jag tror att det här "behovet" av omedelbar respons helt enkelt är en produkt av den tid vi lever i. Vi är ständigt uppkopplade och förväntas även vara ständigt tillgängliga. Här skulle jag kunna köra en "när jag var ung..." osv, men det blir väl ingen glad av. Min poäng är att det här fenomenet är hyfsat nytt. Som till åldern kommen kan jag iaf ge rådet att tagga ner. Ingen dör av att man inte svarar på sekunden. Låtsas att du befinner dig på 80-talet bara.
Citera
2021-08-06, 00:29
Medlem
kristofferGs avatar
Beror på vem det är. Kan vara allt från 1 min, till att aldrig svara. Jag ser och läser alla meddelanden.
Citera
2021-08-06, 00:58
Medlem
SittFints avatar
Håller med om att vissa är lite väl hetsiga.

Men samtidigt kan jag också tycka att i 99% av fallen har man tid att svara om man har tid att läsa. Det är rätt sällan det krävs mer än en minut för att svara.

Citat:
Vad jag inte fattar är varför du bara kan låta telefonen vara. Du säger ju själv att du inte vill pilla med telefonen under en middag, så ge fan i att göra det alls då.

Jag tycker det är rätt intressant hur alla dessa som aldrig har tid att svara ändå har tid att titta på telefonen en gång var femte minut för att se om det hänt något.
Citera
2021-08-06, 01:02
Medlem
CC75s avatar
Det beror på vad saken gäller. Är det som gäller just nu eller om en liten stund framöver då svarar jag omgående såvida jag inte är upptagen (arbete, träningspass m.m.). Övrigt brukar jag svara inom ett dygn. Allt annat anser jag är ohövligt.

// CC
Citera
2021-08-06, 01:04
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker man får svara när man vill men vissa tar det personligt. Enda gången jag svarar direkt är om de t ex messar och hotar med att komma och hälsa på nästa dag. Då messar jag tillbaka och säger att det inte går.
Citera
2021-08-06, 01:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker man får svara när man vill men vissa tar det personligt. Enda gången jag svarar direkt är om de t ex messar och hotar med att komma och hälsa på nästa dag. Då messar jag tillbaka och säger att det inte går.

Ja usch, mardröm när folk vill spontanumgås hemma hos mig med. Händer till och med att jag ringer upp bara för att förhindra att så sker.

I övrigt så brukar jag inte läsa meddelanden om det är en känslig person, så jag kan läsa och svara när jag har lust. Och på längre meddelanden hoppas jag att folk fattar att man kanske inte alltid kan svara på sekunden.

Har hänt att jag slutat svara folk som är sådär väldigt krävande också.
Citera
2021-08-06, 02:08
Medlem
vantablacks avatar
Jag läser och svarar när jag har tid. Ser jag ett meddelande direkt och det är viktigt eller om det är en fråga som den andra vill ha svar på hyfsat snabbt så svarar jag samma dag. Är det oviktigt så svarar jag ibland dagen efter. Det är lite luststyrt där. Beror också lite på vem det är som hör av sig.

Märker att vissa, inte alla, har jävligt kort tålamod och verkar tro att gemene man inte har något bättre för sig och sitter med telefonen i handen dygnet runt. Märker det särskilt när jag har annonser ute på blocket eller marketplace. Då kan någon ha skickat en fråga om en annons klockan tolv på dagen (dvs när jag oftast är på jobbet) och sen ett meddelande till två timmar senare "Hallå? Kan du svara?". Händer hela tiden. Det är inte bara ungdomar utan snarare fler medelålders som är så. En anekdotisk reflektion från min omgivning är att 40-50 åringar är lika mycket, ibland mer, mobiljunkies som ungdomarna/de unga vuxna är.

Ett sätt att slippa tillgänglighetsstress är ju att avaktivera alla notiser, även messenger. Gjorde jag för flera år sen. Ett mycket hälsosamt beslut. Det enda som dyker upp på skärmen är telefonsamtal och sms. Och dom får jag inte mycket utav. 99% av tiden har jag dessutom mobilen på ljudlöst, utan vibration. Blev typ skadad för några år sen när man hade alla notiser igång, pling från sms, pushnotiser och meddelanden, så fick typ stresspåslag så fort jag hörde ljudet, även vibrationsljudet stressade mig. Därav ljudlöst utan vibration. Mår jävligt bra av det.

Är jag på middag, ses över en kaffe eller på något sätt umgås med andra så brukar jag låta mobilen ligga i jackfickan, eller ha den på bordet ljudlöst med skärmen vänd neråt. Jag ser det som rent hyfs. Men det är för att jag själv störs så in i helvete när man sitter med andra och har det trevligt och någon får ett meddelande eller ett pling och plockar upp telefonen direkt och försvinner in i den. För mig signalerar det "ni är oviktiga och nu hände det något roligare i min telefon".
Helt klart otrevligast är det ju om man bara är två och den andra personen plockar upp mobilen var femte minut.
Citera
2021-08-06, 02:12
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag bryr mig inte så mycket om vad andra förväntar sig. Jag tittar när jag har tid och svarar när jag har tid, om jag kommer ihåg det. Ibland svarar jag men glömmer trycka på skicka. Mina vänner vet om detta och förväntar sig inget annat heller.

Jag tror att det här "behovet" av omedelbar respons helt enkelt är en produkt av den tid vi lever i. Vi är ständigt uppkopplade och förväntas även vara ständigt tillgängliga. Här skulle jag kunna köra en "när jag var ung..." osv, men det blir väl ingen glad av. Min poäng är att det här fenomenet är hyfsat nytt. Som till åldern kommen kan jag iaf ge rådet att tagga ner. Ingen dör av att man inte svarar på sekunden. Låtsas att du befinner dig på 80-talet bara.
Äh, skriv inte så. En del av oss är faktiskt intresserade av hur messenger-funktionen fungerade på vikingatiden. Nya tider, nya beteendemönster.

OnT: Jag försöker, men i de flesta fall kan det ta en/några veckor upp till månader innan jag får något svar ivägskickat. Ibland inte mer än några timmar. Beror helt på vad det handlar om. Och hur specificerat det är. En så pass ospecificerad fråga likt exemplet i TS hade förmodligen tagit längre tid för mig att svara på, än ett specifikt datum och tid.
Citera
2021-08-06, 02:43
Medlem
Jag brukar vanligen ta allt mellan en halv dag upp till 3 dygn på mig att svara, men allra vanligast blir väl någonstans inom spannet 24-48 h. Att svara mer eller mindre direkt pallar jag inte, det är väl ingen överdriven brådska, men om man tar mer än 3 dygn på sig att svara kan det dock bli dålig vibe/visat ointresse, så försöker därmed undvika att ta alltför lång tid på mig.
Citera
2021-08-06, 03:06
Medlem
Kebbabturkens avatar
Skickar man sms så anser jag det inte vara brådis. Annars är det lämpligare att ringa om man vill nå någon. Å andra sidan är det patetiskt med folk som man ser ha läst men som inte svarar alls. Använder man ursäkten att man glömde svara kanske man skulle öva upp sitt minne eller reflektera över om man är så bra vänner. Det går ju uppenbarligen bra för folk att svara brudar/pojkvänner på direkten.

Men sitter jag inte upptagen i något så svarar jag oftast inom 5 min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in