2021-08-06, 09:31
Medlem
BigFatCones avatar
Det beror givetvis om på omständigheterna. Allt från "på sekunden" till "inte alls".
Citera
2021-08-06, 10:15
Medlem
Cindells avatar
Jag svarar när jag har tid, lust och hinner svara. Ibland behöver man även tänka över svaret, eller se om det passar att ses vid det tillfället vännen föreslår.

De flesta av min vänner gör detsamma och vi uppskattar säkert allihop att det inte är någon hets att svara snabbt.

Om någon av mina vänner blir upprörd över att inte få svar asap, så är det den personens problem, inte mitt. Vill de avbryta vänskapen för att jag läst ett meddelande och inte svarar direkt så känner jag att det inte är någon större förlust.

Våga säga nej till e-stress.
Citera
2021-08-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Håller med om att vissa är lite väl hetsiga.

Men samtidigt kan jag också tycka att i 99% av fallen har man tid att svara om man har tid att läsa. Det är rätt sällan det krävs mer än en minut för att svara.

Vad jag inte fattar är varför du bara kan låta telefonen vara. Du säger ju själv att du inte vill pilla med telefonen under en middag, så ge fan i att göra det alls då.

Jag tycker det är rätt intressant hur alla dessa som aldrig har tid att svara ändå har tid att titta på telefonen en gång var femte minut för att se om det hänt något.
Håller med. Folk är fan cp nuförtiden.

Har man tid att läsa, så har man också tid att svara. Särskilt om man sitter med telefonen i näven mer eller mindre konstant när man umgås med andra.

Folk som läser men inte svarar direkt, raderar jag. Är de så jävla slöa i huvudet så kan de dra åt helvete.
Citera
2021-08-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Håller med. Folk är fan cp nuförtiden.

Har man tid att läsa, så har man också tid att svara. Särskilt om man sitter med telefonen i näven mer eller mindre konstant när man umgås med andra.

Folk som läser men inte svarar direkt, raderar jag. Är de så jävla slöa i huvudet så kan de dra åt helvete.

Ja, det är inte svårare än så och folk låtsas något så förbaskat kring det här ämnet.

Värderar man personen så svarar man. Värderar man inte personen svarar man inte. Värderar man inte personen tillräckligt högt så drar man ut på att svara och då är det ändå inte värt något. Det ÄR verkligen inte svårare än så här.

Sen ska ju självinsikt finnas från båda hållen! Jag vet inte hur många gånger jag fått det konfronterat i ansiktet på mig varför jag själv inte svarat och då har det varit för att jag inte vill ha med personen att göra. Är denne dum i huvudet som måste fråga varför man inte svarar? Det säger sig självt varför man inte svarar och svarar man inte flera gånger så säger det sig självt ÄNNU mera.
Citera
2021-08-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Ja, det är inte svårare än så och folk låtsas något så förbaskat kring det här ämnet.

Värderar man personen så svarar man. Värderar man inte personen svarar man inte. Värderar man inte personen tillräckligt högt så drar man ut på att svara och då är det ändå inte värt något. Det ÄR verkligen inte svårare än så här.

Sen ska ju självinsikt finnas från båda hållen! Jag vet inte hur många gånger jag fått det konfronterat i ansiktet på mig varför jag själv inte svarat och då har det varit för att jag inte vill ha med personen att göra. Är denne dum i huvudet som måste fråga varför man inte svarar? Det säger sig självt varför man inte svarar och svarar man inte flera gånger så säger det sig självt ÄNNU mera.
Jag svarar så fort jag noterar att någon form av kommunikation inkommit och jag inte är upptagen med något viktigt just då.
Citera
2021-08-06, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Skickar man sms så anser jag det inte vara brådis. Annars är det lämpligare att ringa om man vill nå någon. Å andra sidan är det patetiskt med folk som man ser ha läst men som inte svarar alls. Använder man ursäkten att man glömde svara kanske man skulle öva upp sitt minne eller reflektera över om man är så bra vänner. Det går ju uppenbarligen bra för folk att svara brudar/pojkvänner på direkten.

Men sitter jag inte upptagen i något så svarar jag oftast inom 5 min.

Telefonrunkare har aldrig varit min grej.
Svarar när jag känner för det.

Är det jävligt viktigt, tex att någon håller på att dö då svarar jag direkt
Citera
2021-08-06, 19:19
Medlem
Jag svarar ibland snabbt om jag sitter med telefonen i handen och ibland långsamt om jag tex är på jobb hela dagen, då kanske jag svarar dagen efter.
Citera
2021-08-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Telefonrunkare har aldrig varit min grej.
Svarar när jag känner för det.

Är det jävligt viktigt, tex att någon håller på att dö då svarar jag direkt

Haha vilket jävla skitsnack!

Om det var Charlize Theron som sms:ade dig om rosa drakar som spelar quiddich så hade du kastat dig över telefonen för att svara. Återigen, beteende regleras av "person", inte av "ämne"! Människor värderar inte "ämnet" utan personen! Likadant, hade det varit din chef så hade du svarat omedelbart, inte när du känner för det.

Många här inne med noll självinsikt märker jag. Och arrogansen verkligen skriker med sin närvaro. "Svarar när jag känner för det" är så arrogant det kan bli. Vem fan tror du att du är, det är ju inte så att personen kommer att slicka din röv och gå ner på knä för att få ett svar beroende på om din håriga röv har lust eller inte. OM du har en bra relation med någon så visar du fan respekt och ser till att svara. Annars betyder det att du INTE har en bra relation med personen... och INGEN med självrespekt tillåter någon sådan behandling upprepade gånger utan avslutar givetvis relationen.
Citera
2021-08-06, 20:19
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Haha vilket jävla skitsnack!

Om det var Charlize Theron som sms:ade dig om rosa drakar som spelar quiddich så hade du kastat dig över telefonen för att svara. Återigen, beteende regleras av "person", inte av "ämne"! Människor värderar inte "ämnet" utan personen! Likadant, hade det varit din chef så hade du svarat omedelbart, inte när du känner för det.

Många här inne med noll självinsikt märker jag. Och arrogansen verkligen skriker med sin närvaro. "Svarar när jag känner för det" är så arrogant det kan bli. Vem fan tror du att du är, det är ju inte så att personen kommer att slicka din röv och gå ner på knä för att få ett svar beroende på om din håriga röv har lust eller inte. OM du har en bra relation med någon så visar du fan respekt och ser till att svara. Annars betyder det att du INTE har en bra relation med personen... och INGEN med självrespekt tillåter någon sådan behandling upprepade gånger utan avslutar givetvis relationen.

Hävdar raka motsatsen då. Är det värt att ha relationer där man då jämt ska behöva uppvakta och pilla på sin telefon? SMS är ett bra sätt att informationsdumpa, inget att föra en konversation med.

Ringer man däremot så är det inga problem. Ringer upp så fort jag ser ett missat samtal (från känt nummer).

Chefens sms kan jag svara på arbetstid, om hen nu tycker det är nödvändigt.
Citera
2021-08-06, 20:24
Medlem
Findusofelixs avatar
Det beror på vem som skickat, och vad det gäller. Är i allmänhet snabbare på att svara på sms, då sms för mig är mera "personligt" än Messenger. För mig är Messenger en app där bekanta delar med sig av roliga saker, men inom familjen så är det sms eller samtal som gäller. Och jag prioriterar dom som står mig närmast, särskilt om det är något jag anser viktigt, eller viktigt för dom att få snabbt svar på.

Händer att jag försöker läsa meddelandet på Messenger om jag är ute och går, men då det för det mesta krävs läsglasögon för att skriva svar, så kan svaret få vänta tills jag har glasögon tillhands.
Jag ser inte att man måste svara direkt bara för att man har läst, det beror ju lite på vad det gäller och vad man själv gör. Jag kanske väntar på ett samtal/meddelande då jag sitter och fikar med en vän, och så kollar jag då det plingar till, men det var inte det jag väntade på, då lägger jag undan telefonen igen av respekt för den vän jag träffar där och då.
Då jag träffar vänner och umgås, så vill jag inte att dom sitter med näsan i telefonen, det kan dom göra sen tänker jag, och får då försöka göra samma själv.
Citera
2021-08-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Hävdar raka motsatsen då. Är det värt att ha relationer där man då jämt ska behöva uppvakta och pilla på sin telefon? SMS är ett bra sätt att informationsdumpa, inget att föra en konversation med.

Ringer man däremot så är det inga problem. Ringer upp så fort jag ser ett missat samtal (från känt nummer).

Chefens sms kan jag svara på arbetstid, om hen nu tycker det är nödvändigt.

Det är bra om vi har samma utgångspunkt. Jag pratar om social interaktion med folk som man har en privat relation med. Jag pratar inte om några informationsbomber eller memes som folk skickar i tusentals via sina ytliga kontakter på Snapchat eller vad för skit folk nu använder.

Alltså du frågar om det är värt att ha relationer som man jämt ska behöva uppvakta? Hör du inte hur det låter? Du kan inte ha relationer som du INTE uppvaktar! Tror du att verkligheten fungerar åt motsatt håll så som du beskriver det att det skulle vara värt med relationer som man INTE uppvaktar? Du hör ju hur det låter. Dessutom, OM det är en bra relation SÅ VILL DU uppvakta personen och ge näring till relationen eftersom den ger ett ömsesidigt utbyte.

Jag undrar om folk som växt upp med Snapchat, Wechat, Messenger, Whatsapp, Facebook, Instagram TikTok, Knulla-mig-i-röven-chatt ens vet om vad en genuin relation är för något. För den här ytligheten som den här tråden är full av talar verkligen för motsatsen.
Citera
2021-08-06, 21:01
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaJuli
För några veckor sedan skrev en gammal kompis på Messenger och frågade om jag hade lust att ses och ta en öl i sommar. Jag läste meddelandet snabbt (syns ju i Messenger om man har läst) men svarade först dagen efter pga att jag hade en del annat att göra under kvällen och inte orkade med något chattande. Dagen efter hade han dock skickat ett till meddelande typ ”såg du mitt meddelande igår…?”

Det är inte första gången någon verkar förvänta sig svar direkt. Varför denna hets? Är tanken idag att man ska pausa filmen, lägga bort boken, eller pilla med telefonen under en middag eller dejt bara för att inte uppfattas som dryg och ointresserad?

Ja jag fattar att om någon nära vän frågar om man vill ta en after work samma dag så är det lämpligt att svara direkt, det hade jag också velat att den jag frågade gjorde. Men om det är ett meddelande som kan vänta någon dag eller så, kanske rent av en vecka, varför denna hets att svara direkt? Är ju helt sjukt att man förväntas vara någon slags slav under dessa chattappar.

Hur gör ni andra? Är ju extra hysteriskt med Messenger där alla kan se om man är eller har varit inloggade i närtid, samt om man öppnat meddelandet.

Beror på omständigheterna så klart. Man kan ju så klart inte ha mobilen i handen dygnet runt.

Man svarar väl när man ser meddelandet tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in