• 1
  • 2
2021-08-04, 09:35
Medlem
Alltså, då menar jag svenskar med svenska namn som föddes i Sverige av äkta svenska föräldrar och där man har stark svensk anknytning i flera generationer. Alltså inga infödda svenskar med utländska föräldrar som invandrade till Sverige och så. Hur många sånna finns i Kriminalvården? Om man skulle plocka bort alla MENA-folk, afrikanska och andra icke-svenskar personer från Kriminalvårdens lokaler (häkte/anstalt), hur stort antal intagna hade det funnits då?

Nu kanske nån tror jag är rasist när jag svepande benämner MENA-folk/afrikaner o så som icke svenska, trots att en del av dom kanske har svenska pass, födda i Sverige o så, men frågan gäller etniska svenskar som har stark anknytning till Sverige genom flera generationer o så
Citera
2021-08-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Alltså, då menar jag svenskar med svenska namn som föddes i Sverige av äkta svenska föräldrar och där man har stark svensk anknytning i flera generationer. Alltså inga infödda svenskar med utländska föräldrar som invandrade till Sverige och så. Hur många sånna finns i Kriminalvården? Om man skulle plocka bort alla MENA-folk, afrikanska och andra icke-svenskar personer från Kriminalvårdens lokaler (häkte/anstalt), hur stort antal intagna hade det funnits då?

Nu kanske nån tror jag är rasist när jag svepande benämner MENA-folk/afrikaner o så som icke svenska, trots att en del av dom kanske har svenska pass, födda i Sverige o så, men frågan gäller etniska svenskar som har stark anknytning till Sverige genom flera generationer o så
Är nog snart bara personalen som är svenskar.
Citera
2021-08-04, 10:00
Medlem
Är också rätt nyfiken, tyvärr så kan man inte heller förlita sig på statistiken eftersom många invandrare kan ha mor och far föräldrar som är födda här. Som ex ALI Khan familjen räknas alla som svenskar i statistiken då dom har bott här sen början av 80talet.

Hur många invandrare sitter i fängelse i Sverige?
Enligt Kriminalvården var 4393 personer inskrivna på anstalt den 1 oktober 2018. 1319 av dem hade inte svenskt medborgarskap, alltså cirka 30 procent av det totala antalet i landets fängelser
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...raff-i-hemland

Anstalt
Den 1 oktober 2020 fanns 5 276 intagna med en pågående fängelseverkställighet, varav 94 % män och 6 % kvinnor. Det vanligast förekommande huvudbrottet bland dessa var våldsbrott följt av narkotikabrott/smuggling.

https://www.kriminalvarden.se/forskn...fakta/anstalt/
Citera
2021-08-04, 10:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021

Med tanke på att vi har ett antal här på flashback som faktiskt suttit inne så borde vi iallafall kunna få en viss ledning åt hur det ser ut.
Jag är också nyfiken och utan att ha en aning om hur det egentligen ser ut så gissar jag på 80-85% som inte är helt och hållet svenskar enligt dina preferenser.
Citera
2021-08-04, 10:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Är nog snart bara personalen som är svenskar.

Nej, det kommer alltid finnas sådana som Anders Eklund, Niklas Lindgren osv.
Citera
2021-08-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det kommer alltid finnas sådana som Anders Eklund, Niklas Lindgren osv.
Jo men dom är i en skriande minoritet.
Citera
2021-08-04, 10:31
Medlem
(FB) Interner på Hällbyanstalten "120 intagna, 86 av dem har specialkost" DU betalar.

Den här tråden tar ju så att säga upp kodordet "specialkost" och ger mellan raderna en indikation.

Någon enstaka har säkert specialkost pga födoämnesallergi, resten är garanterat specialkost pga religion.
Citera
2021-08-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är också nyfiken och utan att ha en aning om hur det egentligen ser ut så gissar jag på 80-85% som inte är helt och hållet svenskar enligt dina preferenser.

Fem år av egna empiriska studier, säger att det är ungefär så.
Citera
2021-08-04, 11:15
Medlem
jtds avatar
Avdelningen jag lämnade inom kriminalvården i år, på 20 rum, så var det jag och en till "vit" svensk. 4-5 personer pratade inte svenska alls.
Citera
2021-08-04, 11:28
Medlem
Triplefaces avatar
Gissar att ca 10 % i svenska fängelsen är etniska svenskar. Max 15 %.
Citera
2021-08-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på att vi har ett antal här på flashback som faktiskt suttit inne så borde vi iallafall kunna få en viss ledning åt hur det ser ut.

Jag tror din gissning är jävligt bra, det är det jag alltid har trott också. Tyvärr lär ju statistik och sådant ljuga så bästa fakta är ju egentligen att fråga kriminella som har suttit inne och faktiskt känner folk på anstalterna alternativ personal.
Citera
2021-08-04, 12:37
Bannlyst
Skulle gissa på mindre än 10%, en stor del av dessa lär vara för droger. För våldsbrott lär det vara typ 95% blattar och negrer, utan att överdriva. Sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in