Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.
Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?
Så fort något förändras när det gäller bilar så blir alla Experter.
Det måste vara som förr och allt annat är bajs. Läste häromdagen att en ren elbil i Sverige släpper ut 70% mindre. I Indien och Kina om bilarna enbart laddas på kol så är det fortfarande 30% mindre i utsläpp.
Men det kommer aldrig accepteras... Trots att det är skönare att köra. Vi MÅSTE bara hata utvecklingen och allt är fake.
Speciellt här på Flashback för annars är man hjärntvättad.
Jag kan faktiskt förstå varför. Jag är en av dom som är lyckligt lottad som har bolag och kör mina bilar i företaget. Jag har möjligheten att ta en bil för 500k och det blir billigt privat (inte så billigt längre med nya regler).
Jag är dock helt övertygad om att den nya bensinen är bra. Så fort något handlar om bilar och utsläpp så blir det ett jävla liv bland oss män i medelåldern... Det kommer att lösa sig ..när du köper en elbil !
1.8% högre utsläpp kan omöjligen vara en ständig uppförsbacke. Vi som kan se förbrukning i displayen inser detta !